BRATISLAVA. „S novým modelom sa otvára ďalšia kapitola celosvetovo úspešného románu s názvom Tatra,“ takto poeticky uviedla legendárna česká automobilka novinku Phoenix. Dvoj-, troj- alebo štvornápravové nákladné vozidlo vzniklo v spolupráci s holandským výrobcom DAF a skupinou Paccar.
DAF má v Tatre 19-percentný podiel. Česi vďaka tomu môžu predávať svoje autá v dílerskej sieti holandskej značky a zároveň získali prístup k niektorým moderným komponentom. Tie boli použité aj na novinke Phoenix. Ide napríklad o kabínu DAF CF 85, ponúkanú v dvoch verziách - krátkej a s priestorom na spanie.
Motor Paccar, prevodovka ZF
Agregát dodala skupina Paccar. Ide o kvapalinou chladený vznetový šesťvalec s objemom 12,9 litra, prepĺňaný turbodúchadlom. K dispozícii sú štyri výkonové varianty – 265 kW (360 k), 300 kW (408 k), 340 kW (462 k) a 375 kW (510 k).
Vďaka úprave výfukových plynov selektívnou katalytickou redukciou je motor schopný plniť požiadavky emisných noriem Euro 4 a Euro 5.
Prevodové ústrojenstvo pochádza od ďalšieho známeho výrobcu - ZF. Na výber je manuálna i automatická 16-stupňová prevodovka.
Podvozok vlastnej konštrukcie
Do konštrukcie podvozka si Tatra zasahovať nenechá. Koncepcia tvorená rámom, pozostávajúcim z nosnej rúry a priečnikov sa vyznačuje najmä vysokou tuhosťou. Kolesá sú zavesené na výkyvných polonápravách so vzduchovým odpružením. Zákazník má na výber štyri typy pohonu: 4x4, 6x6, 8x8 alebo 8x6. Pohon prednej nápravy sa dá odpojiť alebo pripojiť kedykoľvek počas jazdy.
Maximálna rýchlosť auta je elektronicky obmedzená na 85 km/h. Svetlá výška podvozka (vo variante s pneumatikami 315/80 R22,5) má hodnotu 300 mm. Predný nájazdový uhol dosahuje 31 až 35 stupňov, podľa konkrétnej verzie.
Tatra by modelom Phoenix rada oslovila aj úplne nových zákazníkov, ktorí doteraz používali vozidlá konkurenčných značiek. Česi síce cenník zatiaľ nezverejnili, zato prezradili dĺžku záruky na hnací trakt - 36 mesiacov alebo 300 000 najazdených kilometrov.
Autor: fg