SME

Radical odhaľuje čaro nízkej hmotnosti

Radical SR3 nemá imidž ani cenu ako Porsche, pritom na okruhu dokáže poraziť aj Ferarri. Stačí mu motor z motocykla, polovičný výkon, ale tiež polovičná hmotnosť. Iba o málo slabšiu verziu SR4 sme prevetrali na okruhu. Proti bola iba krčná chrbtica.

Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady.Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady. (Zdroj: Tomáš Kelement)

SZOMBATHELY, PANNONIARING. Dvojsedadlový špeciál Radical SR3, ktorý možno pripodobniť zakrytému formulovému monopostu vychádza z boxov maďarského okruhu Pannoniaring na trať. Z úzkeho sedadla spolujazdca chceme spoznať okruh aj špeciálne športové auto Radical. Zbyněk Passer, minuloročný majster Českej republiky v národnej formule NF1400, po výjazde z „pit lane" stlačí plyn na podlahu. Radical SR3 s hmotnosťou 510 kilogramov vystrelí vpred dych vyrážajúcim zrýchlením.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oveľa väčšie prekvapenie prežívame pri brzdení. Sotva meter vysoké okrídlené auto pritláča k zemi aerodynamický tlak, ktorý umožňuje brzdiť krátko a blízko pred zákrutou. Kým s výkonným športovým autom by ste už dávno brzdili, Radical SR3 ide stále na plný plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Sotva 50 metrov pred zákrutou krátko zabrzdí a väčšou rýchlosťou než sme čakali opisuje oblúk ideálnej stopy. Teraz na vlastnej koži cítime, čo je to bočné zrýchlenie blížiace sa k trom G. Krčná chrbtica bežného vodiča sotva vládze udržať hlavu s prilbou. Našťastie prichádza ľavá zákruta a môžeme si oprieť prilbu o rám monopostu.

Preťaženie fascinuje Zbyňek Passer na novom okruhu hľadá správnu stopu a z každej zákruty sa snaží vyťažiť viac. S Radicalom vchádza do cieľovej roviny štvorkou s obrovským bočným preťažením a skôr, než stihneme minúť boxy, motor reve na vytočenom šiestom stupni.

Dvojsedadlový interiér nemá nič navyše, iba dve škrupinové a dosť tvrdé sedadlá, páku sekvenčnej prevodovky, odnímateľný volant, informačný displej a pedále formulového typu.

SkryťVypnúť reklamu

Horizont cieľovej rovinky mizne pod autom a s plynom na podlahe a rýchlosťou vysoko cez dvesto míňame tabule avizujúce pravú zákrutu. Je ešte reálne stihnúť zákrutu? Áno. Na svete neexistuje klasické auto, ktoré by s výkonom 250 koní dokázalo viac.

Za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť, ťažisko a aerodynamiku. Ranná jazda a vytrápená krčná chrbtica sú vlastne pozvánkou k testu o niečo slabšieho modelu Radical SR4, ktorý môžeme šoférovať.

Potrebuje odvahu Za volantom Radicalu SR4 sa učíte znovu šoférovať. Najskôr treba zvládnuť tvrdú spojku, ktorá má dráhu pedálu sotva päť centimetrov. Potom si osvojiť sekvenčné radenie bez spojky a postupne budovať odvahu pri prejazde zákrut a brzdení. Po pár kolách si na auto zvyknete, ale ešte stále jazdíte hlboko pod jeho limitom. Vyskúšali sme verziu s radením na volante, ale manuál s pákou nám pasoval lepšie. Po pol hodine na okruhu to rozhodne nie je nuda, pretože rezervy sú veľké a telo si žiada oddych.

SkryťVypnúť reklamu

Zadné kolesá Radicalu poháňa motocyklový motor Suzuki ležiaci pred zadnou nápravou. Šofér má k dispozícii šesťstupňovú prevodovku so sekvenčným radením. Silnejšie modely majú motory vlastnej konštrukcie Radical...

Radical SR4 si vyžaduje svoj vlastný program. V cene modelu SR4 je totiž okruhová licencia pre majiteľa, inštruktor na tri tréningy a štartovné seriálu pretekov Radicalov. Majitelia sa o svoje auta nestarajú, iba prídu na preteky a jazdia. V podstate je to klubová činnosť zvládnuteľná popri pracovnom vyťažení.

Nie je na korzo Porovnanie Radicalu s vychýrenými značkami športových áut možno znie trochu trúfalo, pretože Radical nie je dizajnový skvost. Nemá kožený poťah prístrojovej dosky a všetko to, čo drahé superšporty. S Radicalom asi ťažko zaparkujete pred kaviarňou a určite nebudete korzovať po meste, hoci SR4 môže mať evidenčné čísla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Model SR3 je pre skúsenejších pilotov, ktorí dokážu využiť veľký aerodynamický prítlak. Aj na obrovské priečne preťaženie treba trénovať.

Radical SR4 na rozdiel od športových áut zmorí šoféra na okruhu, aby potom na svojom civilnom aute ako krotký baránok dodržiaval rýchlosti. S Radicalom sa predvádza tam, kde je to dovolené. Napríklad v pohárových pretekoch RCEEO, kde víťaz spomedzi pilotov na rovnakých Radicaloch berie 15 000 eur.

Radical SR4 Motor Suzuki Hayabusa

Objem 1340 cm3

Max. otáčky 11000 ot./min.

Výkon 150kW / 205 k

Hmotnosť 490 kg

Prevodovka 6-stupňová

Cena 36 200 eur bez DPH

Chceli urobiť lacnejšie a zábavnejšie auto ako Ferrari

Radical sa z garážovej firmy prepracoval na jedného z najväčších výrobcov otvorených športových áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 1995 vznikol nápad, o rok neskôr prvé auto a v roku 1997 značka Radical. Angličania Phil Abbot a Mike Hyde postavili otvorené vozidlo rámovej konštrukcie, poháňané motocyklovým motorom a podstatne lacnejšie než Ferrari alebo Lamborghini, avšak rýchlejšie. Radical sa rokmi rozrástol a dnes vyrába niekoľko modelov, vrátane novinky SR4 určenej na zábavu prevažne na pretekárskej trati. Vozidlá Radical totiž možno prihlásiť aj na evidenčné čísla a teoreticky použiť v bežnej premávke. Postavenie na rozhraní medzi športovým špeciálom a športovým autom využil Radical na slávnom okruhu Nurburgring. Najsilnejší Radical SR8 LM prešiel vlani v auguste severnú sľučku okruhu Nordschleife v rekordnom čase šesť minúť 48 sekúnd.

Radical má vlastnú motoráreň, kde vyrába agregáty s rôznym počtom valcov a objemom takmer na želanie záujemcov. Pôvodne garážová firma sa časom rozrástla na automobilku, ktorá dodáva autá do celej Európy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z Radicalu sa stala značka, ktorá podkopáva sebavedomie drahým a silným autám. Kým ľahký Radical jeden okruhový deň zvládne s jednou sadou pneumatík a jednými brzdovými doštičkami, majiteľ Porsche alebo Nissanu GT-R potrebuje podstatne viac „spotrebného materiálu".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 114
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 215
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 547
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 232
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 200
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 536
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 465
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 310
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  2. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  3. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  4. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  5. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  6. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  7. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  8. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 441
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 016
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 969
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 945
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 970
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 004
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 711
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu