SME

Únia schováva ekonomické záujmy za ekológiu pohonných látok

V Európskej únii chcú zdaňovať pohonné látky novým spôsobom. Odvolávajú sa na podporu ekológie. Nový systém minimálnych spotrebných daní však podporuje ekonomické záujmy výrazne viac ako ekologické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Európska únia navrhuje zmenu v určovaní minimálnych spotrebných daní na pohonné látky. Cieľom je zjednotiť daňové sadzby v závislosti od vplyvu pohonných látok na ekológiu a na energetickú výdatnosť. Čím viac energie alebo emisií oxidu uhličitého (CO2) pohonná látka vyprodukuje, tým vyššia daň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké budú nové minimálne spotrebné dane

Ak plán únie schvália, od roku 2013 sa bude postupne upravovať minimálna sadzba spotrebných daní tak, aby začiatkom roku 2015 platila minimálna spotrebná daň 20 € za tonu CO2 vyprodukovanej pohonnou látkou a k tomu 9,6 € za gigajoule energie, ktorú pohonná látka vygeneruje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa prepočtov únie by sa mala upravovať minimálna spotrebná daň prepočítaná na predajné jednotky pohonných látok podľa nasledovného kľúča:

Súčasná minimálna
sadzba v EU

Súčasná sadzba na Slovensku

Sadzba od

1.1.2013

1.1.2015

1.1.2018

Benzín (eur za 1000 litrov)

359

514,5

359

359

359

Nafta (eur za 1000 litrov)

330

368

359

382

412

LPG (eur za 1000 kg)

125

182

125

311

501

CNG (eur per GJ)

2.6

cca 3,686

2.6

6.6

10.8

EU: Nové spotrebné dane pre podporu ekológie

Únia prichádza s novým systémom určovania najnižších spotrebných daní podľa slov jej predstaviteľov preto, aby sa uprednostnili obnoviteľné zdroje energií a podporila spotreba z energetických zdrojov s nižšími emisiami CO2.

Každá pohonná látka vyprodukuje určité množstvo energie. Táto energia sa však nepoužije celá na pohon. Veľká časť sa zmení na teplo a unikne. Ak by sa energia uzavretá v pohonnej látke využila na pohon efektívnejšie, znamenalo by to nižšiu spotrebu, menej spotrebovaného paliva a teda menej peňazí vynaložených motoristami na pohonné látky.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora pohonných látok s nižšími emisiami CO2 je zrejmá. Čím viac CO2 palivo vyprodukuje, tým viac zaplatíme do štátnej kasy. Snaha o ekológiu zo strany únie však nevyznieva príliš úprimne.

Ekonomické faktory nového zdaňovania sú výraznejšie ako ekologické

Časť navrhovanej novej minimálnej spotrebnej dane sa určí pomocou energetickej výdatnosti paliva. Čím viac energie dokáže jednotka paliva vyprodukovať, tým viac motorista zaplatí na daniach. Táto časť dane je však nepomerne väčšia ako časť, ktorá sleduje ekologickosť paliva.

Časť minimálnej spotrebnej dane z emisií CO2 by sa mala pohybovať na úrovni 10 až 13 percent celkových minimálnych spotrebných daní. Väčšinu by tak mala tvoriť "daň z energetického výkonu paliva".

Predstavte si, že by pri akomkoľvek palive bolo percento využitia energie na pohon rovnaké. V porovnaní benzínov a nafty to nie je ďaleko od pravdy. Potom by palivo s väčším množstvom energie využiteľnej pre pohyb bolo zdanené viac.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto ale vyplýva, že únia sa snaží viac ako ekológiu podporovať menej výdatné zdroje energie. Alebo inak, nový systém zdaňovania navrhovaný Európskou úniou je viac ekonomickou záležitosťou ako ekologickou.

Ekológia hrá pri nových daniach druhé husle

Pre úplnosť treba dodať, že únia navrhuje len minimálne spotrebné dane, ktoré členské štáty Európskej únii môžu zvýšiť a pomer medzi jej jednotlivými zložkami zmeniť. Je tiež pochopiteľná snaha zjednotiť systém zdaňovania akýchkoľvek energetických nosičov, ktoré sa budú podieľať na pohone motorových vozidiel.

Nie je však korektné, ak sa ekonomické záujmy zakrývajú ekológiou.

Najväčší rast minimálnych spotrebných daní z pohonných látok zaznamenajú alternatívne palivá (4-násobný), o ktorých sa doteraz hovorilo ako o podporovaných - LPG (skvapalnený propán-bután) a CNG (stlačený zemný plyn). To sa nezdá ako podpora ekologizácie pohonných látok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr to zabrzdí rozvoj trhu týchto motorových palív v celej Európe. A to aj vtedy, ak budú konečné hodnoty spotrebných daní LPG a CNG nižšie ako pri nafte a benzínoch.

Na Slovensku by mala podľa únie nafta zdražieť o 5 centov za liter

Predajnosť nafty stúpa rýchlejšie ako predajnosť benzínov. Navrhovaná minimálna spotrebná daň viac stúpne pri nafte ako pri benzínoch. Výsledkom budú vyššie príjmy do štátnych rozpočtov krajín, ktoré nedosahujú navrhovanú minimálnu spotrebnú daň.

Ak by do roku 2018 zostali ceny nafty na súčasných úrovniach, po 1. januári 2018 by sme naftu na Slovensku tankovali v porovnaní s dneškom o viac ako 5 centov za liter drahšie.

Skúste si dane vypočítať

Mimochodom, aký výsledok vám vyjde, ak si navrhované minimálne spotrebné dane (20€/t CO2; 9,6 €/GJ) prevediete do predajných jednotiek? Keď sme to prepočítavali pomocou dostupných údajov, pri benzínoch sa objavila minimálna spotrebná daň vo výške 0,380 €/liter, pri nafte 0,424 €/liter a pri LPG 0,277 €/liter (= cca 0,510 €/kg).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno by stálo za to pri určovaní nielen minimálnych spotrebných daní zachovávať jednotky, v ktorých sa pohonná látka predáva konečnému spotrebiteľovi. Aby si mohol urobiť obraz o tom, koľko peňazí z pohonných látok kam tečie.

Používanie iných jednotiek môže viesť k tomu, že tvorba cien sa zneprehľadní. Už teraz panuje nedôvera voči tomu, ako sa tvoria ceny pohonných látok. Ak ju podporí ďalší argument ...

Európska únia

Maďarský eurokomisár Olivér Várhelyi.

Je podozrivý zo špionáže. Vo Leyenová dostala výzvu.


TASR 1

Najmenej od roku 2019 pôsobila vo viacerých štátoch Európy.


TASR
Maďarský premiér Viktor Orbán (vľavo) a slovenský premiér Robert Fico kráčajú počas ceremónie v Bratislave 28. apríla 2025.

Cieľom by mohla byť os Orbán-Fico-Babiš v EÚ, uviedol Orbánov poradca.


TASR 14
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 634
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 238
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 690
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 757
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 002
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 442
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 3 176
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 531
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Turčan: Keď stretnete na ulici voliča Smeru, rehumanizujte sa!
  2. Ivan Mlynár: Vyšetrovatelia policajnej inšpekcie – líhať si večer do postele s čistým svedomím neoceníte len vy.
  3. Rado Surovka: Ako poraziť Fica ?
  4. Irena Šimuneková: Vlkolínec, dedinka, kde sa zastavil čas...
  5. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (2)
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vražda na ostrove Molat: zlato, cudzie DNA a nájdená loď. Podozrivý Slovák ostáva vo väzbe
  7. Katarina Strakova: Obecná kasa v Sklenom sa nekontrolovane otvára - nie pre občanov
  8. Vladimír Bačišin: Akú mala, takú vysokú školu dala (3)
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 929
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 593
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 261
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 764
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 691
  6. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 5 411
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 366
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 357
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
reklama
SkryťZatvoriť reklamu