SME
reklama

Ako funguje airbag, je to alchýmia

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Airbagy sú najspoľahlivejšou súčiastkou v aute. Keď je treba, musia fungovať, hovorí odborník na bezpečnosť Škoda Auto Petr Krásný. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov. Správne ale funguje len vtedy, ak ste pripútaní.

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Keď vybuchne, je to poriadna rana a stáva sa, že ten, komu zachránil život, má zlomený nos alebo poriadny monokel.

Je to alchýmia

Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.

Airbag je pomerne zložitá súčiastka, na ktorej rozvinutie slúži pyrotechnická spúšť, ktorá prudko zahorí a vzniknuté plyny airbag vyrazia von.

„Je poskladaný zvláštnym spôsobom, sú tam dokonca švy, ktoré ho v určitej fáze brzdia a dávajú mu jasnú geometriu rozvinutia," popisuje pre idnes.cz Petr Krásný z tímu Výskum dopravnej bezpečnosti Škoda Auto.

„Švy popraskajú pri roztvorení a tak sa dosiahne dokonalý rovnomerný tvar."

Na airbag sa kladú veľmi tvrdé nároky, výrobcovia tiež podrobne testujú ich životnosť. Kontajnery s airbagmi sa ponárajú do horúceho soľného roztoku, zamrazujú sa, musia odolať UV žiareniu a tiež vlhkosti. Musia vydržať veľa rokov.

Airbag je skonštruovaný tak, aby nezranil ani ľudí, ktorí nosia okuliare.

"Predné airbagy majú veľký objem. Vo chvíli, keď má nastať stret s hlavou v pohybe, má airbag maximálne rozvinutie, je veľmi tvrdý a je v ňom veľký tlak," vysvetľuje Krásný."

Po stranách má ventilačné otvory, ich tvar a umiestnenie je alchýmia. Pri zrážke s hlavou dochádza k poklesu tlaku, pretože plyn týmito otvormi uniká a airbag vás pružne zadrží.

Hlavová stena naopak musí zostať čo najdlhšie nafúknutá, v prípade, že by sa začalo auto prevracať. Jeho úlohou je totiž následne zabrániť tomu, aby sa žiadna časť tela nedostala do rozbitých okien.

Keď vybuchne, nafukuje sa v zlomku sekundy veľmi veľký objem. Niektoré moderné autá dokonca kvôli tomu aj trochu pootvoria okná. Rázová vlna sa môže šíriť von a nepoškodí vám uši. Pri Audi dokonca namerali, že airbag, ktorý vypúšťa vzduch von z kabíny, sa nafúkne rýchlejšie.

Predné airbagy sa nafukujú pomalšie ako bočné. Vpredu je približne meter až meter a pol dlhá deformačná zóna, za to vaky po stranách sa musia nafúknuť čo najrýchlejšie. Na bokoch auta sú totiž deformačné zóny omnoho menšie.

Pripútajte sa

Petr Krásný vyzýva všetkých, aby sa pripútavali. „Systém počíta s tým, že ste pripútaní, je tak nastavený. Ak sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje naďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí a telo pokračuje naproti roztvárajúcemu sa airbagu."

Airbag ráta s tým, že ste v správnej polohe, ale vy pristanete v airbagu, ktorý sa práve roztvára a to môže byť nebezpečné."

Tridsiatnik

Airbag začal ako prvý sériovo montovať do áut Mercedes pred tridsiatimi rokmi. Podľa údajov NHTSA (Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach) zachránili airbagy v Spojených štátoch viac ako 28 tisíc životov.

"V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza NHTSA.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 623
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 057
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 851
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 604
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 324
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 093
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 137
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu