BRATISLAVA.
Veľký záujem pritiahli skúšky elektromobilu Mitsubishi i-MiEV, ktorý vyrábajú aj pod označením Citroën C-Zero a Peugeot iOn. Miniauto s dĺžkou len 3395 mm získalo solídny výsledok - štyri hviezdičky z piatich. Kritika technikov smerovala k palubnej doske, ktorá v prípade čelného nárazu môže poraniť dolné končatiny pasažierov na predných sedadlách, ďalej k slabej ochrane cestujúcich pri bočnom náraze do stĺpa a - tradične - k obmedzenej ochrane chodcov.
V správe EuroNCAP je uvedené, že komisári po náraze venovali zvýšenú pozornosť akumulátorom a celkovej náchylnosti auta na vznik požiaru. Nič nezvyčajné však nezaznamenali.
Trojhviezdičkový Duster
Najhorší výsledok v rámci aktuálneho kola crash testov obdržalo lacné SUV Dacia Duster. Komisári mu strhávali body za to, že sa pri čelnom náraze otvorili piate dvere a pri bočnom náraze zasa bočné. Palubná doska predstavuje riziko poranenia pre vodičove nohy v prípade čelného nárazu. Dacia pri bočnom náraze do stĺpa poskytuje hrudníku cestujúceho vpredu iba slabú ochranu. Ohrození sa môžu cítiť aj chodci. Riziko pre nich predstavuje predný nárazník i hrany kapoty auta.
Dacia Duster získala spolu tri hviezdičky, čím napodobnila Logan a Sandero. Tie však boli testované ešte podľa staršej, benevolentnejšej metodiky.
EuroNCAP vyjadrilo sklamanie, že materský Renault nekladie pri návrhu modelov Dacia veľký dôraz na bezpečnosť, pritom sám vyrába bezpečné autá. Je však jasné, že by sa vyššia bezpečnostná úroveň Dacií odrazila na ich cene, čo by pre väčšinu zákazníkov asi nebolo akceptovateľné.
Hyundai získal hodnotenie Kie
Ďalšie štyri testované vozidlá - BMW X1, Hyundai ix20, Mitsubishi ASX a Nissan Juke - obdržali plný počet päť hviezdičiek. BMW absolvovalo crash-testy v laboratóriách EuroNCAP už v roku 2009 a aktuálne bolo jeho hodnotenie upravené podľa aktuálnej metodiky.
Podľa informácií organizácie EuroNCAP, obsahuje Hyundai ix20 rovnaké bezpečnostné štruktúry ako sesterská Kia Venga. Hyundai preto neposlali proti bariére, iba naň aplikovali výsledky Kie. Pre oba modely tak platí, že v prípade bočného nárazu do stĺpa poskytujú hrudníku pasažiera vpredu len obmedzenú ochranu. Riziko pre vodiča pri čelnom náraze predstavuje stĺpik riadenia a spínacia skrinka.
Aj Mitsubishi ASX straší stĺp
Pre Mitsubishi ASX je kritický bočný náraz do stĺpa, kedy pasažierom vpredu ponúka slabú ochranu hrudníkov. Ďalšie disciplíny už pre japonské SUV nepredstavovali väčší problém.
V prípade extravagantného Nissanu Juke je kritickým momentom čelný náraz, kedy palubná doska môže zraniť cestujúcich a náraz zozadu. Predné sedadlá totiž chránia krčnú chrbticu iba priemerne.
EuroNCAP - výsledky aktuálne testovaných vozidiel
ochrana dospelých | ochrana detí | ochrana chodcov | bezpečnostné systémy | celkové hodnotenie | |
BMW X1 | 87% | 86% | 64% | 71% | 5 hviezdičiek |
Dacia Duster | 74% | 78% | 28% | 29% | 3 hviezdičky |
Hyundai ix20 | 89% | 85% | 64% | 71% | 5 hviezdičiek |
Mitsubishi ASX | 86% | 78% | 60% | 71% | 5 hviezdičiek |
Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero, Peugeot iOn | 73% | 78% | 48% | 86% | 4 hviezdičky |
Nissan Juke | 87% | 81% | 41% | 71% | 5 hviezdičiek |
Autor: fg