SME

Šoférovali sme elektrické superauto: Mercedes SLS AMG E-CELL

Nemecká automobilka ukázala spôsob, ako tu a teraz ponúknuť plnohodnotné auto s elektrickým pohonom. Samozrejme, vyskúšali sme aj vodíkovú budúcnosť.

SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium-SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium- (Zdroj: Mercedes Benz)

VALENCIA. Elektromobilová móda zachvátila všetky automobilky natoľko, že verejnosť už sotva klikne na články o elektromobiloch. Nečudo, pretože bežného konzumenta sa elektromobily ešte netýkajú a téma o dopade výroby a recyklovaní akumulátorov ostáva bokom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane je najvyšší čas hľadať alternatívu k súčasným spaľovacím motorom. Mercedes si zvolil cestu zabudovania elektrického a vodíkového pohonu do existujúcich modelov.

Ako s normálnym autom

Na vlastnej koži v uliciach dopravne presýtenej Valencie sme si overili, že zákazník čo sa týka pohodlia a bezpečnosti, o nič nepríde. Dostane plnohodnotný Mercedes triedy A, prípadne Vito alebo Mercedes triedy B.

SkryťVypnúť reklamu

Dokonca získa ešte lepšiu reakciu na plynový pedál, než sme zvyknutí pri bežných motoroch. Ostáva už iba jediné, vymyslieť dokonalú batériu. Práve o batériách, ich výrobe a možnostiach v blízkej budúcnosti boli workshopy značky Mercedes s novinármi.

Elektrický športiak?

Bežné kompaktné auto poháňané elektromotorom si vie predstaviť asi každý bez toho, aby sa musel s výnimkou dojazdu v niečom obmedziť. Ale môže existovať superšportové auto na baterky? Tesla ukázala, že áno.

Mercedes sa pripojil a v duchu svojej filozofie do existujúceho modelu SLS vložil elektrický pohon. Batérie sú umiestnené čo najnižšie a dopad ich hmotnosti na celkovú kinematiku auta odstraňujú aspoň čiastočne kevlarové súčiastky. Elektromotory nie sú v nábojoch, ale v pozdĺžnej osi auta, akoby namiesto diferenciálov vpredu aj vzadu.

SkryťVypnúť reklamu

S kolesami sú spojené poloosami a auto využíva klasický koncept zavesenia kolies. A čo sme zistili? Tie dva kilometre aj s otočením ma presvedčili o tom, že nie len zvuk, ale hlavne dynamika fascinuje človeka.

Katapult s osemsto newtonmetrami z miesta stojí za to. V podstate superšportové auto je ešte lepším artiklom na zavedenie elektrického pohonu. Donesiete auto na okruh, odjazdíte sto a v prípade SLS možno aj dvesto kilometrov a môžete ho odparkovať na týždeň do garáže, na nabíjanie bude čas.

Samozrejme SLS AMG E-CELL je viac konštruktérska výzva, než momentálne reálne auto. Šoférovať ho však stálo za to.

Časom sa zmenšia, ale nie o veľa

Na triede A E-CELL je sympatické, že ponúka päť miest, kufor s objemom 435 litrov a v podstate všetky možnosti vybavenia interiéru ako klasická trieda A.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem praktickej skúsenosti z tichej jazdy sme si odniesli poznanie, že Lhitium-ionove batérie znamenajú budúcnosť, že v roku 2012 začne špeciálne na výrobu článkov založený podnik Deutsche Accumotive už aj vyrábať a vyvíjať dokonalejšie články, a že úpravou geometrie článkov možno zvýšiť kapacitu batérií o 20-30 percent.

Inak povedané, batéria, ktorá v roku 2010 ponúkne z jedného litra objemu 180 Wh už o desať rokov z toho istého objemu ponúkne 250 Wh. Alebo ešte inak povedané, kým dnes batérie v triede A zaberú objem 200 litrov o 10 rokov už iba 120 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 422
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 797
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 607
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 783
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 512
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 423
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 725
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu