SME

Aká hmotnosť je podstatná pri zapojení prívesu za auto?

Záleží viac na tom, koľko váži príves alebo to, koľko môže vážiť najviac spolu s nákladom? Napriek tomu, že sme sa tejto téme už raz venovali, objavili sa nové pochybnosti.

BRATISLAVA. Minulý rok sme v rámci Dopravného oka zverejnili príspevok, v ktorom sa Maroš Palesch venoval prívesom. Hovorí sa v ňom, že nezáleží na tom, koľko váži prázdny príves. Dôležité je to, čo určuje osvedčenie o evidencii auta a výrobca prívesného vozíka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viacerí z vás ste však s takým výsledkom boli nespokojní a v komunikácii s predajcami a výrobcami prívesných vozíkov ste dostali významovo úplne iné odpovede. Kde je teda pravda?

Problém:vozidlo smie ťahať prívesný vozík s najvyššou prípustnou hmotnosťou 450 kg

SkryťVypnúť reklamu

smiem beztrestne ťahať vozidlom prázdny prívesný vozík s okamžitou hmotnosťou 150 kg, keď sa na jeho výrobnom štítku uvádza maximálna prípustná hmotnosť 650 kg?

Z príspevku Dopravného oka sa máme prostredníctvom hovorkyne Prezídia Policajného zboru možnosť dozvedieť, že takýto vozík beztrestne ťahať nesmieme.

Marián nám však poslal reakciu Prezídia Policajného zboru určenú výrobcovi prívesných vozíkov. Výrobca ju použil ako argument toho, že pre zapojenie prívesného vozíka je podstatná okamžitá hmotnosť prívesu.

Vyjadrenie výrobcu: "Pripájanie nebrzdených prívesov za motorové vozidlá je legislatívne upravené podľa podmienok uvedených v priloženom liste z Prezídia policajného zboru. Pri kontrole prívesu je potrebné aby príslušný policajt zistil okamžitú hmotnosť prívesu, t.j. hmotnosť v danom okamihu počas premávky. Preposielam Vám vyjadrenie informačného oddelenia policajného prezídia ohľadom pripájania nebrzdených prívesov za ťažné vozidlo."

SkryťVypnúť reklamu

Vyjadrenie polície: "Podľa § 69 ods. 1 písm. f) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je policajt oprávnený merať rozmery a hmotnosti vozidla.

Upovedomujeme Vás, že pre možnosť pripojenia prípojného vozidla za ťažné vozidlo je rozhodujúca okamžitá hmotnosť ťažného vozidla a okamžitá hmotnosť prípojného vozidla. Okamžitou hmotnosťou vozidla je hmotnosť vozidla zistená v danom okamihu počas premávky na pozemných komunikáciách. Je to súčet prevádzkovej hmotnosti a hmotnosti nákladu, osôb a pomocného zariadenia prechodne pripojeného na vozidlo.

Maximálna povolená hmotnosť prípojného vozidla sa uvádza v základnom technickom opise schváleného typu vozidla a v osvedčení o evidencii ako najväčšia povolená hmotnosť prípojného vozidla brzdeného a najväčšia povolená hmotnosť prípojného vozidla nebrzdeného.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav, najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel a jazdných súprav, ďalšie technické požiadavky na vozidlá a jazdné súpravy v súvislosti s hmotnosťami a rozmermi a označovanie vozidiel a jazdných súprav ustanovuje nariadenie vlády č. 349/2009. V predmetnej žiadosti nie je uvedené, o akú kategóriu ťažného vozidla sa jedná. Uvedené informácie sú rozhodujúce pre posúdenie možnosti pripojenia prípojného vozidla."

Nielen výrobca prívesných vozíkov ale aj Marián z toho vydedukoval, že dôležitá pre pripojenie prívesu je podstatná jeho okamžitá hmotnosť.

Pozreli sme sa na príslušné právne predpisy upravujúce pravidlá súvisiace s hmotnosťami vozidiel. Najprv nahliadnime do osvedčenia o evidencii vozidla, ktoré má ťahať príves.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo je to najväčšia prípustná hmotnosť

Pre takéto vozidlo je podstatný riadok 35 osvedčenia. V ňom sa uvádza "najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla". Vyhláška o osvedčeniach (č. 169/2010 Z.z.) tento riadok vysvetľuje ako najväčšiu hmotnosť ťahaného vozidla stanovenú výrobcom.

§ 2, nariadenie vlády

č. 394/2005 Z.z.:

Vozidlo musí byť vybavené povinným štítkom a nápismi, ktoré spĺňajú technické požiadavky ustanovené v prílohe smernice Rady 76/114/EHS z 18. decembra 1975 o aproximácii právnych predpisov členských štátov o povinných štítkoch a nápisoch pre motorové vozidlá a ich prípojné vozidlá a ich umiestnení a spôsobe ich pripevnenia (ďalej len smernica 76/114/EHS) v platnom znení.

Čo to znamená "najväčšia prípustná hmotnosť", nájdete v nariadení vlády (č. 349/2009 Z.z.), v ktorom sa upravujú predpisy o rozmeroch a hmotnostiach vozidiel. Výraz v úvodzovkách je vysvetlený ako najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v premávke na pozemných komunikáciách. V prípade prívesu to znamená, že je to najväčšia povolená hmotnosť prívesu s nákladom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každé motorové vozidlo a aj príves, musí mať štítok a nápisy, kde sú uvedené aj hmotnosti. Je to podľa predpisu, ktorý sme prebrali z predpisov únie.

Na prívese tak musí byť štítok, na ktorom je podľa smernice únie napísaná "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla". Určite budete súhlasiť, že výraz "maximálne" a "najväčšia" vyjadrujú to isté.

Hocijaký príves k autu nepripájajte

Ak by sme o najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla hovorili len v súvislosti s daným vozidlom, potom by šlo len o neprekročenie tejto hmotnosti. Vo vzťahu dvoch vozidiel, kde ťažné vozidlo určuje, aká má byť najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla, treba tento údaj chápať aj ako jednoznačný teoretický parameter, ktorý nesmie byť prípojným vozidlom prekročený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by bolo v osvedčení o evidencii uvedené v riadku 35 "Najväčšia okamžitá hmotnosť prípojného vozidla", potom by ste si mohli za auto zapriahnuť akýkoľvek príves, ktorý nemá spolu s nákladom viac kilogramov, ako by určil riadok 35 v osvedčení. Lenže nič také tam nenájdete.

Ak je teda hodnota "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla" na prívese vyššia ako hodnota "najväčšej prípustnej hmotnosti prípojného vozidla" v osvedčení o evidencii auta, príves nesmiete ťahať týmto autom.

To znamená, že motorové vozidlo, ktoré má v technickom preukaze uvedené napríklad "najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla: 450 kg" a na prípojnom vozidle je na štítku uvedené "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla: 650 kg", potom ho motorové vozidlo nesmie ťahať, aj keby bol príves bez nákladu a mal napríklad len 100 kg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SankcieZákon o priestupkoch môže byť aj v tejto súvislosti dosť prísny. Umožňuje síce policajtovi neudeliť pokutu, no zároveň mu dáva oprávnenie udeliť na mieste pokutu do 650 €. Na dopravnom inšpektoráte to môže byť až 800 €, pričom hrozí zákaz šoférovania na 3 roky.

Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto použije vozidlo, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla je prekročená.

Keďže však ani sama polícia nemá celkom jednoznačný názor na to, aký príves možno ťahať v súvislosti s ich hmotnosťami, predpokladáme, že sa skôr bude uchyľovať k upozorňovaniu vodičov a nie k ich pokutovaniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  6. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  7. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  8. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 091
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 343
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 6 230
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 284
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 874
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 642
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 077
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 872
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Petra Machová: Plavba po Níle - Ako vyzerá múmia Tutanchamona a žijú v Níle krokodíly?
  2. Štefan Šturdzík: Osud je mocný čarodej a robí si čo chce.
  3. Jozef Huljak: Nová albánská ministerka by na Slovensku rezignovala po jednom dni
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Dalibor Eštočák: Kaviár a treska
  7. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza!
  8. Jozef Sitko: Bez roku 1968 by nebol ani rok 1989 a naša samostatnosť (2.)
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 999
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 469
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 664
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 914
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 444
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 089
  7. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 453
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 3 775
  1. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  2. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  3. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  6. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  7. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  8. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
SkryťZatvoriť reklamu