SZOMBATHELY, PANNONIARING. Dvojsedadlový špeciál Radical SR3, ktorý možno pripodobniť zakrytému formulovému monopostu vychádza z boxov maďarského okruhu Pannoniaring na trať. Z úzkeho sedadla spolujazdca chceme spoznať okruh aj špeciálne športové auto Radical. Zbyněk Passer, minuloročný majster Českej republiky v národnej formule NF1400, po výjazde z „pit lane" stlačí plyn na podlahu. Radical SR3 s hmotnosťou 510 kilogramov vystrelí vpred dych vyrážajúcim zrýchlením.
Oveľa väčšie prekvapenie prežívame pri brzdení. Sotva meter vysoké okrídlené auto pritláča k zemi aerodynamický tlak, ktorý umožňuje brzdiť krátko a blízko pred zákrutou. Kým s výkonným športovým autom by ste už dávno brzdili, Radical SR3 ide stále na plný plyn.
Sotva 50 metrov pred zákrutou krátko zabrzdí a väčšou rýchlosťou než sme čakali opisuje oblúk ideálnej stopy. Teraz na vlastnej koži cítime, čo je to bočné zrýchlenie blížiace sa k trom G. Krčná chrbtica bežného vodiča sotva vládze udržať hlavu s prilbou. Našťastie prichádza ľavá zákruta a môžeme si oprieť prilbu o rám monopostu.
Preťaženie fascinuje Zbyňek Passer na novom okruhu hľadá správnu stopu a z každej zákruty sa snaží vyťažiť viac. S Radicalom vchádza do cieľovej roviny štvorkou s obrovským bočným preťažením a skôr, než stihneme minúť boxy, motor reve na vytočenom šiestom stupni.
Dvojsedadlový interiér nemá nič navyše, iba dve škrupinové a dosť tvrdé sedadlá, páku sekvenčnej prevodovky, odnímateľný volant, informačný displej a pedále formulového typu.
Horizont cieľovej rovinky mizne pod autom a s plynom na podlahe a rýchlosťou vysoko cez dvesto míňame tabule avizujúce pravú zákrutu. Je ešte reálne stihnúť zákrutu? Áno. Na svete neexistuje klasické auto, ktoré by s výkonom 250 koní dokázalo viac.
Za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť, ťažisko a aerodynamiku. Ranná jazda a vytrápená krčná chrbtica sú vlastne pozvánkou k testu o niečo slabšieho modelu Radical SR4, ktorý môžeme šoférovať.
Potrebuje odvahu Za volantom Radicalu SR4 sa učíte znovu šoférovať. Najskôr treba zvládnuť tvrdú spojku, ktorá má dráhu pedálu sotva päť centimetrov. Potom si osvojiť sekvenčné radenie bez spojky a postupne budovať odvahu pri prejazde zákrut a brzdení. Po pár kolách si na auto zvyknete, ale ešte stále jazdíte hlboko pod jeho limitom. Vyskúšali sme verziu s radením na volante, ale manuál s pákou nám pasoval lepšie. Po pol hodine na okruhu to rozhodne nie je nuda, pretože rezervy sú veľké a telo si žiada oddych.
Zadné kolesá Radicalu poháňa motocyklový motor Suzuki ležiaci pred zadnou nápravou. Šofér má k dispozícii šesťstupňovú prevodovku so sekvenčným radením. Silnejšie modely majú motory vlastnej konštrukcie Radical...
Radical SR4 si vyžaduje svoj vlastný program. V cene modelu SR4 je totiž okruhová licencia pre majiteľa, inštruktor na tri tréningy a štartovné seriálu pretekov Radicalov. Majitelia sa o svoje auta nestarajú, iba prídu na preteky a jazdia. V podstate je to klubová činnosť zvládnuteľná popri pracovnom vyťažení.
Nie je na korzo Porovnanie Radicalu s vychýrenými značkami športových áut možno znie trochu trúfalo, pretože Radical nie je dizajnový skvost. Nemá kožený poťah prístrojovej dosky a všetko to, čo drahé superšporty. S Radicalom asi ťažko zaparkujete pred kaviarňou a určite nebudete korzovať po meste, hoci SR4 môže mať evidenčné čísla.
Model SR3 je pre skúsenejších pilotov, ktorí dokážu využiť veľký aerodynamický prítlak. Aj na obrovské priečne preťaženie treba trénovať.
Radical SR4 na rozdiel od športových áut zmorí šoféra na okruhu, aby potom na svojom civilnom aute ako krotký baránok dodržiaval rýchlosti. S Radicalom sa predvádza tam, kde je to dovolené. Napríklad v pohárových pretekoch RCEEO, kde víťaz spomedzi pilotov na rovnakých Radicaloch berie 15 000 eur.
Radical SR4 Motor Suzuki Hayabusa
Objem 1340 cm3
Max. otáčky 11000 ot./min.
Výkon 150kW / 205 k
Hmotnosť 490 kg
Prevodovka 6-stupňová
Cena 36 200 eur bez DPH
Chceli urobiť lacnejšie a zábavnejšie auto ako Ferrari
Radical sa z garážovej firmy prepracoval na jedného z najväčších výrobcov otvorených športových áut.
V roku 1995 vznikol nápad, o rok neskôr prvé auto a v roku 1997 značka Radical. Angličania Phil Abbot a Mike Hyde postavili otvorené vozidlo rámovej konštrukcie, poháňané motocyklovým motorom a podstatne lacnejšie než Ferrari alebo Lamborghini, avšak rýchlejšie. Radical sa rokmi rozrástol a dnes vyrába niekoľko modelov, vrátane novinky SR4 určenej na zábavu prevažne na pretekárskej trati. Vozidlá Radical totiž možno prihlásiť aj na evidenčné čísla a teoreticky použiť v bežnej premávke. Postavenie na rozhraní medzi športovým špeciálom a športovým autom využil Radical na slávnom okruhu Nurburgring. Najsilnejší Radical SR8 LM prešiel vlani v auguste severnú sľučku okruhu Nordschleife v rekordnom čase šesť minúť 48 sekúnd.
Radical má vlastnú motoráreň, kde vyrába agregáty s rôznym počtom valcov a objemom takmer na želanie záujemcov. Pôvodne garážová firma sa časom rozrástla na automobilku, ktorá dodáva autá do celej Európy.
Z Radicalu sa stala značka, ktorá podkopáva sebavedomie drahým a silným autám. Kým ľahký Radical jeden okruhový deň zvládne s jednou sadou pneumatík a jednými brzdovými doštičkami, majiteľ Porsche alebo Nissanu GT-R potrebuje podstatne viac „spotrebného materiálu".