VALENCIA. Elektromobilová móda zachvátila všetky automobilky natoľko, že verejnosť už sotva klikne na články o elektromobiloch. Nečudo, pretože bežného konzumenta sa elektromobily ešte netýkajú a téma o dopade výroby a recyklovaní akumulátorov ostáva bokom.
Na druhej strane je najvyšší čas hľadať alternatívu k súčasným spaľovacím motorom. Mercedes si zvolil cestu zabudovania elektrického a vodíkového pohonu do existujúcich modelov.
Ako s normálnym autom
Na vlastnej koži v uliciach dopravne presýtenej Valencie sme si overili, že zákazník čo sa týka pohodlia a bezpečnosti, o nič nepríde. Dostane plnohodnotný Mercedes triedy A, prípadne Vito alebo Mercedes triedy B.
Dokonca získa ešte lepšiu reakciu na plynový pedál, než sme zvyknutí pri bežných motoroch. Ostáva už iba jediné, vymyslieť dokonalú batériu. Práve o batériách, ich výrobe a možnostiach v blízkej budúcnosti boli workshopy značky Mercedes s novinármi.
Elektrický športiak?
Bežné kompaktné auto poháňané elektromotorom si vie predstaviť asi každý bez toho, aby sa musel s výnimkou dojazdu v niečom obmedziť. Ale môže existovať superšportové auto na baterky? Tesla ukázala, že áno.
Mercedes sa pripojil a v duchu svojej filozofie do existujúceho modelu SLS vložil elektrický pohon. Batérie sú umiestnené čo najnižšie a dopad ich hmotnosti na celkovú kinematiku auta odstraňujú aspoň čiastočne kevlarové súčiastky. Elektromotory nie sú v nábojoch, ale v pozdĺžnej osi auta, akoby namiesto diferenciálov vpredu aj vzadu.
S kolesami sú spojené poloosami a auto využíva klasický koncept zavesenia kolies. A čo sme zistili? Tie dva kilometre aj s otočením ma presvedčili o tom, že nie len zvuk, ale hlavne dynamika fascinuje človeka.
Katapult s osemsto newtonmetrami z miesta stojí za to. V podstate superšportové auto je ešte lepším artiklom na zavedenie elektrického pohonu. Donesiete auto na okruh, odjazdíte sto a v prípade SLS možno aj dvesto kilometrov a môžete ho odparkovať na týždeň do garáže, na nabíjanie bude čas.
Samozrejme SLS AMG E-CELL je viac konštruktérska výzva, než momentálne reálne auto. Šoférovať ho však stálo za to.
Časom sa zmenšia, ale nie o veľa
Na triede A E-CELL je sympatické, že ponúka päť miest, kufor s objemom 435 litrov a v podstate všetky možnosti vybavenia interiéru ako klasická trieda A.
Okrem praktickej skúsenosti z tichej jazdy sme si odniesli poznanie, že Lhitium-ionove batérie znamenajú budúcnosť, že v roku 2012 začne špeciálne na výrobu článkov založený podnik Deutsche Accumotive už aj vyrábať a vyvíjať dokonalejšie články, a že úpravou geometrie článkov možno zvýšiť kapacitu batérií o 20-30 percent.
Inak povedané, batéria, ktorá v roku 2010 ponúkne z jedného litra objemu 180 Wh už o desať rokov z toho istého objemu ponúkne 250 Wh. Alebo ešte inak povedané, kým dnes batérie v triede A zaberú objem 200 litrov o 10 rokov už iba 120 litrov.