SME

Cetánové a oktánové číslo nie sú zárukou kvality a výkonu pohonnej látky

Oktánové a cetánové číslo považujú mnohí za najdôležitejšie kritérium kvality a výkonu pohonnej látky. Čím vyššie číslo, tým sú spokojnejší. Môže sa však stať, že takto budú zbytočne vyhadzovať peniaze do vzduchu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Jedno z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, ktorý benzín do auta natankovať, je oktánové číslo. Viacerí vodiči ho dokonca považujú za kritérium kvality. Podobne je tak aj pri nafte, no tam sa o oktánovom čísle nehovorí. Nafta má cetánové číslo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cetánové číslo vs oktánové číslo

Aký je rozdiel medzi cetánovým a oktánovým číslom? Spýtali sme sa na to Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

"Čím vyššie cetánové číslo daného uhľovodíka alebo materiálu, tým je nižšie oktánové číslo. Čím nižšie cetány, tým vyššie oktány." Tieto čísla však nie sú tým najdôležitejším pre určenie kvality alebo výkonnosti pohonnej látky.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí motoristi sa riadia predpokladom, že čím vyššie číslo, či cetánové pri nafte alebo oktánové pri benzínoch, tým väčší výkon a kvalita.

"Áno, ale oktánové a cetánové číslo sú len jeden z ďalších faktorov, ktoré sú dôležité. Stále si treba uvedomiť, že či pri nafte alebo benzíne ide o palivo. Teda to najdôležitejšie kritérium je energia, ktorú v sebe palivo nesie. inak povedané výhrevnosť," uviedol Žužov.

Oktánové číslo súvisí s dizajnom motora

Tí, ktorí vyrábajú motory, určia, aké palivo s akým oktánovým číslom dokáže vyprodukovať pri spaľovaní najviac energie. "Lebo oni tak nastavili kompresný pomer a iné vlastnosti, ktoré vyjadrujú, že keď palivo má 95 oktánov, spaľovací proces bude ideálny," povedal odborník na pohonné látky.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä oktánové číslo má predovšetkým za úlohu kategorizovať pohonnú látku vo vzťahu k motoru, vzhľadom k jeho dizajnu. Preto sa nedá jednoznačne povedať, že 100-oktánový benzín je výkonnejšia pohonná látka ako 95-oktánový benzín.

"Ak si zoberiete škodovku a natankujete tam 100-oktánový benzín, tak ten výsledok nemáte žiadny a zaplatili ste zbytočne viac peňazí. Lebo ten motor nie je stavany na to palivo, aby ho dokázal efektívne spáliť. Vy tú energiu, ktorú tam dáte pri daných podmienkach, nedokážete využiť. Možno tak na 80%. A tých 20% nám odíde von oknom," vysvetľuje Žužov.

Vysoké cetánové čísla sú viac marketing ako užitočné

Cetánové číslo je na tom podobne ako oktánové. "Cetánové číslo zodpovedá dobe oneskorenia zapálenia paliva po vstreknutí. Vy nechcete, aby palivo detonovalo v čase, keď piest ide nahor ale práve vtedy, keď sa posúva dole. Čiže, vy tam potrebujete určité oneskorenie, presne tak, ako je nastavený motor. Ideálne je v rozsahu 48 az 55," doplnil Žužov s tým, že podľa neho vyššie cetánové čísla sú len marketingovým ťahom. Vodič to počas jazdy nijak nepocíti.

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 17 004
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 197
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 365
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 804
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 501
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 049
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 473
  8. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 018
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  2. Ľuboslav Farkaš: Čo s vraždou pána Kirka?
  3. Dušan Piršel: Duchovnou inteligenciou k samo uzdraveniu
  4. Otilia Horrocks: Košický volebný horoskop 2026: Nebeské dráhy komunálnych ambícií
  5. Roman Hutira: Ako prestať fajčiť.
  6. Ernest Klotton: Bol to cielený útok na Poľsko zo strany Ruska?
  7. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Druhá časť.
  8. Michal Dolňan: Reakcia na článok: Demokrati neprávom obvinili gang Brat za brata z falšovania petície.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 455
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 704
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 788
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 043
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 612
  6. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 6 596
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 239
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 134
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  2. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  3. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  4. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  5. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  6. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  7. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  8. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
SkryťZatvoriť reklamu