SME

Desatoro o zimných pneumatikách

Prečítajte si pár všeobecných zásad o zimných pneumatikách. Overte si, či máte správny index a tiež či tie vaše spĺňajú kritériá ADAC.

Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách.Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách. (Zdroj: FOTO PRE SME - ADRIAN FORRAI)

1. Na snehu a ľade

Nezabudnite, že podľa zákona musíte mať zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všetky štyri pneumatiky na osobnom aute musia byť označené "M+S", "M.S." alebo "M & S". Terénne automobily môžu používať pneumatiky so symbolom G aj v zime.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Celoročné môžu byť

Z názvu celoročných pneumatík vyplýva, že môžu byť aj zimné. Aby spĺňali zákon, musia byť označené písmenami M a S. Nie sú však na zimu ideálne a ich správanie sa približuje letným.

SkryťVypnúť reklamu

3. Rezerve stačí letný dezén

Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

4. Do snehu záberovú pneumatiku

Na časté jazdenie v zasnežených horských oblastiach vyberajte pneumatiky s výraznejším záberovým dezénom. Na služobné autá, ktoré jazdia najmä po udržiavaných cestách, vyberte širšie zimné pneumatiky s tichším asymetrickým dezénom a vyšším kilometrovým výkonom.

5. Prezúvajte včas

Nenechávajte výmenu pneumatík na poslednú chvíľu. Objednaním termínu v pneuservise šetríte čas a nervy. V horských oblastiach by mali byť mrazy a celodenný chlad prvým impulzom na prezutie.

6. Dodržte rozmer

Vyberajte pneumatiky a disky s rozmerom odsúhlaseným výrobcom vozidla. Celú škálu povolených rozmerov musí pred zápisom na obvodnom úrade dopravy písomne potvrdiť výrobca alebo autorizovaný dovozca automobilu. Rozmery schválené výrobcom zapíše do nového osvedčenia o evidencii Obvodný úrad dopravy za poplatok šesť eur.

SkryťVypnúť reklamu

7. Preváženie kolies šetrí auto

Na opätovnom vyvážení kolies nešetrite, pretože pneumatika používaním a odieraním mení svoje ťažisko. Nebadané dlhodobé vibrácie nevyváženého kolesa zvýšene opotrebujú nápravy auta.

8. Dve sady majú výhodu

Používaním dvoch sád diskov, šetríte pneumatiku po mechanickej stránke a nemusíte dvakrát do roka platiť za obutie a vyzutie pneumatiky.

9. Staré odovzdajte servisu

Opotrebované pneumatiky sú považované za odpad, ktorý sa meria hmotnosťou. Teda ak nekupujete nové plášte, odovzdanie starých bude niečo stáť. Ak si kúpite nové pneumatiky, vyžadujte odobratie ojazdených plášťov zadarmo.

Pneuservis pri prevzatí opotrebovaných pneumatík má právo žiadať od vás adresu a meno. Umytie kolies, uskladnenie pneumatík a likvidácia starých pneumatík sú štandardom dobrého pneuservisu.

SkryťVypnúť reklamu

10. Skladujte v komíne

Letné plášte je najpohodlnejšie nechať v servise, čo môže stáť tri až desať eur v závislosti od rozmeru, ale o pneumatiky budete mať postarané. Ak skladujete plášte doma v garáži, dbajte na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Najpraktickejšie je uloženie na seba do takzvaných komínov. Ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať.

Rýchlostný index môže byť nižší

pneumatika.jpgPokiaľ bude rýchlostný index nižší ako predpisuje osvedčenie o evidencii vozidla, môžete takéto zimné pneumatiky použiť aj napriek tomu, že podľa zákona môžu byť na aute iba pneumatiky rozmeru a špecifikácie zapísané v technickom preukaze.

Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dokonca rýchlostný index zimných pneumatík môže byť nižší ako je konštrukčná rýchlosť vozidla, avšak vtedy musí byť vozidlo označené nálepkou s maximálnou rýchlosťou zimných plášťov. Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Nemusíte sa obávať toho, že v prípade poistného plnenia následkov nehody na zimných plášťoch bude poisťovňa skúmať rýchlostný index, pretože skúmanie príčiny nehody patrí do kompetencie polície.

Najpoužívanejšie rýchlostné indexy pneumatík

T – 190 km/h

U – 200 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W - 270 km/h

Experti ADAC vyberali najlepšie pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac ešte pred začiatkom zimy, ale v rýdzo zimných podmienkach preveril najnovšie typy pneumatík. Testy prebiehali na snehu, na ľade, na mokrej aj suchej ceste a samozrejme súčasťou skúšok bolo opotrebenie a hlučnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčší podiel na celkovej známke má jazda na mokrej studenej ceste, ktorá predstavuje až 30 percent hodnotenia. Toľko majú sneh a ľad spolu.

V jednom z najrozšírenejších rozmerov 195/65 R15 T vyšli ako najlepšie pneumatiky popredných výrobcov, konkrétne Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip8, Semperit Speed Grip2, Dunlop SP Wintersport 4D, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie3.

V teste vyslovene prepadli pneumatiky Trayal Arctica, ktoré ADAC považuje za zlé. Neodporúča tiež pneumatiky Falken Eurowinter HS 439.

Po skúškach plášťov s rozmerom 175/65 R14 určených pre malé autá sa ako najlepšie ukázali len tri pneumatiky: Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response. V kategórii neodporúčaných sa opätovne objavila pneumatika Falken Eurowinter HS439.

(Zdroj Adac)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 252
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 019
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 907
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 468
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 820
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 756
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 584
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 661
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľudmila Križanovská: Ťarcha vlastného sveta: prečo nedokážeme prijať šťastie iných
  2. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  3. Milan Buno: Skrachoval, drogoval, padol na dno...a potom ho zachránili psy! | 7 knižných tipov
  4. Ivan Čáni: „Fico to nemá ľahké. Lepší politik tu už nebude.“
  5. Jozef Sitko: Ak si neudával, vraj si bol nepriateľom režimu?
  6. Michael Achberger: Genetika vás nespasí: 2 piliere chudnutia, na ktoré Slovenky nedajú dopustiť
  7. Ernest Klotton: Jindřich Štreit je uznávaný český dokumentárny fotograf
  8. Martin Fronk: Blahoslavený Karol Habsburský a posledný pokus o obnovu monarchie v Maďarsku
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 47 508
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 30 802
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 23 148
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 654
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 081
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 082
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 986
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 859
  1. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  2. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  3. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  4. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  5. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  6. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  7. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu