SME

Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia

Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?

BRATISLAVA. Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Biopalivo FAME (MERO) sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.

To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?

SkryťVypnúť reklamu

Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky

Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."

Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu znehodnocovať sa," doplnil Žužov.

Aj pohonná látka starne

Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.

SkryťVypnúť reklamu

"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.

Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.

Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?

"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.

"Ja by som povedal, že nebio palivo vydrží bez problémov štyri roky pri dodržaní podmienok skladovania. Minimálne štátne hmotné rezervy ich skladujú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."

Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.

Koľko biozložiek v palive je dosť?

Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.

"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.

Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.

Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Olej z fritézy namiesto nafty?

Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.

"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.

"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 654
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 5 611
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 436
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 505
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 014
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 818
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 604
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 560
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi
  2. Vladimír Bojničan: Anna Záborská a memento katolibánskej posadnutosti smrťou
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Štefan Šturdzík: Arogancia a nekompetentnosť na ministerstve kultúry - Kúpa predraženého pozemku.
  5. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  6. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  7. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  8. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 86 092
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 616
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 16 746
  4. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 873
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 857
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 787
  7. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 6 997
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 230
  1. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  4. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  5. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  6. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  7. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  8. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
SkryťZatvoriť reklamu