SME

Ako funguje airbag, je to alchýmia

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Airbagy sú najspoľahlivejšou súčiastkou v aute. Keď je treba, musia fungovať, hovorí odborník na bezpečnosť Škoda Auto Petr Krásný. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov. Správne ale funguje len vtedy, ak ste pripútaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Keď vybuchne, je to poriadna rana a stáva sa, že ten, komu zachránil život, má zlomený nos alebo poriadny monokel.

Je to alchýmia Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.

SkryťVypnúť reklamu

Airbag je pomerne zložitá súčiastka, na ktorej rozvinutie slúži pyrotechnická spúšť, ktorá prudko zahorí a vzniknuté plyny airbag vyrazia von.

„Je poskladaný zvláštnym spôsobom, sú tam dokonca švy, ktoré ho v určitej fáze brzdia a dávajú mu jasnú geometriu rozvinutia," popisuje pre idnes.cz Petr Krásný z tímu Výskum dopravnej bezpečnosti Škoda Auto.

„Švy popraskajú pri roztvorení a tak sa dosiahne dokonalý rovnomerný tvar."

Na airbag sa kladú veľmi tvrdé nároky, výrobcovia tiež podrobne testujú ich životnosť. Kontajnery s airbagmi sa ponárajú do horúceho soľného roztoku, zamrazujú sa, musia odolať UV žiareniu a tiež vlhkosti. Musia vydržať veľa rokov.

Airbag je skonštruovaný tak, aby nezranil ani ľudí, ktorí nosia okuliare.

SkryťVypnúť reklamu

"Predné airbagy majú veľký objem. Vo chvíli, keď má nastať stret s hlavou v pohybe, má airbag maximálne rozvinutie, je veľmi tvrdý a je v ňom veľký tlak," vysvetľuje Krásný."

Po stranách má ventilačné otvory, ich tvar a umiestnenie je alchýmia. Pri zrážke s hlavou dochádza k poklesu tlaku, pretože plyn týmito otvormi uniká a airbag vás pružne zadrží.

Hlavová stena naopak musí zostať čo najdlhšie nafúknutá, v prípade, že by sa začalo auto prevracať. Jeho úlohou je totiž následne zabrániť tomu, aby sa žiadna časť tela nedostala do rozbitých okien.

Keď vybuchne, nafukuje sa v zlomku sekundy veľmi veľký objem. Niektoré moderné autá dokonca kvôli tomu aj trochu pootvoria okná. Rázová vlna sa môže šíriť von a nepoškodí vám uši. Pri Audi dokonca namerali, že airbag, ktorý vypúšťa vzduch von z kabíny, sa nafúkne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Predné airbagy sa nafukujú pomalšie ako bočné. Vpredu je približne meter až meter a pol dlhá deformačná zóna, za to vaky po stranách sa musia nafúknuť čo najrýchlejšie. Na bokoch auta sú totiž deformačné zóny omnoho menšie.

Pripútajte sa Petr Krásný vyzýva všetkých, aby sa pripútavali. „Systém počíta s tým, že ste pripútaní, je tak nastavený. Ak sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje naďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí a telo pokračuje naproti roztvárajúcemu sa airbagu."

Airbag ráta s tým, že ste v správnej polohe, ale vy pristanete v airbagu, ktorý sa práve roztvára a to môže byť nebezpečné."

Tridsiatnik Airbag začal ako prvý sériovo montovať do áut Mercedes pred tridsiatimi rokmi. Podľa údajov NHTSA (Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach) zachránili airbagy v Spojených štátoch viac ako 28 tisíc životov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza NHTSA.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 899
  2. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 7 059
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 643
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 067
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 754
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 536
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 078
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 044
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tomáš Hudák

Hovorí, že je zjavné, že STVR ovládli politici.


8
Úplné zatmenie mesiaca bude v nedeľu 7. septembra. Mesiac sa bude javiť ako červený.

Ďalšie úplné zatmenie bude zo Slovenska vidno až na Silvestra 2028.


10
Z fotografickej série Zuzany Pustaiovej o atómovej elektrárni Mochovce.

FPustaiová vystavuje na prestížnom festivale.


2
Most cez Malý Dunaj na Hradskej ulici vo Vrakuni.

Firmy dlhujú finančnej správe milióny eur.


1
reklama
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť
  2. Martin Zielosko: Fantastická 4: Prvé kroky
  3. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  4. Peter Hroško: Ticho, ktoré lieči.
  5. Jakub Cipko: Sú slovenskí fašisti a sociálni demokrati odkázaní jeden na druhého?
  6. Filip Svetlošák: Kopy črepov, rokokový cyklokuriér a perfektná výstava českého skla
  7. Robert Štepaník: diel 131 - pod čiarou / Končí sloboda slova pri vyjadreniach, ktoré môžu niekoho uraziť? Tak ja neviem...
  8. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu!
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 19 049
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 395
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 397
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 571
  5. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 9 527
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 115
  7. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 419
  8. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 193
  1. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  2. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  3. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  4. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  5. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  6. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  7. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  8. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
SkryťZatvoriť reklamu