SME

Únia schováva ekonomické záujmy za ekológiu pohonných látok

V Európskej únii chcú zdaňovať pohonné látky novým spôsobom. Odvolávajú sa na podporu ekológie. Nový systém minimálnych spotrebných daní však podporuje ekonomické záujmy výrazne viac ako ekologické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Európska únia navrhuje zmenu v určovaní minimálnych spotrebných daní na pohonné látky. Cieľom je zjednotiť daňové sadzby v závislosti od vplyvu pohonných látok na ekológiu a na energetickú výdatnosť. Čím viac energie alebo emisií oxidu uhličitého (CO2) pohonná látka vyprodukuje, tým vyššia daň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké budú nové minimálne spotrebné dane

Ak plán únie schvália, od roku 2013 sa bude postupne upravovať minimálna sadzba spotrebných daní tak, aby začiatkom roku 2015 platila minimálna spotrebná daň 20 € za tonu CO2 vyprodukovanej pohonnou látkou a k tomu 9,6 € za gigajoule energie, ktorú pohonná látka vygeneruje.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prepočtov únie by sa mala upravovať minimálna spotrebná daň prepočítaná na predajné jednotky pohonných látok podľa nasledovného kľúča:

Súčasná minimálna
sadzba v EU

Súčasná sadzba na Slovensku

Sadzba od

1.1.2013

1.1.2015

1.1.2018

Benzín (eur za 1000 litrov)

359

514,5

359

359

359

Nafta (eur za 1000 litrov)

330

368

359

382

412

LPG (eur za 1000 kg)

125

182

125

311

501

CNG (eur per GJ)

2.6

cca 3,686

2.6

6.6

10.8

EU: Nové spotrebné dane pre podporu ekológie

Únia prichádza s novým systémom určovania najnižších spotrebných daní podľa slov jej predstaviteľov preto, aby sa uprednostnili obnoviteľné zdroje energií a podporila spotreba z energetických zdrojov s nižšími emisiami CO2.

Každá pohonná látka vyprodukuje určité množstvo energie. Táto energia sa však nepoužije celá na pohon. Veľká časť sa zmení na teplo a unikne. Ak by sa energia uzavretá v pohonnej látke využila na pohon efektívnejšie, znamenalo by to nižšiu spotrebu, menej spotrebovaného paliva a teda menej peňazí vynaložených motoristami na pohonné látky.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora pohonných látok s nižšími emisiami CO2 je zrejmá. Čím viac CO2 palivo vyprodukuje, tým viac zaplatíme do štátnej kasy. Snaha o ekológiu zo strany únie však nevyznieva príliš úprimne.

Ekonomické faktory nového zdaňovania sú výraznejšie ako ekologické

Časť navrhovanej novej minimálnej spotrebnej dane sa určí pomocou energetickej výdatnosti paliva. Čím viac energie dokáže jednotka paliva vyprodukovať, tým viac motorista zaplatí na daniach. Táto časť dane je však nepomerne väčšia ako časť, ktorá sleduje ekologickosť paliva.

Časť minimálnej spotrebnej dane z emisií CO2 by sa mala pohybovať na úrovni 10 až 13 percent celkových minimálnych spotrebných daní. Väčšinu by tak mala tvoriť "daň z energetického výkonu paliva".

Predstavte si, že by pri akomkoľvek palive bolo percento využitia energie na pohon rovnaké. V porovnaní benzínov a nafty to nie je ďaleko od pravdy. Potom by palivo s väčším množstvom energie využiteľnej pre pohyb bolo zdanené viac.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto ale vyplýva, že únia sa snaží viac ako ekológiu podporovať menej výdatné zdroje energie. Alebo inak, nový systém zdaňovania navrhovaný Európskou úniou je viac ekonomickou záležitosťou ako ekologickou.

Ekológia hrá pri nových daniach druhé husle

Pre úplnosť treba dodať, že únia navrhuje len minimálne spotrebné dane, ktoré členské štáty Európskej únii môžu zvýšiť a pomer medzi jej jednotlivými zložkami zmeniť. Je tiež pochopiteľná snaha zjednotiť systém zdaňovania akýchkoľvek energetických nosičov, ktoré sa budú podieľať na pohone motorových vozidiel.

Nie je však korektné, ak sa ekonomické záujmy zakrývajú ekológiou.

Najväčší rast minimálnych spotrebných daní z pohonných látok zaznamenajú alternatívne palivá (4-násobný), o ktorých sa doteraz hovorilo ako o podporovaných - LPG (skvapalnený propán-bután) a CNG (stlačený zemný plyn). To sa nezdá ako podpora ekologizácie pohonných látok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr to zabrzdí rozvoj trhu týchto motorových palív v celej Európe. A to aj vtedy, ak budú konečné hodnoty spotrebných daní LPG a CNG nižšie ako pri nafte a benzínoch.

Na Slovensku by mala podľa únie nafta zdražieť o 5 centov za liter

Predajnosť nafty stúpa rýchlejšie ako predajnosť benzínov. Navrhovaná minimálna spotrebná daň viac stúpne pri nafte ako pri benzínoch. Výsledkom budú vyššie príjmy do štátnych rozpočtov krajín, ktoré nedosahujú navrhovanú minimálnu spotrebnú daň.

Ak by do roku 2018 zostali ceny nafty na súčasných úrovniach, po 1. januári 2018 by sme naftu na Slovensku tankovali v porovnaní s dneškom o viac ako 5 centov za liter drahšie.

Skúste si dane vypočítať

Mimochodom, aký výsledok vám vyjde, ak si navrhované minimálne spotrebné dane (20€/t CO2; 9,6 €/GJ) prevediete do predajných jednotiek? Keď sme to prepočítavali pomocou dostupných údajov, pri benzínoch sa objavila minimálna spotrebná daň vo výške 0,380 €/liter, pri nafte 0,424 €/liter a pri LPG 0,277 €/liter (= cca 0,510 €/kg).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno by stálo za to pri určovaní nielen minimálnych spotrebných daní zachovávať jednotky, v ktorých sa pohonná látka predáva konečnému spotrebiteľovi. Aby si mohol urobiť obraz o tom, koľko peňazí z pohonných látok kam tečie.

Používanie iných jednotiek môže viesť k tomu, že tvorba cien sa zneprehľadní. Už teraz panuje nedôvera voči tomu, ako sa tvoria ceny pohonných látok. Ak ju podporí ďalší argument ...

Európska únia

Európsky komisár pre obchod Maroš Šefčovič.

Eurokomisia vedie rokovania s Thajskom a Malajziou, záujem je o Vietnam.


TASR 1
Premiér Robert Fico počas návštevy Číny.

Zdôraznil, že Čínu a Slovensko spájajú rovnaké názory na mier a odpor voči fašizmu.


SITA 11
Logo spoločnosti Google.

Firmy nedodržali predpisy týkajúce sa cookies.


SITA 2
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 083
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 006
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 970
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 656
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 966
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 438
  7. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 975
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 965
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Iveta Grootová: Aj moje Tatry
  2. Róbert Mačej: „Pán prezident, ako sa máte?“
  3. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  4. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  5. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 8
  6. Miroslav Ferkl: Chorý štát, či chorý muž?
  7. Daniel Guľaš: Svetový šašo
  8. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 284
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 648
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 239
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 911
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 853
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 382
  7. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 7 331
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 127
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu