BRATISLAVA, BREZNO. Pri pohľade na nový Peugeot RCZ mnohým najskôr zaplesá srdce a potom príde rad racionálnych úvah. Ktovie, či to auto vôbec športovo jazdí, či je vhodné na každý deň, koľko stojí, a hlavne, či Peugeot vôbec patrí do sféry, ktorej roky dominuje Audi TT. Vyskúšali sme dve motorizácie a najazdili stovky kilometrov, aby sme zabudli na predsudky a spoznali jedno vydarené auto.
Konštruktéri dali dizajnérom voľnú ruku, ale nenechali sa obmedzovať v rázvore náprav a dĺžke auta. Vďaka tomu RCZ nevyzerá ako malá buchta na štyroch kolesách, dobre vedie stopu v tiahlych zákrutách, má slušný kufor a priestorom neobmedzuje príliš vodiča a spolujazdca.
Chce byť iný Peugeot
Atmosféru auta umocňujú dlhé dvere s bezrámovými oknami a prístrojový panel obšitý kožou. Základné črty prístrojovej dosky vychádzajú z modelového radu 308, ale množstvo detailov, vrátane hodiniek na palubnej doske, materiály a spracovanie prezrádzajú, že toto je iný Peugeot.
|
Uprostred precízne vypracovanej a kožou potiahnutej prístrojovej dosky sú klasické analógové hodiny. |
Radenie prevodov a manžeta okolo radiacej páky už také exkluzívne nie sú. Zato predné sedadlá s výborným tvarom a vytlačeným reliéfom loga Peugeot sa podarili. Zadné dve sedadlá rozmermi vyhovujú deťom do deväť rokov a aj to im bude svietiť na hlávky slnko. Peugeot RCZ považujte za dvojsedadlové auto s veľkým kufrom.
Dlhé cesty sú vysloveným pôžitkom umocneným prehľadnou navigáciou. Prehľadnosť a jednoduchosť však chýba ovládačom na stredovej konzole. Najmä stredový je zbytočne zložitý a počas jazdy sa s ním zle narába. Rovnako ďalší prepínač displeja medzi prednými sedadlami mohol byť niekde vyššie.
|
Najväčším prekvapením v tomto type auta je veľkosť |
Prekvapujúco dobrý je výhľad vodiča do všetkých strán a displej navigácie má ergonomicky dobrú polohu. Vďaka systému vyklápania neruší, keď je nepotrebný.
Čiperný diesel zaujal
Z dvoch skúšaných motorizácií emočne a športovo viac priťahoval benzínový štvorvalec 1,6 THP s výkonom 147 kW (200 k). Preplňovaný motor dokázal pobaviť ťahom v celom spektre otáčok. Dokonca, čo nebýva u preplňovaných motorov zvykom, Peugeot pred maximom otáčok ešte potiahne a ponúkne takzvanú špičku. V športovom režime spotreba stúpne aj cez desať litrov, avšak bežne dokáže výkonné športové auto jazdiť za 7,7 litra benzínu.
|
Peugeot RCZ je výborný v serpentínach, v uliciach mesta, aj na diaľnici. Je to auto stvorené na užívanie si jazdy s úplne vypínateľným ESP a brilantným podvozkom. |
Vzhľadom na očakávania prekvapil diesel 2,0 HDi FAP, pretože v športových autách sa obyčajne berie ako menej hodnotný s iba jediným benefitom spotreby. Peugeot naladil dvojlitrový diesel tak, že akurát charakter zvuku pri rozbehu a na voľnobehu prezrádza naftový pôvod. Kvalite jazdy v meste a v serpentínach prospieva dobre odstupňovaná prevodovka. Diesel výborne reaguje na plynový pedál a v podstate nemá hluché miesto.
|
Ovládací panel má netradičný, gumovo-silikónový povrch niektorých skupín tlačidiel, aby boli príjemné na dotyk. Stredový ovládač je zbytočne komplikovaný, pritom displej palubného systému je prehľadný. |
V teste a pri relatívne dynamickej jazde dosiahol priemernú spotrebu 6,2 litra. Naftová verzia stojí 29 000 eur, čo je o 500 eur viac ako najsilnejšia benzínová motorizácia. Diesel okrem nižšej spotreby prináša príjemnejšie ladený podvozok.
Jazda priťahuje
Najsilnejšia benzínová verzia poteší športovo ladených vodičov, ktorí musia počítať s pomerne tvrdým podvozkom a na horších cestách zníženým komfortom. V tomto ohľade vychádza lepšie naftová verzia s ideálne nastaveným podvozkom, na ktorom sme nenašli slabé miesto.
|
Charakteristickou črtou modelu je aerodynamicky tvarovaná strecha a zadné okno. Jedinou nevýhodou šikmého a dlhého okna je prehrievanie interiéru na slnku. |
Výborné sú brzdy a elektrohydraulické riadenie s výbornou spätnou väzbou. Dokonca naftový Peugeot RCZ robí radosť aj na horšom povrchu ciest. Vodič si doslova užije jazdu v serpentínach a na vidieckych cestách. Podstatné je, že RCZ len nevyzerá športovo, ale aj tak jazdí a pritom je to vozidlo použiteľné na každý deň.
|
Kožou potiahnuté športové sedadlá majú dobrý tvar chrbtovej časti, pretože ani po celom dni za volantom v nich nebolia kríže. Zmysel pre detail dokumentuje logo automobilky vytlačené v koži. |
Je totiž úplne jedno, či si na malom okruhu vypnete stabilizačný systém a po pol hodine vystúpite so spotenými rukami alebo si idete iba tak zajazdiť. Vďaka veľkému batožinovému priestoru a pohodliu si vieme Peugeot RCZ predstaviť ako auto pre podnikateľa tráviaceho veľa času na cestách. Jazda pôsobí relaxačne a jedného, či dvoch milovníkov jazdy auto po praktickej stránke neobmedzuje. Toto auto sa skutočne podarilo a v porovnaní s Audi TT stojí o 10 000 eur menej.
SME spokojní | SME nespokojní |
ponuka vzhľadom na cenu | komplikovaný centrálny ovládač |
jazdné vlastnosti | nedostatočné odklápanie sedadla pri nastupovaní dozadu |
športovo naladený diesel | solárne prehrievanie zadnej časti auta |
veľký batožinový priestor | - |
spotreba naftovej aj benzínovej verzie | - |
posed vodiča | - |
relatívne ľahké nastupovanie | - |
výborné sedadlá | - |
Kupujem – nekupujem |
Doteraz ma kategória imidžových vozidiel tohto typu vôbec nelákala. Peugeot RCZ má okrem príťažlivého dizajnu dobrú cenu, výborné jazdné vlastnosti a je použiteľný aj na každý deň. Kupujem. (Rastislav Chvála) |
Technické parametre
Motor | 1,6 THP | 2,0 HDi FAP |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1997 |
Prevodovka | 6-st. manuál | 6-st. manuál |
Výkon (kw/k) | 147/200 | 120/163 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5800 | 3750 |
Krútiaci moment (Nm) | 275 | 340 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1770 | 2000 |
Emisie CO2 (g/km) | 159 | 139 |
Prevádzkové hodnoty | - | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | 8,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 220 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 9,1 | 6,8 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,6 | 4,5 |
Kombinovaná spotreba | 6,9 | 5,3 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 7,7 | 6,2 |
Cena modelu od (eur) | 28 500,- | 29 000,- |
Rozmery
Rázvor náprav (mm) | 2612 |
Dĺžka (mm) | 4287 |
Šírka (mm) | 1845 |
Výška (mm) | 1359-1362 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1350 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Objem batož. priestoru (l) | 321/760 |