SME

Auto so spotrebou 1 l/100 km je bližšie k sériovej výrobe

Dvojmiestne vozidlo z dielne Volkswagenu je vonkajšími rozmermi podobné Polu. Dosiahne rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a spotrebuje menej ako liter nafty na sto kilometrov.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Volkswagen si predčasom dal záväzok, že v roku 2013 spustí hromadnú produkciu automobilu so spotrebou približne jeden liter paliva na sto kilometrov. V roku 2002 predstavil prototyp 1-Litre, v roku 2009 podstatne civilizovanejší model L1 a včera na Qatar Motor Show debutovala štúdia VW XL1, ktorá myšlienku „litrového“ auta posúva opäť bližšie k realite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripomína „bežné“ auto

Dvojmiestne vozidlo je vonkajšími rozmermi podobné Polu - s výnimkou výšky dosahujúcej iba 1156 mm. Tvary karosérie vyrobenej z kompozitového plastu vystuženého uhlíkovými vláknami boli podriadené aerodynamike. Dokonca chýbajú aj vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré nahradili malé kamery. Súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu iba 0,186.

SkryťVypnúť reklamu

V porovnaní s predchádzajúcimi prototypmi sa najväčšie zmeny udiali v interiéri. Dvaja cestujúci už nemusia sedieť za sebou, ale tradične vedľa seba. Jednoduchá palubná doska evokuje „normálne“ auto. Viacero ovládačov konštruktéri prebrali z rôznych sériových modelov Volkswagen. Nekonvenčný je prístup do kabíny, prostredníctvom dvojice vyklápajúcich sa dverí.

Plug-in hybrid

Celé poháňacie ústrojenstvo sa ukrýva za chrbtami cestujúcich. Tvorí ho dvojvalcový turbodiesel s objemom 0,8 litra. Tento agregát bol odvodený od sériovo montovaného motora 1,6 TDI. Dosahuje výkon 35 kW (48 k) a 120 Nm krútiaceho momentu.

Ďalších 20 kW (27 k) a 100 Nm pridáva elektromotor, umiestnený medzi vznetovou poháňacou jednotkou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Agregáty sú schopné krátkodobo vyprodukovať spoločný krútiaci moment 140 Nm. Ten sa prenáša na zadné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromotor je napájaný z lítiovo-iónových článkov. Dobíja ich spaľovací motor, funkcia rekuperácie energie alebo externý zdroj elektrickej energie, ku ktorému je auto možné pripojiť.

Za necelý liter na sto kilometrov

VW XL1 je schopný jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Bez produkcie emisií prejde najviac 35 kilometrov. Výrobca hovorí o priemernej spotrebe nafty 0,9 l/100 km a emisiách CO2 24 g/km. Dojazd s plnou nádržou a nabitými batériami predstavuje 550 kilometrov.

Vozidlo s hmotnosťou 795 kilogramov zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,9 sekundy a vyvinie najvyššiu rýchlosť 160 km/h.

Načítavam video...

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 227
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 547
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 268
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 136
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 524
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 477
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 264
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Makové políčka
  2. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  3. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  4. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  5. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  6. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  7. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  8. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 453
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 019
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 976
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 947
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 785
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 015
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 724
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 722
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu