SME

Unikátna jazda s vodíkovým autom. Z výfuku ide para

Okrem dobrého pocitu z jazdy bez emisií ponúka vodíkové auto všetko, čo šofér očakáva. Honda FCX Clarity môže jazdou smelo konkurovať dnešným autám. Bežná dostupnosť je ďaleko, ale nádej neumrela.

Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé.Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé. (Zdroj: Honda)

NERATOVICE. Predstavte si, že auto aktivujete tlačidlom Power, prepnete krátku páčku voliča režimu do polohy D a v tichosti bez zvuku motora sa pohnete. Auto nemusíte pred jazdou nabíjať a z výfuku syčí čistá para.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po stránke dynamiky a kvality cestovania vám nebude v luxusnom vodíkovom aute nič chýbať. Na čerpacej stanici natankujete za 25 eur plnú nádrž a prejdete na nej ďalších 450 kilometrov.

Sen o automobilovej idylke naruší iba skutočnosť, že na Slovensku neexistuje čerpacia stanica na vodík, v susednom Česku je len jedna a autá tohto typu nie sú bežne v predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci je jav využitia vodíka na výrobu elektrickej energie ešte starší ako auto samo, a vodíku môžeme mať koľko chceme, existujú stále neprekonateľné prekážky. S prihliadnutím na proces získania a využitia vodíka, ktorý získame z vody a po použití je produktom voda, sme jazdili s autom na vodu.

Auto na vodíkový pohon môže mať prijateľnú, hoci nie ideálnu hmotnosť, komponenty umožňujú postaviť priestranný interiér a vozidlu z užívateľského hľadiska na prvý pohľad nič nechýba.

Akurát doprava a príprava vodíka na čerpanie do auta je pomerne zložitá, čerpacích staníc nedostatok a výroba palivových článkov zložitá. Navyše membrány v článkoch sú z platiny, tej je nedostatok, je drahá a na premenu vodíka na elektrickú energiu nevyhnutná.

Napriek zdanlivo neprekonateľným prekážkam Honda od roku 2002 vyvíja „jazdenie pre nasledujúcich sto rokov“. Doteraz vyrobila skúšobnú sériu 50 vozidiel FCX Clarity, pričom dve jazdia v Európe, majú najazdených vyše 18 000 kilometrov a jedno z týchto vozidiel sme reálne vyskúšali.

SkryťVypnúť reklamu

Nič mu nechýba

Prvý pozitívny šok z polosériovej Hondy FCX spôsobil interiér. Auto vyzerá ako sériové v každom detaile a ničím nenaznačuje, že by to bol iba prototyp, urobený na demonštráciu pohonu.

Každý jeden plast presne lícuje, výbava má okrem tempomatu, klimatizácie, vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel tiež navigáciu, palubný pevný disk a všetky systémy, ktoré dnes prináležia sedanu strednej triedy.

Inak povedané, FCX Clarity je po užívateľskej stránke auto, ktoré by človek zobral okamžite. FCX jazdí relatívne ticho a počuť v podstate iba hluk od elektromotora. Ovládacia páčka „prevodovky“ je blízko volantu a motoristovi stačí pár minút, aby sa stihol zorientovať. Interiér svojim pohodlím doslova hýčka štvorčlennú posádku a ani po najazdení 18 000 kilometrov nevidieť na ňom znaky používania.

SkryťVypnúť reklamu

Zrýchľuje ako šesťvalec

Výhoda elektromotora je evidentná pri rozjazde. Auto kontinuálne zrýchľuje a plný výkon má vodič dostupný prakticky od počiatočných otáčok. V praxi to znamená, že počiatočné zrýchlenie je také, akoby bol pod kapotou veľký šesťvalcový motor.

Pre praktickú jazdu je to veľmi dôležité, pretože stačí „brnknúť“ po plyne a auto okamžite zrýchľuje. Žiadne radenie, žiadne čakanie na vysoké otáčky. Elektronicky by bolo vhodné obmedziť prudký záťah elektromotora pri parkovaní.

Podvozok potrebuje pozornosť

Pri porovnaní s dnešnou konkurenciou klasických áut by si ešte viac pozornosti zaslúžil podvozok, pretože hmotnosť auta mu robí trochu starosti a v zákrutách sa nakláňa.

Páčilo sa nám riadenie a prehľadné ovládacie prvky. Dokonca výhľad šikmo dopredu je veľmi dobrý. Obávame sa však, že čím budú autá bližšie sériovej výrobe, tým budú predné stĺpiky hrubšie a výhľad horší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po jazdeckej stránke dokážeme Hondu FCX Clarity akceptovať už dnes, čo znamená, že vodíkové auto vie jazdiť ako každé iné. Použiteľné bude až vtedy, ak sa rozbehne ekologický vodíkový kolobeh.

Ekologický kruh z vody do vody

Predstavy o využití vodíka v automobilovom priemysle a automobilovej doprave sú na prvý pohľad veľmi jednoduché. Za pomoci ekologicky vyrobenej elektrickej energie zo slnka vetra alebo vodnej elektrárne treba urobiť elektrolýzu vody a získať vodík, ktorého by sme takto mali koľko chceme.

Po transporte stačí vodík načerpať do nádrže auta a v palivovom článku nechať zreagovať s kyslíkom a tak vyrobiť elektrickú energiu na pohyb auta. Produktom je para, ktorá kondenzuje, dostáva sa v podobe zrážok na zem a voda sa opäť použije na výrobu vodíka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľko faktov na záver

  • Modulárny systém pohonu dovoľuje konštruktérom rovnomerne rozložiť hmotnosť auta a nenechať sa obmedzovať pri tvorbe interiéru.
  • Dynamické vlastnosti elektromotora sú na jazdenie lepšie ako u spaľovacieho. Odpadajú zložité prevodovky a rozbeh ej plynulejší.
  • Dnešné vodíkové autá môžu fungovať už od -30 stupňovej vonkajšej teploty. Palivový článok s výstupným výkonom 100 kW má hmotnosť iba 67 kilogramov.

Honda FCX Clarity – základné parametre

elektromotor AC synchrónny s permanentným magnetom
výkon elektromotora 100 kW
krútiaci moment 256 Nm
palivové články PEMFC – membránové
batérie lhitium ionove 288 V
palivo stlačený vodík (cca 35 Mpa)
objem nádrže na palivo 171 litrov
čas plnenia nádrže 4 minúty
dojazd na jednu nádrž 450 km
spotreba (ekvivalent k fosílnemu palivu) 2,8 (diesel) 3,2 (benzín) l/100 km
karoséria štvordverová, samonosná
dĺžka 4835 mm
šírka 1845 mm
výška 1470 mm
rázvor 2800 mm
poh. hmotnosť 1625 kg
miesta na sedenie 4
cena nie je možné stanoviť
najazdené kilometre 18 000 km
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  2. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  4. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov
  5. Ísť do kúpeľov je IN
  6. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu
  7. Päť dôvodov, prečo si plánovať dovolenku 2026 už teraz
  8. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%.
  1. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  2. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  3. Tu je každý zamestnanec hviezdou
  4. SHP Harmanec a SHP Slavošovce úspešne obhájili certifikáciu
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov
  7. TIPOS investuje do rozvoja tenisovej infraštruktúry
  8. Jedinečné vzhľadom i polohou. Byty v srdci mesta majú veľa výhod
  1. Fellner opäť šokuje, na dovolenky láka po svojom 14 299
  2. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 11 936
  3. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 675
  4. Thajsko za polovicu? Ušetrite pri dovolenke tisíce eur 8 304
  5. Hodnotenie profesionála: Cestovali sme po Kanárskych ostrovoch 8 150
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 3 908
  7. Ísť do kúpeľov je IN 3 894
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 3 845
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Americký prezident Donald Trump počas ohlasovania ciel na dovoz automobilov.

Na dovoz áut do USA sa bude platiť 25-percentné clo.


192
Policajt hliadkuje pred bránou poľnohospodárskeho družstva v obci Malá Lúč, v okrese Dunajská Streda.

V Maďarsku našli ďalšie ohnisko, zatvorili sa menšie hraničné priechody.


31
Peter Schutz

Každá normálna strana defenestrovaná z vlády by už dávno trpela v opozícii.


5
Ghussan Ibrahim (69) opisuje zabitie svojho syna Ala Ibrahima (33). Spolu s ním je aj jeho manželka Maydaleen Qasim (65) a ich dcéry Rana Ibrahim (25) a Ola Ibrahim (32).

Sýrčania pochovávajú svojich blízkych.


a 3 ďalší 2
reklama
  1. René Melichar: Nejsem jednorožec – 9
  2. Ľuboš Vodička: Pavilon Anthropos Brno
  3. Jan Pražák: Rozruch na dámském WC
  4. Dada Vozáriková: Vianoce v Ománe a žaba na návšteve (+ video)
  5. Jozef Černek: Ďakujeme za každú kvapku nádeje
  6. Ján Karas: Skrytí pilieri: Filozofia práce sociálnych pracovníkov medzi zodpovednosťou a neuznaním
  7. Alex Lupták: Začiatok slovensko-maďarských problémov v XX. storočí. Časť IV.
  8. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  1. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 20 718
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 17 294
  3. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 17 052
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 518
  5. Martin Ondráš: Prvé príznaky SLINTAČKY/KRÍVAČKY už sú na Slovensku 9 436
  6. Miroslav Ferkl: Kaviareň múdreho Kotlára 7 363
  7. Michal Dolňan: Korunný princ číslo dva? 6 772
  8. Ivan Čáni: „Máte to ťažké pán premiér ...“ 5 342
  1. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  2. Tupou Ceruzou: Žandári
  3. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
  4. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  5. Post Bellum SK: Mladé ženy a dievčatá poslali ľudáci na smrť ako prvé
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň zhoreli štyria Slováci a na koľajach ukončili životy ďalší dvaja
  7. Roman Kebísek: Štefánik found Gauguin's woodcut of a family in Tahiti. The artist's lover and son?
  8. INESS: Plán na nový model zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
SkryťZatvoriť reklamu