SME

TEST: Strešný box nevydržal losí test a spadol z auta

Rešpektujte výrobcom stanovené zaťaženia strechy a nosičov. Nezabudnite tiež kontrolovať priebežne stav utiahnutia držiakov a pokiaľ je to možné, na strechu dávajte len ľahšie veci.

Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.

BREZNO. S cieľom ukázať ako sa správa zaťažené auto s nákladom na streche v porovnaní s autom obsadeným iba jednou či dvomi osobami sme postavili na voľnej ploche losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý simuluje náhlu prekážku na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už prvý pokus jasne dokázal, ako dôležité je dobré pripevnenie, ďalšia kontrola uchytenia strešného boxu a tiež, čo dokáže hmotnosť na streche v krízovej situácii. Pre pokus sme ešte pred sezónou vytiahli strešný box a zaťažili ho tromi vrecami cementu.

Kontrolujte počas jazdy

Dosiahli sme tak maximálne zaťaženie boxu udávané výrobcom. Skrutky spájajúce box s koľajničkami priečnych nosičov sme na začiatku dotiahli rukou, pretože matice majú plastový hviezdicový obal zrejme určený na doťahovanie rukou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Opomenuli sme však priebežné dotiahnutie po pár kilometroch jazdy, najmä ak bola v boxe obrovská záťaž, akú bežne na streche nevozíme. Skôr ako by sme ešte kontrolovali upevnenie boxu, prišiel na rad rozbeh na rýchlosť 59 km/h a prudký manéver.

Auto sa síce naklonilo, avšak jeho podvozok zvládal vyhýbanie výborne, dokonca až s takou rezervou, že v počiatočnej fáze nemusel zasahovať stabilizačný systém. Vo fáze druhého kmitu karosérie, kedy sa vodič snažil auto vrátiť spať do svojho pruhu sa vrecia s cementom rázom šuchli na kraj boxu a uchytenie v koľajničkách nevydržalo dynamický ráz nákladu.

naklad_box.jpg

Výrobca povoľuje maximálne zaťaženie boxu na úrovni 75 kg. Počas testu boli v boxe tri 25 kilogramové vrecia cementu.

Neublížite iba sebe

Na naše prekvapenie box odletel zo strechy tak, akoby ho tam nič nedržalo. Spadol na miesto, kde kužele simulovali prekážku alebo protiidúce auto, ktorému sme sa chceli vyhnúť. Odtiaľ letel ďalších 35 metrov po asfalte, kým sa zastavil.

SkryťVypnúť reklamu

Názorne sa potvrdilo, akú obrovskú kinetickú energiu má ťažký náklad a čo všetko môže spôsobiť. Nesprávne upevnený náklad na streche alebo na prívesnom vozíku môže hlavne ublížiť iným.

naklad_kufor.jpg
Betónové panely v batožinovom priestore vážili spolu 100 kg.

Prax potvrdila teóriu

Skúšobná jazda s boxom potvrdila dôležitosť priebežného kontrolovania upevnenia boxu, najmä v prvých kilometroch jazdy, keď si skrutkové spoje nosičov a boxov takpovediac „sadnú“. Do boxu na streche patria v prvom rade ľahké veci, treba box vyplniť, aby sa veci neposúvali alebo ich uchytiť popruhmi vo vnútri boxu.

Vyhýbajte sa prevozu vecí s vysokou špecifickou hmotnosťou v strešnom boxe. Hoci sú priestorovo nenáročné, pri zabrzdení alebo bočnom manévri majú snahu zotrvať v rovnomernom pohybe, preto sa posunú narazia na vnútorný okraj boxu a môžu ho poškodiť.

SkryťVypnúť reklamu
koniec_boxu.jpg

Plne zaťažený box sa po dopade na zem zastavil až vo vzdialenosti 30 metrov od miesta vyšmyknutia. Autám v protismere by spôsobil značné škody. Nehovoriac o prípadných chodcoch alebo cyklistoch.

dopad_boxu.jpg

Box dopadol presne na kužele nahrádzajúce prekážku.

Správanie auta so zaťaženou strechou aj batožinovým priestorom je úplne iné ako keď vezie iba jednu osobu. V minulosti sme robili pokus s plne naloženým Peugeotom 207 SW. Kým bez záťaže absolvoval test obchádzania prekážky v 65 kilometrovej rýchlosti bez väčšieho problému, s kufrom plným minerálnych vôd už pri približne 53 kilometrovej rýchlosti a rovnakom manévri navodil nezvládnuteľný šmyk.

Cesta na dovolenku nie sú preteky a pokiaľ je auto zaťažené podstatne viac než bežne, treba spomaliť alebo si dať aspoň 20 percentnú rezervu pri prejazdoch zákrut oproti tomu, na čo ste zvyknutí u prázdneho auta.

Ako s naloženým autom – balíme na dovolenku

- čím vyššie od cesty je umiestnená batožina tým by mala byť ľahšia
- hlavne malé a ťažké veci patria do kufra a naspodok
- snažte sa vyplniť strešný box, aby sa v ňom veci neposúvali
- skontrolujte všetky upevňovacie systémy boxu priebežne, najmä v prvých fázach cesty
- myslite na horšie jazdné vlastnosti auta s vecami na streche
- do boxu patria veci nepotrebné k ceste
montaz.jpg

Je veľa spôsobov uchytenia boxu o strechu avšak každý výrobca poskytuje návod a navyše súčiastky mávajú vyryté symboly, kde sa majú umiestniť. Nezabudnite spoje po hodine jazdy skontrolovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 562
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 5 881
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 261
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 976
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 207
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 127
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 205
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 044
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Tretia časť - Čechy.
  2. Juraj Sališ: A ja hlupák naivný som mu ešte dával šancu …
  3. Martin Zielosko: Tron: Ares
  4. Ján Valchár: Hlavne buďme realisti, áno?
  5. Vladimír Bojničan: Arabi a Židia: Rodní bratia, ktorých rozdelili náboženstvá
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: Fashion & Business show Michalovce 06.07.2025
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 313
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 420
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 578
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 303
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 960
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 079
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 280
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 103
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
reklama
SkryťZatvoriť reklamu