SME

Jazdili sme s hybridným kompaktom od Lexusu

Lexus vstúpil do nižšej strednej triedy s plnohybridným hatchbackom. Láka pohodlím aj dynamikou. Prinášame prvé dojmy z jazdy.

(Zdroj: Lexus)

LISABON. Hybridné technológie si pomaly vytvorili pevné miesto v automobilovom svete. Toyota sa venuje hybridom od roku 1997 a samotný Lexus ich používa vo svojich modeloch viac ako desať rokov. Automobilka tentokrát predviedla veľkú dávku odvahy a vrhla sa do najžiadanejšieho segmentu v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vojsť do triedy kompaktných vozidiel s prémiovou značkou a rovno s hybridnou technológiou je veľké gesto. Priemerný motorista si v hlave rýchlo skombinuje, voči akým konkurentom v prémiovej línii sa Lexus CT 200h nachádza. Môže japonská elegantná značka stáť zoči-voči najmä nemeckým súperom?

SkryťVypnúť reklamu

Športová elegancia

Automobilka si predsavzala osloviť predovšetkým mladšiu generáciu. Značka, ktorá evokuje luxus, ale tiež dravosť pri spomienke na IS-F, sa snaží v novinke nižšej strednej triedy kombinovať športovosť aj eleganciu. Nový dizajnový smer značky nesie názov L-finesse.

Pri pohľade na vozidlo spredu je jasné, že ide o Lexus a nielen preto, že je v maske chladiča umiestnené veľké L. Svoj masívny predok karosérie tiahnuci sa až ku kolesám je typickým prvkom tejto značky.

Široký rozchod kolies a celkovo nízky „posed“ dávajú prísľub dobrej stability. Pýchou najmenšieho Lexusu sú denné LED svetlá.

Zadná časť vozidla je úplne nová, hranatá so zvláštne vykrojenou líniou, ktorá chce pripomínať sedan. Tento dizajnový prvok je tu na úkor veľkosti zadného okna, ktoré pri modeloch C segmentu bývajú štandardne väčšie.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojfarebné lakovanie spätných zrkadiel s LED smerovkami a plynule dozadu klesajúca strecha znásobujú decentný výraz automobilu. CT 200h jazdí na hliníkových diskoch s priemerom 15,16 a 17 palcov. Farbu karosérie je možné si vybrať z desiatich odtieňov. Celkový dojem môžeme hodnotiť ako športovo-elegantný.

Pohodlný interiér

Príjemné prostredie interiéru zabezpečujú tmavé, na dotyk príjemné materiály v kontraste s kovovými doplnkami. Kožené čalúnenie môže zákazník dostať v troch rôznych vyhotoveniach. V čiernej, slonovinovej alebo sivej farbe.

V nižších stupňoch výbavy sú v ponuke látkové čalúnenia v piatich farbách: čiernej, červenej, modrej, slonovinovej a hnedej. Sedadlá sú pohodlné s príjemným bočným vedením a možnosťou nastavenia do rôznych smerov.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Nižšie umiestnené sedadlá s bohatou ponukou nastavení v manuálnom alebo elektrickom režime sú veľmi pohodlné. Ak máte dlhšie nohy, môžete zápasiť s nedostatkom priestoru do boku, kolenom som sa opierala o široký stredový tunel. Tiež mi chvíľu trvalo nastavenie volantu tak, aby som sa necítila stiesnene, nalepená na volant. Oceňujem bedrovú opierku s možnosťou posúvania v rozsahu až tri centimetre.

Vo vyššej výbave sme si mohli vyhriať sedadlá, akurát som sa zarazila nad ovládačmi tohto systému. Prinajmenšom sa do tohto moderného interiéru nehodia. Rovnako ma prekvapil držiak prednej kapoty, ktorý treba podoprieť podstavcom. Predná kapota bez plynovej vzpery v prémiovom segmente mi tu pripadá ako päsť na oko.

Batožinový priestor má objem 375 litrov, ktorý sa ale po otvorení piatych dverí vôbec tak nejaví. Údaj je udávaný až po strop, vrátane spodnej predelenej časti kufra. Po sklopení zadných sedadiel objem narastie na 985 litrov a príjemným faktom je, že sedadlá vytvoria jednu rovinu s dnom kufra.

Moderné technológie sú štandardom

Na prístrojovom paneli upúta osempalcový LCD displej v dobrej polohe voči zraku šoféra.
Panel plynule prechádza do stredového tunela. Nájdete tu radiacu páku, akú poznáme z hybridného Aurisu, rôzne ovládače a ocenenú pýchu značky, ovládač „Remote Touch“.

Navigácia od Lexusu využíva 40GB pevný disk, vďaka ktorému je veľmi rýchla a presná. Hlasové príkazy rozpoznáva v štyroch jazykoch a menu je možné ovládať až v 14 jazykoch, vrátane znakov azbuky.

Lexus mal vždy dobré audio sústavy a nevyhol sa tomu ani v kompaktnej triede. Už v základe ponúka Lexus Premium Sound CD prehrávač so šiestimi reproduktormi, ovládanie na volante, napojenie na USB a iné malé audio konektory a tiež príjem pre digitálne rozhlasové vysielanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozšírením sústavy je sada s desiatimi reproduktormi, so zabudovaným meničom šiestich CD. Sústava obsahuje osemkanálový zosilňovač DSP. Obe audio sústavy sa kombinujú s reproduktormi s bambusovou membránou, ktoré sa spolu so zosilňovačom DSP triedy D objavujú v značke Lexus prvýkrát.

Na špičke sa tradične nachádza sústava Mark Levinson s priestorovým ozvučením, s 13 reproduktormi a osemkanálovým zosilňovačom ML. Táto využíva pevný disk navigácie a vlastní aj funkciu hudobnej knižnice s hudbou do 10 GB.

Plne hybridný model

Prvý päťdverový kompakt od Lexusu nazývajú predstavitelia značky „tichou revolúciou“. V jeho útrobách sa skrýva hybridný poháňací systém HSD, známy z Toyoty Prius.

Kombinuje zážihový štvorvalec 1,8 VVT-i (73 kW/99 k), elektromotor (60 kW/82 k) a bezstupňovú prevodovku E-CVT. Celkový výkon poháňacieho ústrojenstva má hodnotu 100 kW (136 k) a prenáša sa na predné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Plnohodnotný hybridný systém umožňuje vozidlu fungovať samostatne na spaľovací motor, samostatne v režime elektromotora a samozrejme v kombinovanom režime.

Vodič si môže podľa nálady, či povahy vozovky navoliť režim spomedzi EV, ECO a SPORT. Zákazníci si môžu sami určiť, či chcú jazdiť pozvoľne alebo radšej dynamicky.

Jazdili SME...
Trasa cez centrum Lisabonu bola tou najsprávnejšou na otestovanie režimu EV. Elektromotor dokáže poháňať auto až dva kilometre bez pomoci spaľovacieho agregátu, pokiaľ neprekročíte 45 kilometrovú rýchlosť.

Stojac v kolóne hučiacich áut si najlepšie dokážeme uvedomiť význam tichej revolúcie. V aute máte pokoj, nevypúšťate emisie a ste na seba aspoň na chvíľu hrdí. Rovnako príjemné je vojsť do podzemnej garáže a vychutnávať si zvuk odvaľovania kolies, lebo to je jediné, čo počuť.

CT 200h sa však spája aj s dynamikou. Pokiaľ sme po okreskách mimo mesto jazdili na ECO móde, v kopcoch nad Atlantikom prišiel na rad posledný režim SPORT. Kombinovaný výkon 136 koní v spolupráci s E-CVT prevodovkou má na konte zrýchlenie z nuly na stovku za 10,3 sekundy a maximálku vytiahne až na 180 kilometrov za hodinu.

Hatchback, ktorý zvonku dráždi šoféra svojím mierne agresívnym výrazom, má čo do kopca robiť. Plynulá jazda bez zbytočných akcelerácií je príjemná. Ak však stlačíte plynový pedál na zem a čakáte extra zrýchlenie, nečakajte reakciu, ako pri podradení. Tento pocit vám bezstupňová prevodovka nesprostredkuje.

V skutočnosti je jazda s CT 200h veľmi pohodová a dá ísť aj dynamicky, len si treba uvedomiť, že v hybridnom aute to nie je o okamžitej reakcii po stlačení plynového pedála. Jemné narábanie s plynom aj brzdou nám na oplátku dokážu priniesť úsporu energie nielen vo forme nízkych emisií, ale aj nízkej spotreby.

Výrobcom udávaných 3,8 litra v kombinovanom režime sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, ale v meste a na okreskách sme dosiahli 5,4 a v kopcoch 5,6 litrovú spotrebu.

Päťdverový kompaktný Lexus CT 200h sa na Slovensku predáva od 27 900 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 841
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 778
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 943
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 528
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 116
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 713
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 363
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 184
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  2. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  3. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  4. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  5. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  6. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 095
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 022
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 855
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 849
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 848
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 665
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 472
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 685
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu