SME

Jazdili sme s elektrickou Škodou Octavia

Tento týždeň česká automobilka predstavila prvé elektromobily. Jeden z desiatich prototypov modelu Octavia Green E Line sme mali možnosť vyskúšať.

(Zdroj: Škoda)

Tento týždeň česká automobilka predstavila prvú testovaciu flotilu elektromobilov. Tvorí ju desať prototypov modelu Octavia Green E Line, z ktorých jeden sme mali možnosť krátko vyskúšať.

MLADÁ BOLESLAV. Prvý sériový elektromobil chce Škoda Auto uviesť na trh v roku 2014. S najväčšou pravdepodobnosťou ním bude mestský automobil Citigo. Počas prezentácie elektrickej Octavie šéf Škody Winfried Vahland niekoľkokrát zdôraznil, že česká automobilka bude tlačiť na to, aby elektromobily boli v budúcnosti poháňané z obnoviteľných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tri etapy

Rozsiahly testovací program odštartoval vlani v septembri. Rozdelený je na tri etapy. V prvej vlne testoval vrcholový manažment. V druhej vlne sa k vozidlám dostanú interní zamestnanci na všetkých možných úrovniach.

Od začiatku apríla Škoda spúšťa testovanie na externej úrovni - partneri vyrábajúci alebo distribujúci elektrickú energiu, vysoké školy, ale aj experimentálne rodiny. Jedno vozidlo bude od februára jazdiť ako ekologické taxi medzi letiskom Ruzyň a centrom Prahy. Každá elektrická Octavia najazdí v priebehu 12 mesiacov minimálne

Na veľkej obrazovke v stredovom paneli môže vodič sledovať tok energií, momentálny dojazd aj stav nabitia batérií. Na malom displeji v prístrojovom paneli zase priemernú spotrebu celého auta aj ventilácie s klimatizáciou samostatne.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá Octavia, v sérii Citigo a Fabia

Vývoj elektrického pohonu začal v roku 2010 a trval 20 mesiacov. Vyrobených bolo päť prototypov, ktoré absolvovali 40 000 testovacích kilometrov a prešli stovkami rôznych testov.

Desať prototypov, ktoré od septembra minulého roku brázdia české cesty po kvalitatívnej, bezpečnostnej aj jazdnej stránke plne zodpovedajú sériovým modelom a sú homologované pre prevádzku na bežných komunikáciách. Jazdiť môžu za všetkých poveternostných podmienok. Neodporúča sa iba skúšať ich na nespevnených cestách, aby nedošlo k poškodeniu batérie v spodnej časti podvozka.

Octavia Green E Line má dve nabíjacie zásuvky. Pod logom v maske chladiča a na klasickom mieste, kde sa v prípade áut so spaľovacími motormi zvykne nachádzať viečko nádrže

SkryťVypnúť reklamu

Na získavanie poznatkov pre ďalší vývoj elektrického pohonu si Škoda vybrala model Octavia z dôvodu, že v čase kedy vývoj odštartoval, hodila sa najviac pre montáž batérií, elektromotora a celej sústavy. V budúcnosti plánuje Škoda montovať túto technológiu predovšetkým do malých automobilov, ktoré sú vhodnejšie do mesta. V metropolách má elektromobilita najväčší potenciál.

Vývoj spoločne s Volkswagenom

„Octavia Green E Line dokazuje našu technologickú kompetenciu na poli elektromobility a je míľnikom v rámci našej rozsiahlej stratégie trvalo udržateľného rozvoja,“ zdôraznil predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Auto Winfried Vahland. „Náš vývoj prebieha v tesnej súčinnosti s koncernom Volkswagen.“

Eckhard Scholz, člen predstavenstva za oblasť technického vývoja k tomu dodáva: „Škoda a celý koncern Volkswagen sú dlhodobo zamerané na trvalo udržateľnú mobilitu na báze obnoviteľných zdrojov energií. Elektrický pohon bude pre bezemisnú mobilitu bezpochyby nadobúdať na význame. V spolupráci s koncernom sme na veľmi dobrej ceste.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Scholza sa chce Škoda v rámci koncernu zamerať predovšetkým na batérie. Zvyšovanie ich kapacity, znižovanie hmotnosti, zefektívnenie chladiacich systémov, dlhší dojazd a kratšiu dobu dobíjania. Pre tento účel otvorila aj špecializované vývojové oddelenie.

Na výber sú tri jazdné režimy: Normal, Eco a Range. Normal umožňuje využívať maximálny výkon aj dynamické parametre. Každý ďalší znižuje výkon aj maximálnu rýchlosť, priškrcuje ventilačnú sústavu aj klimatizáciu a predlžuje dojazd auta.

V krátkodobom horizonte však Škoda naďalej kladie najväčší dôraz na optimalizovanie svojich benzínových a naftových motorov TSI a TDI a prevodoviek, ktoré majú stále veľký potenciál. „Najväčší efekt v krátkom čase prináša rýchle znižovanie spotreby.

Intenzívne preto pracujeme na tom, aby sme ďalej znižovali spotrebu paliva a emisie CO2. Dôrazom na downsizing, priamy vstrek paliva, efektívne turbodúchadlá a ďalšie technické riešenia“ zdôrazňuje Scholz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Popri tom sa ale budeme venovať aj alternatívnym pohonom. Motorom na biopalivá, v dohľadnej dobe uvedieme na trh Octaviu LPG (skvapalnený ropný plyn), model na CNG (stlačený zemný plyn) a ako už bolo spomenuté, v roku 2014 uvedieme na trh prvý elektromobil“, dodal Scholz.

Dojazd 150 kilometrov, maximálna rýchlosť 135 km/h

Technika pod kapotou Octavie Green E Line pochádza z vývojovej dielne koncernu Volkswagen a jednotlivé komponenty sa aj vo fabrikách Volkswagen vyrábajú. Lítium-iónová batéria váži 315 kg a pozostáva zo 180 článkov rozdelených do šiestich modulov.

Tie sú rozložené v podlahe, prevažne v zadnej časti. Konkrétne medzi prednými sedadlami, pod zadnými sedadlami a pod podlahou batožinového priestoru. Kapacita batérie je 26,5 kWh a elektrickej Octavii umožňuje dojazd približne 150 km. Udávaný akčný rádius je výsledkom laboratórneho testu s dopredu jasne definovanými jazdnými podmienkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batérie v podlahe oberajú batožinový priestor približne o 155 litrov objemu.

Reálny dojazd bude samozrejme závisieť od mnohých okolností ako napríklad vonkajšej teploty, štýlu jazdy vodiča, spotreby elektrických systémov na palube a iných. Životnosť batérie je porovnateľná so životnosťou vozidla, možno aj dlhšia. Po 3000 nabíjaniach (čiže približne po 300 000 prejdených kilometroch) by mala byť zostatková kapacita batérie stále 80%.

Dobíjanie batérie na 80% kapacity trvá pri použití trojfázového prúdu s napätím 400 V približne dve hodiny. Zo štandardnej siete jednofázovým prúdom sa dobíja osem hodín. Batéria poháňa elektromotor s trvalým výkonom 60 kW/82 k a Octavia s ním dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12 s. Maximálna rýchlosť vozidla je 135 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili sme...


Z pohľadu jazdy prináša Octavia Geen E Line niekoľko noviniek, ktoré posúvajú spolužitie s elektromobilom o krok ďalej. O zvukových generátoroch, ktoré budú ozvučovať hybridy a elektromobily v obytných zónach, aby chodci počuli plachtiace automobily a neskočili im do cesty sa popísalo už veľa.

Prvýkrát som ho naživo zažil až teraz v elektrickej Octavii a bol to zaujímavý pocit. Ide o zvuk vzdialene pripomínajúci rapkáč, ktorý viac počujú chodci než vodič vnútri auta. Hoci je zvukový generátor funkčný od pohnutia len do rýchlosti 50 km/h a s autom som najazdil sotva 20 km, už po chvíli mi začal vadiť. Klasický zvuk benzínového motore je príjemnejší.

Po prekročení hranice 50 km/h auto stíchne a počuť iba jemné bzučanie typické pre elektromobily. Dynamika vozidla je veľmi efektná, zvlášť pri akcelerácii z nízkych rýchlostí. Svojim spôsobom vedia byť elektromobily dosť zábavné. Najmä v meste a blízkom okolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vôbec mi neprekážalo, že v porovnaní s benzínovou jedna-šestkou je elektrická Octavia ťažšia o 280 kg (v porovnaní s najťažšou sériovou vyrábanou Octaviou kombi Laurin a Klement s motorom TDI je ťažšia o 95 kg). Ani s tromi ďalšími pasažiermi na palube som nemal pocit nedostatku sily.

Záber krútiaceho momentu 270 Nm, ktorý je dostupný pri otáčkach tesne nad nulou dodáva kompaktnému kombi neuveriteľnú agilitu. Podobne ako iné elektromobily, ktoré som mal možnosť skúšať má aj Octavia problém s trakciou pri plnom vyšliapnutí akcelerátora.

Takže pridávať treba s s mierou, aby gumy neprešmykovali na odchode z každej križovatky. Dojazd elektromobilu po meste závisí od jazdného štýlu a od toho ako tlačíte na akcelerátor a hospodárite s elektrinou.

Ak budete silno chladiť alebo kúriť, počúvať hlasno muziku a inak vo veľkom míňať elektrickú energiu, dojazd sa bude rýchlo skracovať. Predĺžiť si ho môžete jazdným štýlom alebo napríklad aj nastavením intenzity rekuperovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doposiaľ som sa v elektromobiloch stretol len s jednou úrovňou brzdenia po uvoľnení akcelerátora, v porovnaní s hybridmi výrazne intenzívnejšou. V Octavii Green E Line sa dá intenzita brzdenia pri jazde na zotrvačnosť nastaviť páčkami pod volantom (rovnaké páčky v bežných autách s automatickou prevodovkou slúžia na manuálne radenie prevodových stupňov pri športovej jazde).

V štandardnom režime dokáže elektrická Octavia plachtiť ako hybrid. Stláčaním mínusového pádla pod volantom sa intenzita brzdenia po uvoľnení plynu znásobuje. Čím intenzívnejšie auto pri jazde na zotrvačnosť brzdí, tým rýchlejšie a viac sa batéria dobíja. Ak máte dostatočný odhad na to, kedy začať uberať pred zákrutou alebo križovatkou, naučíte sa jazdiť úplne bez brzdenia. Tým šetríte brzdy a zároveň získavate elektrinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To však ešte nie je všetko. Dojazd Octavie Green E Line je možné ovplyvniť ešte jedným spôsobom. Na stredovom paneli sa nachádza tlačidlo, ktorým sa prepínajú tri jazdné režimy – Normal, Eco a Range. V režime Normal Octavia dosahuje maximálny výkon 85 kW/116 k a všetky funkcie auta fungujú štandardne.

Režim Eco zníži výkon na 60 kW/82 k, maximálna rýchlosť vozidla klesne na 120 km/h a ventilačná sústava vrátane klimatizácie pracuje v priškrtenom režime. Ak chce vodič dôjsť čo najďalej, aktivuje program Range, kedy výkon klesne na 50 kW/68 k, vozidlo je schopné ísť maximálnou rýchlosťou 95 km/h a ventilačná sústava sa úplne vypne.

Hlavné výhody elektromobilov z pohľadu automobilky Škoda:

Nulové emisie CO₂

Nízke náklady na prevádzku

Výborná dynamika

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiaden hluk

Ekológia elektromobilov je závislá na tom, z akých zdrojov bude elektrina na ich pohon vyrábaná. Škoda tlačí na najekologickejšie možné riešenia. Jedným z nich je pohon na elektrinu z obnoviteľných zdrojov. V Českej republike sa vyrába 10% elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov s výhľadom na 15% do roku 2013.

Podiel elektriny z obnoviteľných zdrojov na Slovensku je dnes na úrovni 16 – 19% v závislosti od toho, ako „zaberú“ vodné elektrárne. Za obnoviteľné zdroje sa považuje energia zo slnka, vetra, vody a biomasy (siláž, drevo, hnoj...iný neumelý odpad).

Technické parametre vozidla Škoda Octavia Green E Line

Trvalý výkon

60 kW/82 k

Maximálny výkon

85 kW/116 k po dobu 60 sekúnd

Krútiaci moment

270 Nm

Maximálna rýchlosť

135 km/h

Zrýchlenie z 0-100 km/h

SkryťVypnúť reklamu
reklama

12 sekúnd

Dojazd

150 km

Batéria

litium-iónová

Hmotnosť batérie

cca 315 kg

Kapacita batérie

26,5 kWh

Nabitie na 80% kapacity

8 hod pri 230 V (jednofázový prúd)
2 hod pri 400 V (trojfázový prúd)

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 664
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 366
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 841
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 690
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 530
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 131
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 651
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 51 471
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 617
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 097
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 087
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 996
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 370
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 194
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 910
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu