SME

Okolo Slovenska na jednu nádrž

Automobilky majú na stúpajúce ceny palív jednoznačnú odpoveď - šetrnejšie motory a nové technológie. Kam až sa dá stlačiť spotreba v slovenských podmienkach, sme skúmali s Volkswagenom Polo BlueMotion.

(Zdroj: -fg-)

BRATISLAVA. Znie to ako rozprávka: Rakúšan Gerhard Plattner prešiel so Škodou Fabia GreenLine na jednu nádrž 2006 kilometrov. Trasu z rakúskeho Reutte do dánskej dedinky Bov a späť absolvoval priemernou rýchlosťou 82 km/h a dosiahol spotrebu nafty 2,21 l/100 km. Výrazným pomocníkom mu bol fakt, že drvivá väčšina cesty viedla po najdlhšej nemeckej diaľnici A7.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malý diesel, dlhé prevody

Nejeden z nás si po prečítaní tejto správy zalamentoval, ako by asi rakúsky preborník v jazde na spotrebu dopadol na preplnených slovenských cestách, navyše bez dobudovanej diaľničnej siete. Odpoveď sme hľadali za volantom VW Polo BlueMotion. Jeho technika je zhodná s Fabiou GreenLine - trojvalcový turbodiesel 1.2 TDI CR (55 kW/75 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

K čo najnižšiemu apetítu prispieva upravená aerodynamika, funkcia rekuperácie energie a systém štart/stop. Základná výbava zahŕňa aj pneumatiky s nízkym valivým odporom, no my sme sa museli uspokojiť s klasickým obutím Dunlop SP Sport. Obe autá - Fabiu i Polo - charakterizuje rovnaká výrobcom udávaná priemerná spotreba 3,4 l/100 km.

Úpravy aerodynamiky zahŕňajú čiastočne zakrytovaný podvozok alebo výrazný spojler na piatych (prípadne tretích) dverách.

Taktika znela jasne: prejsť na nádrž s objemom 45 litrov čo najviac kilometrov, nebrzdiť okolitú premávku a zúročiť všetky rady rakúskeho rekordmana. Ešte doplniť naftu až po okraj, skontrolovať tlak v pneumatikách, vynulovať palubný počítač, vypnúť klimatizáciu a môžeme vyraziť. Je piatok, štartujeme z Košíc a našim predbežným cieľom je slovensko-česká hranica Kúty.

Premávka smerom na Zvolen sa zhusťuje, hoci je krátko po piatej ráno. Tempomat a ukazovateľ aktuálnej spotreby sú v permanencii, no silný protivietor pod horským prechodom Soroška nám uberá z optimizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažká voľba

Dlhé prevody majú vodičovi pomôcť držať motor v čo najnižších otáčkach. V stúpaniach si ale nevieme vybrať medzi 4. a 5. stupňom. Agregátu totiž otáčky pod hranicou 1.600/min veľmi nesvedčia a podtáčať ho nám nie je po chuti. Po rozpačitom úvode palubný počítač v Rožňave ukazoval priemer „hrozivých“ 3,6 l/100 km.

Situácia sa lepší, keď prechádzame rovinatejšími úsekmi. Tam je piaty prevodový stupeň pri 90 km/h jednoznačnou voľbou. Bratislava nás víta po päťhodinovej ceste, z nádrže sa minula ani nie štvrtina a na displeji svieti hodnota 3,0 l/100 km.

Vodič sa s poháňacím ústrojenstvom musí zžiť. Dlhé sprevodovanie a motor, ktorému vyhovuje úzke spektrum otáčok nie sú pre každodenný život práve ideálne. Spotreba však príjemne prekvapí.

Pokračujeme až ku Kútom a potom späť na východ, tentokrát severnou trasou cez Žilinu a Ružomberok. Popoludní sa k slovu prvýkrát výraznejšie dostáva systém štart/stop. V Žiline i pred Martinom vládnu typické piatkové kolóny. Ani moderná technika a ľahká pravá noha šoféra nepomáhajú. Potreba častého brzdenia a rozbiehania sa ženú apetít motora opäť vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Po dlhých dvanástich hodinách nás víta Prešov, za sebou už máme cez 1000 kilometrov s priemernou spotrebou 3,3 l/100 km. Únava posádky je značná, auto však stále nemá dosť. Prístrojový panel zobrazuje dojazd 390 km, a tak pokračujeme ďalej smerom na Svidník a potom k Slovenskému Novému Mestu.

Rekord zostal neohrozený

Dobrodružstvo končí na spiatočnej ceste tesne pred Košicami, keď palubný počítač prestane ukazovať dojazd. Nechceme riskovať zavzdušnenie palivového systému, preto zastavujeme na najbližšej čerpacej stanici. Na 45 l nádrž sme po slovenských cestách prešli 1.409 km priemernou rýchlosťou 69 km/h. Displej stále zobrazuje spotrebu 3,3 l/100 km. Výkon Gerharda Plattnera zostáva neohrozený, my však máme na perách chuť víťazstva. Aj preto, že konečne môžeme ísť domov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1400 kilometrov za jeden deň v malom aute nie je žiadna slasť. Polo si však zaslúži pochvalu za dobre tvarované a primerane tuhé predné sedadlá.

Vznetový trojvalec? Nekupujem

Turbodiesel 1,2 TDI CR potešil nízkou spotrebou a neporovnateľne kultivovanejším chodom v porovnaní s predchodcom 1,4 TDI PD. Typická slabina maloobjemového vznetového motora sa ale nestratila. Vyhovuje mu len úzke spektrum otáčok - približne medzi 1800 a 2300/min. Pri nižších chýba ťah, pri vyšších zasa do kabíny preniká zbytočne veľa hluku a vibrácií.

Ako zmysluplnejšia voľba sa preto javí tichší a výkonnejší štvorvalec 1.6 TDI (66 kW/90 k) s o málo väčším apetítom.

Motor 1,2 TDI CR je výrazne kultivovanejší než predošlý 1,4 TDI PD. Pôsobí však veľmi priduseným dojmom.

Gerhard Plattner radí, ako znížiť spotrebu paliva

- jazdite ihneď po naštartovaní. Nenechávajte motor zohrievať pri voľnobežných otáčkach.
- predvídajte situáciu pred vami, snažte sa chytať tzv. zelené vlny
- nevytáčajte motor a zbytočne prudko neakcelerujte
- vypínajte motor počas státia tak často, ako sa to dá
- pred stúpaním primerane zrýchlite, aby ste motor v kopci nevystavovali príliš veľkej záťaži
- nevozte v aute zbytočnosti. Každých 100 kg navyše predstavuje nárast spotreby o 0,7 l/100 km
- udržujte predpísaný tlak v pneumatikách
- zbytočne nepúšťajte klimatizáciu

Volkswagen Polo BlueMotion - technické parametre

Motor 1,2 TDI CR
Cena verzie (eur) 13 990
Objem motora (cm3) 1199
Výkon (kW(k)) 55 (75)
Pri otáčkach (ot./min.) 4200
Krútiaci moment (Nm) 180
Pri otáčkach (ot./min.) 2000
Max. rýchlosť (km/h) 173
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,9
Spotreba v teste (l/100 km) 3,3
Objem kufra (l) 261-952
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 901
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 646
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 955
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 530
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 073
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 654
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 411
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 202
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  2. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  3. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  4. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  5. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  6. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  7. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  8. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 116
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 16 290
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 863
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 861
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 856
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 265
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 547
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 687
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu