SME

Testovali sme štyri trasy dvomi autami. Vyberte si najlepšiu

Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko. Keď sú na cestách kamióny, je lepšie ísť po diaľnici.

Dvomi autami súčasne sme porovnali dve cesty Maďarskom do Chorvátska. Napriek podstatnému rozdielu v dĺžke trasy je čas jazdy takmer rovnaký. Treba si vybrať – peniaze alebo komfort. A naspäť sme to skúsili z Istrie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA, ZÁHREB. Diaľničnú čerpaciu stanicu v Bratislave­-Jarovciach sme opustili v silnom vetre a daždi, ktoré ani zďaleka nepripomínali dovolenkovú atmosféru.

Napokon, do Chorvátska sme nešli na dovolenku, ale ešte pred sezónou sme zisťovali, ktorá cesta z Bratislavy je najvýhodnejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Kým zo stredného a z východného Slovenska existuje viac-menej jedna a dnes veľmi pohodlná alternatíva maďarskou diaľnicou rovno do Chorvátska, z Bratislavy je na výber hneď niekoľko možností.

Pohodlné a drahšie Rakúsko, alebo lacnejšie, avšak trochu zložitejšie, Maďarsko. Dvomi podobnými autami a s rovnakým typom motorov sme hľadali výhodnejšiu trasu do Chorvátska cez Maďarsko.

Šetrite Maďarskom Diaľničné poplatky Rakúsko 10-­dňová 7,90 eura

Slovinsko 7-­dňová 15 eur

mesačná 30 eur

Maďarsko 4-­dňová 1650 HUF

10-­dňová 2750 HUF

mesačná 4500 HUF

Ak si niekto zvolí cestu cez Maďarsko, tak väčšinou preto, že šetrí za diaľničné poplatky v Slovinsku, ktoré požadujú už aj na krátkom úseku za hraničným priechodom Redics.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci šetrenia na trase Bratislava – Csorna – Szombathely – Chorvátsko, keď sa neplatí ani za maďarskú diaľnicu, treba tesne pred Slovinskom odbočiť a hľadať cestu priamo do Chorvátska cez maďarské Lenti a Letenye.

Táto drobná komplikácia favorizuje druhú maďarskú cestu po diaľnici M1 na Györ a potom dole k Balatonu na Székesfehérvár a opäť po diaľnici M7 na hraničný priechod Leteneye – Goričan.

Dlhšia kilometrami, nie časom Už na diaľničnej (D2 smer Maďarsko) čerpacej stanici v Jarovciach bolo jasné, že alternatíva cez Györ a okolo Balatonu bude podstatne dlhšia a o maďarský diaľničný poplatok drahšia. Otázny bol aj čas jazdy. Za miesto stretnutia sme určili prvú čerpaciu stanicu INA v Chorvátsku ešte pred platidlom Sv. Helena.

Posádka auta, ktoré išlo dookola po diaľnici cez Györ, bola na mieste prvá, avšak nestihla si objednať kávu a už parkovalo druhé auto prichádzajúce z kratšej a lacnejšej trasy cez Csornu a Lenti. Pôvodný pätnásťminútový rozdiel v prospech diaľnice a Györu zmazalo státie na hraniciach. Prvé auto malo smolu na dlhšie kontroly a stratilo takmer 15 minút v porovnaní s druhým.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberte si – komfort alebo peniaze S istotou možno povedať, že cesta cez dediny a mestečká na západe Maďarska je najkratšia a najlacnejšia, aká z Bratislavy do Chorvátska existuje. Hodinový priemer je však vďaka dedinám nízky, treba sa v záverečnej časti cesty dobre orientovať v mape, o odpočívadlá je núdza, na ceste hrozí stretnutie so zvieratami a premávka neutícha ani v noci.

Za diaľnice v Maďarsku musíte zaplatiť, ale užívate si ich dobré značenie a odbočku na Székesfehérvár za Györom trafia aj neskúsení motoristi. Potom stačí sledovať tabule, prísť k Székesfehérváru a vďaka obchvatu mesta prehľadne naskočiť na diaľnicu M7 rovno do Chorvátska. V princípe si stačí odsledovať štyri hlavné a veľmi dobre označené odbočenia. V Chorvátsku budete ešte skôr a s väčšími možnosťami oddychu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe praktického testu dvoma autami odporúčame diaľničnú alternatívu motoristom vyhľadávajúcim jednoduchosť, komfort a s menšou praxou v šoférovaní. Najmä počas dňa, keď sú na cestách kamióny, je dobré použiť diaľnicu. Síce prejdete viac kilometrov, ale nebudete cestovať dlhšie.

Na základe cesty späť rovnakými autami sme porovnali maďarské trasy a rakúsko­slovinskú alternatívu medzi Bratislavou a Záhrebom-Lučko. Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, výrazne najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko.

Na Istriu cez Slovinsko a Ľubľanu Cestou domov sme porovnali dve odlišné trasy z Istrie, konkrétne z mestečka Poreč. Vďaka skoršiemu dobudovaniu ľavej časti istrijského ypsilonu (diaľnica A9) je napojenie destinácií Pula, Rovinj a Poreč podstatne lepšie na Slovinsko. Stačí sa dostať z hraníc do Koperu a odtiaľ vedie diaľnica cez Ľubľanu a Maribor až do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhá alternatíva z Poreču cez Rijeku a Záhreb ponúka k dobru azda len cestovanie v krásnom prostredí vnútrozemia Istrie a hôr za Rijekou v smere na Bosiljevo. Ináč musíte zaplatiť oproti trase cez Slovinsko viac o 28 kún za tunel Učka a 88 kún za diaľnice v Chorvátsku. Navyše prejdete o vyše 100 kilometrov a jednu hodinu dlhšiu trasu.

Spojenie Bratislava – Graz – Záhreb – Rijeka je výhodné cestou na Kvarner.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Diaľnica alebo skratka?

Trasa maďarskou diaľnicou M1 a následne M7 ponúka ešte dve možnosti. Navigácia odporúča kilometrovo najdlhší variant stále po diaľnici M1 až pred Budapešť, časťou obchvatu M0 na diaľnicu M7 a tou až do Chorvátska.

My sme danú trasu vypočítanú navigáciou skrátili o 62 kilometrov a za Györom sme odbočili na Székesfehérvár. Po pripojení na diaľnicu sa čas dojazdu v navigácii nezmenil, oproti tomu akoby sme išli až k M0, a tak na M7 ešte pred Budapešťou. Cesta prvej triedy na Székesfehérvár je dobre značená, ale v záverečnej časti frekventovaná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je na zváženie, či pri zaplatenom poplatku za diaľnice ich nevyužiť, avšak 62 kilometrov navyše sa odrazí na nákladoch na palivo.

Chorváti v apríli pripravujú tunely

V čase aprílového testu ciest bol dopravný servis plný obmedzení. Jednak v okolí tunela Sveti Rok a na niektorých mostoch fúkal nebezpečný vietor, ale najmä začala sa príprava na sezónu.

V noci mali hasiči tréningové výjazdy do tunelov, prebiehala ich revízia a obnova vodorovného značenia. Napriek ešte vzdialenej sezóne väčšina obmedzení sa týkala iba nočných hodín.

Odporúčame pred cestou do Chorvátska

Internet je výborným pomocníkom, pretože chorvátsky automotoklub aj správcovia diaľnic ponúkajú vyčerpávajúce informácie o poplatkoch, novinkách, predpisoch a tiež o aktuálnej situácii na cestách. Urobili sme výber adries, ktoré využívame pred reportážnym cestami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

www.hac.hr

www.hak.hr

www.maestraltravel.hr

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 918
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 485
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 443
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 358
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 364
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 563
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Našli sme päť obcí, kde počet obyvateľov pred voľbami stúpal.


7
Boris Zala

V čom tkvie optimizmus Borisa Zalu ohľadne vývoja v Amerike?


17
Europoslankyňa Ľubica Karvašová.

Čerpanie peňazí preveríme, hovorí Lucia Yar.


9
Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


21

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


7
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  3. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  6. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 425
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 904
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 548
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 453
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 506
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 031
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 979
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 806
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu