SME

České “Porsche” oslávi štyridsiatku

V septembri uplynie 40 rokov od výstavnej premiéry jednej z najlegendárnejších škodoviek, modelu 110 R Coupé.

(Zdroj: Škoda Auto)

BRATISLAVA. Pred 40 rokmi zahájili vtedajšie Automobilové závody, národný podnik, výrobu športového kupé Škoda 110 R. Vozidlo navrhli a jeho produkciu presadili zamestnanci pobočného závodu v Kvasinách, ktorý sa po spojení s mladoboleslavskou Škodou zaoberal produkciou menších sérií úžitkových a športových vozidiel, vrátane obľúbeného kabrioletu Felicia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéra v Brne

Škoda 110 R Coupé vychádzala z modelového radu Š 100/110. Okrem podobných tvarov niektorých častí karosérie mali spoločnú takmer kompletnú techniku. Vedenie automobilky schválilo koncepciu nového kupé v novembri roku 1967. Prvý prototyp bol vyhotovený 31. marca 1968. Verejnosti novinku prvýkrát ukázali na brnianskom autosalóne v septembri roku 1970.

SkryťVypnúť reklamu

Vyladený motor

Karosériu kupé so splývajúcou zadnou časťou charakterizovalo usporiadanie sedadiel 2+2. Ako skutočné kupé mala Š 110 R dvere s bezrámovými oknami a aerodynamickejší sklon čelného okna. V porovnaní so sedanom Š 110 malo „eRko“ zvýšený výkon z 39 kW (53 k) na 45,6 kW (62 k), dosahovaný v rozsahu 5250 - 5500 ot./min.

Zážihový štvorvalec s objemom 1107 cm3 uložený vzadu produkoval najvyšší krútiaci moment 86 Nm pri otáčkach 3500/min. Coupé vyvinulo najvyššiu rýchlosť 145 km/h, priemerná spotreba benzínu sa pohybovala okolo deviatich litrov na sto kilometrov.

Úspešné v motoristickom športe

Na báze modelu 110 R Coupé vzniklo niekoľko legendárnych športových špeciálov. V roku 1974 to boli tri prototypy s označením Škoda 180 RS a 200 RS. Z nich konštruktéri následne odvodili jednoduchší, ale mimoriadne úspešný homologovaný športový automobil 130 RS. Preslávil sa najmä v súťažiach, keď za jeho volant usadal Nór John Haugland.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné vozidlo Š 110 R Coupé bolo v Kvasinách zmontované 30. decembra roku 1980. Spolu vzniklo približne 57 000 exemplárov.

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 105
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 315
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 997
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 150
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 957
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 245
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 515
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 167
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  2. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  3. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  4. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  5. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  6. Štefan Šturdzík: Adamovské jazerá. Rybársky raj a skvelá zastávka pri cyklotrase.
  7. Danica Chames: O plnotučných obrazoch a ich štíhlej autorke
  8. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Keď sa minie ružová
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 102
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 18 316
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 506
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 656
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 038
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 617
  7. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 246
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 234
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu