SME

Frankfurt: Jednotka provokuje

Nové kompaktné BMW je jedným z najdiskutovanejších áut ostatných dní. Niekomu sa jeho dizajn páči, iný ním opovrhuje.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT. BMW rado provokuje, aj keď jeho dizajnové oddelenie už nevedie kontroverzný Chris Bangle. Dôkazom je nová Jednotka. Základné tvary kompaktného hatchbacku síce kopírujú predchodcu, no dlhá predná kapota a dozadu posunutá kabína pôsobia v nižšej strednej triede aj tak dostatočne exoticky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte viac však upúta stvárnenie predných partií. Predchádzajúca Jednotka sa tvárila relatívne prívetivo, novinku charakterizuje výrazne agresívnejší pohľad. Na svedomí to má tvar svetlometov a o čosi väčšie ľadvinky - alias maska chladiča. Vzadu sa - s výnimkou koncových svetiel - medzigeneračne veľa nezmenilo.

SkryťVypnúť reklamu

Viac miesta vzadu

Útly prístrojový panel na palubnej doske kontrastuje s masívnou stredovou konzolou. Tá je tradične natočená smerom k vodičovi. Najmenšie BMW môže mať prvýkrát vo výbave multifunkčný ovládač iDrive.

Marketingové oddelenie mníchovskej značky označilo volič jazdných režimov ako „prepínač jazdných zážitkov“. V závislosti od verzie sú k dispozícii štyri módy: Confort, Sport, Eco Pro a Sport+.

BMW vypočulo kritické hlasy a miery novej Jednotky zväčšilo tak, aby sa na zadných sedadlách odviezli aj dospelí. Nárast rozmerov nie je dramatický - dĺžka +85 mm, rázvor náprav +30 mm, ale Mníchovčania tvrdia, že to stačí. Polepšil si aj batožinový priestor, ktorý v základnom usporiadaní pojme až 360 litrov nákladu.

Pod kapotou bez atmosféry

Základná koncepcia kompaktného BMW 1 zostáva nezmenená - motor je uložený pozdĺžne za prednou nápravou a poháňa zadné kolesá. Predná náprava využíva vzpery McPherson, vzadu je päťprvkové zavesenie.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardný elektrický posilňovač riadenia v niektorých verziách nahrádza Servotronic s premenlivým účinkom. Vrcholom je riadenie Variable Sport Steering, ktoré v závislosti od uhla natočenia volantu meniť svoju strmosť.

S nástupom novej generácie BMW 1 sa z palety motorizácií vytratili atmosférické agregáty. Namiesto nich zostala v ponuke zážihových verzií iba jedna-šestka prepĺňaná dvojkomorovým turbodúchadlom typu Twin-Scroll. Zákazník si môže vybrať z dvoch výkonových variantov - 100 kW (136 k) a 125 kW (170 k).

Prvýkrát s osemstupňovou prevodovkou

Medzi vznetovými agregátmi už BMW na downsizingu tak tvrdohlavo netrvá. K dispozícii je totiž iba dvojliter, naladený na výkon 85 kW (116 k), 105 kW (143 k) a 135 kW (184 k).

Všetky agregáty spolupracujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Do niektorých verzií si je možné doobjednať aj osemstupňový automat, ktorý v tomto segmente oslavuje premiéru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vytvorili chrbticu slovenskej energetiky
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 492
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 5 032
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 052
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 3 603
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 074
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 374
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 322
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 091
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Vám už naozaj hrabe....
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný.
  3. Ernest Klotton: Moja ústavná väčšina, váš holý figel
  4. Martin Turčan: O polarizácii, úpadku a porážke zla
  5. Peter Hroško: Čo všetko ti berie energiu – a ako ju získať späť
  6. Soňa Kallová: Ako si kúpiť lístok na zubačku a tatranskú električku (OŽ+TEŽ)
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Jozef Huljak: Jedna tichá kávička s čínskou delegáciou na ministerstve
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 408
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 770
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 625
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 732
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 399
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 075
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 7 752
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 797
  1. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  2. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  3. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  4. Tupou Ceruzou: Iný
  5. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  6. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  7. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  8. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
SkryťZatvoriť reklamu