SME

Prvá jazda: Astra Sports Tourer priťahuje

Kompaktné kombi presvedčivo jazdí a konečne dobre vyzerá. Najsilnejší dvojliter prekvapil vysokou spotrebou, ale benzínové turbo bolo na cestách Turecka úsporné. Oproti predchodcovi pribudli praktické detaily a iná konštrukcia zadnej nápravy.

Subjektívne považujeme Sports Tourer za krajšiu Astru ako základný hatchback. Je to prvá Astra s vydareným dizajnom kombi verzie.Subjektívne považujeme Sports Tourer za krajšiu Astru ako základný hatchback. Je to prvá Astra s vydareným dizajnom kombi verzie. (Zdroj: Thorsen Weigl)

ISTANBUL. Opel si nevybral Istanbul za miesto prvej novinárskej prezentácie modelu Astra Sports Tourer náhodou. „Istanbul spája Európu a Áziu, naše nové kombi je tiež dva v jednom," povedal počas slávnostného večera Jean Philippe Kempf, šéf komunikácie značky Opel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Astra Sports Tourer má totiž osloviť okrem rodín aj veľkoodberateľov a má byť súčasťou firemnej flotily. Kombi, ktoré má spojiť firemné využitie počas týždňa a víkendové v rámci rodiny bude pre modelový rad Astra strategické. Zákazníci si totiž doposiaľ objednali 230 000 kusov krátkej päťdverovej Astry.

SkryťVypnúť reklamu

„Po príchode kombi a pripravovanej trojdverovej Astry GTC chceme ročne predávať 500 000 áut modelového radu Astra," definoval predstavy Jens Huser, programový manažér kompaktných modelov.

Začali dávno Opel vyrobil už deväť generácií rodinných kombi rôznych kategórií a tried. Začal v roku 1953 modelom Olympia Record Caravan, ktorý sa o šesť rokov neskôr dočkal druhej generácie a až dvadsaťpercentného podielu v porovnaní s produkciou limuzíny. Presne desať rokov po predstavení prvého kombi prevzal štafetu Opel Kadett A Caravan a v priebehu dvoch rokov dosiahol na métu 125 000 predaných kusov.

Zadná partia kombi nepôsobí tak ťažko a mohutne ako pri Insignii. Ukrýva však prekvapujúco veľký úložný priestor s objemom 500 až 1550 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Rast modelov s karosériou kombi umocnila Ascona Vouyage v americkom štýle s imitáciou dreva na bočných paneloch dverí. Opel to s kombíkmi dotiahol aj do prestížnej kategórie veľmi rýchlych rodinných áut. V roku 1989 postavil Omegu Caravan 24V s trojlitrovým motorom V6 a v tom čase poriadnym výkonom 150 kW (204k).

V prípade potreby môžete vyklopené sedáky zadných sedadiel úplne vybrať. Potom nie je posun sedadla šoféra maximálne dozadu obmedzený. Operadlá tvoria po sklopení rovinu s dnom kufra.

To spustilo stavbu rýchlych kombi s prívlastkom OPC. Astra Sports Tourer nastupuje po Astre Caravan minulej generácie, ktorá sa v súčasnosti predáva ako Classic III.

Jazdili SME...

SkryťVypnúť reklamu

Opel má s karosériami kombi bohaté skúsenosti, ale toto je asi prvá Astra, ktorá je vo verzii kombi krajšia ako hatchback. Doteraz všetky Astry Caravan nám pripadali hranaté s nie veľmi príťažlivou zadnou časťou.

Možno aj nové meno Sports Tourer symbolizuje, že toto nie je iba klasický úžitkový Caravan, ale pri rovnakom úžitku aj štýlové auo.

Z rozbitých ciest tureckého vidieka si odnášame poznatok z dobrého odhlučnenia zadnej časti. Ozvučnicový efekt karosérie potlačili konštruktéri do úzadia.

Praktické riešenia Ani štýlová karoséria s klesajúcou vrchnou hranou okien neznížila úžitkové vlastnosti v porovnaní s minulou generáciou. Naopak, pribudol systém sklápania zadných operadiel z batožinového priestoru, odisťovanie rolety kufra lakťom a možnosť úplne vybrať z auta vyklopené sedáky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti predchodcovi pribudlo sklápanie operadiel z batožinového priestoru. Na odistenie a zdvihnutie rolety v batožinovom priestore stačí zatlačenie lakťom ako v BMW Touring radu 3.

Šikmé zadné okno prispôsobené dizajnovým trendom mierne ovplyvnilo objem kufra v základnom usporiadaní po strechu, pretože po roletu je to slušných 500 litrov, ale po strechu iba 700 litrov. Maximálny objem v dvojsedadlovom usporiadaní je až 1550 litrov.

Jazdili SME...

Objem kufra 500 litrov vynikne najmä pri veľmi slušnom priestore na sedenie vzadu. Sklápanie zadných operadiel z kufra je síce fajn, ale ak chcete dosiahnuť rovnú plochu s dnom kufra, musíte auto obísť a vyklopiť sedáky, takže to až taká výhoda nie je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oveľa užitočnejšie je odisťovanie krycej rolety napríklad lakťom. Človeku s plnými rukami to pomôže a stačí, ak roleta nezaletí dopredu k operadlám, ale sa vysunie iba po bočných stĺpikoch hore ako v BMW 3 Touring.

Kombi dostalo plochú nápravu Na rozdiel od predchádzajúceho modelu s nevhodnými odkladacími priestormi je Astra Sports Tourer navrhnutá s drobnosťami pre každodenný život. Za príplatok je k dispozícii výklopný kryt na zadný nárazník, aby ho nedoškrabali psy pri naskakovaní alebo aby si obsluhujúci nezašpinil nohavice od nárazníka.

Zlepšili sa boxy vo dverách a celkovo Astra Sports Tourer pôsobí vzdušne. Po technickej stránke ponúka všetky technické výdobytky značky ako Opel Eye, Adaptívne svetlá AFL, nastaviteľné tlmiče pruženia FlexRide s možnosťou nastavenia Sport, Normal alebo Tour.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V uliciach Istanbulu a jeho okolí sme vyskúšali motor 1,4 TURBO s výkonom 103 kW (140 k). Na trase dlhej 90 kilometrov dosiahol spotrebu 7,8 litra pri obsadení auta štvorčlennou posádkou. O niečo kratšiu trasu, ale s väčšími prevýšeniami sme absolvovali s naftovým dvojlitrom 2,0 CDTI, ktorý má výkon 118 kW (160k). Palubný počítač ukázal spotrebu 7,6 litra na sto kilometrov.

Za technickú novinku považujeme jednoduchú zadnú nápravu s priečnou torznou tyčou, vlečnými ramenami a Wattovým priamovodom. Samozrejme všetky verzie budú mať štandardne stabilizačný systém ESP (ESC) s korekciou brzdenia v zákrute, trakčnou kontrolou vnútorného kolesa v zákrute, kontrolou zablokovania kolies motorom pri podradení a programom pre ťahanie prívesu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komplikované viacprvkové nápravy v nižšej strednej triede sú zbytočne zložité a drahé. Navyše kombi potrebuje priestorovo nenáročné riešenie plochej nápravy schopnej vyrovnať veľké rozdiely v zaťažení. Konštrukcia nápravy s torznou tyčou a vlečnými ramenami je obohatená o Wattov priamovod. Mechanizmus pomáha ramenám znášať priečne zaťaženie a zároveň znižuje náklony karosérie v zákrute. Jeho prvoradou úlohou je absorbovať obrovské priečne sily naloženého auta v zákrute.

Motorová paleta v podstate kopíruje základný model so zameraním na nový preplňovaný benzínový motor 1,4 TURBO . V naftovej ponuke bude asi najlepšou voľbou starý známy štvorvalec 1,7 CDTI. Opel sľubuje, že zákazník s Astrou Sports Tourer ušetrí na údržbe a servisných nákladoch 354 eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznáme „kombi" príplatok Tesne po príchode z Istanbulu sme sa dozvedeli, že predajcovia značky Opel na Slovensku už môžu nové kombi objednávať a prvé kusy prídu na trh na prelome rokov 2010 a 2011.

Astra Sports Tourer v podstate kopíruje cenník základnej Astry s tým, že za kombi je príplatok 1200 eur v porovnaní so základnou päťdverovou verziou. Akčné ceny modelu Sports Tourer teda začínajú na cene 13960 eur.

Jazdili SME...

Za meradlo v oblasti úžitku kompaktných kombi považujeme Peugeot 308 SW vo verzii so samostatnými vyberateľnými sedadlami vzadu. Ani Astra Sports Tourer ho v tomto neprekoná, hoci pomer medzi úžitkom, štýlom a sedením je priaznivý. Novinka ponúka však prvotriedne jazdné vlastnosti v rámci triedy, nehovoriac o najnovších technológiách v oblasti bezpečnosti a komfortu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príplatkové predné sedadlá sú doslova fantastické a ocenenia ortopédov nedostali náhodou. Rovnako akustika v aute je na výbornej úrovni. Zjednodušenie zadnej nápravy na „plochú" verziu neprinieslo negatívum v jazdných vlastnostiach, ale na nerovnej ceste a s prázdnym kufrom to na zadných sedadlách trasie viac, než sme čakali.

Napriek nástupu kompaktných vanov takéto kombi nestráca zmysel a Astru by sme si vybrali už iba ako Sports Tourer, lebo „kombi" príplatok za to stojí. Namiesto najsilnejšieho diesela 2,0 CTDI si radšej vyberte 1,7 CDTI, lebo dvojliter v Istanbule a okolí dosiahol spotrebu 7,6 litra na sto kilometrov. Pritom s benzínovou verziou 1,4 TURBO (103kW) sme dosiahli spotrebu 7,8 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Astra Sports Tourer - prvé dojmy

Pekne zabalené praktické auto

Výborné sedadlá

Obrovský kufor

Tvrdšie sedenie vzadu

Slabší výhľad zo zadných sedadiel

Výborná ovládateľnosť

Úžitok na úrovni strednej triedy

Bohatá bezpečnostná výbava

Pokrokové technológie

Opel Astra Tourer - rozmery a objemy Dĺžka 4698 mm

Šírka 1814 mm

Výška 1535 mm

Rázvor 2685 mm

Objem kufra (po roletu) 500 litrov

Objem kufra (po strechu) 700 litrov

Objem kufra (po sklopení sedadiel) 1550 litrov

Pohotovostná hmotnosť (od) 1393 kg

Úžitková hmotnosť 642 kg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže 56 litrov

Opel Astra Tourer - benzínové verzie Motor 1,4 1,6 1,4 1,4 1,6

Verzia 16V 16V TURBO TURBO TURBO

Prevodovka man. man/aut. man man./aut. man/aut.

Počet stupňov 5 5/6 6 6/6 6/6

Výkon (kW/k) 74/100 85/115 88/120 103/140 132/180

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6000 4200-6000 4900-6000 5500

Krútiaci moment (Nm) 130 156 200 200 230

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 1850-4200 1850-4900 2200-5400

Kompersný pomer 10,5:1 10,8:1 9,5:1 9,5:1 8,8:1

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba - mesto (l/100 km) 7,6 8,6/10,1 8,4 8,4/9,1 9,0/10,1

Spotreba - mimo mesto (l/100 km) 4,9 5,1/5,5 4,9 4,9/5,4 5,5/5,8

Spotreba - kombinácia (l/100 km) 5,9 6,4/7,2 6,1 6,1/6,8 6,8/7,4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 14,5 12,3/13,9 11,2 10,5/10,8 8,8/9,5

Maximálna rýchlosť (km/h) 175 185/180 190 200/198 220/210

Opel Astra tourer - naftové verzie Motor 1,3 1,7 1,7 2,0

Verzia CDTI start/stop CDTI 110 CDTI 125 CDTI

Prevodovka man. man. man. man./aut.

Počet stupňov 5 6 6 6/6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon (kW/k) 70/95 81/110 92/125 118/160

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 3800 4000 400

Krútiaci moment (Nm) 190 260 280 350-380

Pri otáčkach (ot./min.) 1750 1700-2550 2000-2700 1750

Spotreba - mesto (l/100 km) 4,9 5,5 5,5 6,5/7,9

Spotreba - mimo mesto (l/100 km) 3,7 3,9 3,9 4,2/4,7

Spotreba - kombinácia (l/100 km) 4,1 4,5 4,5 5,1/5,9

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 14,9 13,0 11,7 9,5/9,8

Maximálna rýchlosť (km/h) 172 180 192 212/207

Videli ste už posledný diel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 448
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 786
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 224
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 475
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 960
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 155
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 037
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu