Ešte predtým sa však pozrime na situáciu, keď vodič cúva v jednosmerke v rozpore s predpismi.
Lucia: "Rada by som sa informovala, kto by bol v tomto prípade vinníkom: vozidlo A ide po hlavnej a odbočuje doprava do jednosmerky, vozidlo B si veselo cúva z tej jednosmerky rovno na hlavnú."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Lucia dodala, že sa jej takáto situácia stala, našťastie sa ale autá nezrazili.
To, že vinníkom by v takejto situácii mal byť vodič vozidla B, je na prvý pohľad nespochybniteľné. Nielen, že by to bolo spravodlivé ale aj v súlade s predpismi. Na jednosmernej ceste sa nesmie cúvať, ak to nie "nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho", píše sa v zákone o cestnej premávke.
Ak by sa ale skutočný vinník nechcel priznať, dokázať mu, že cúval, by nebolo jednoduché. Aj so znaleckým posudkom, ktorý by napríklad pri rozbitých svetlách na vozidle B zistil, že svetlá na cúvanie v čase zrážky svietili, ešte by to nič nedokazovalo. Bez svedkov, ktorí by vám potvrdili, ako sa havária stala, ťahá za kratší koniec vodič vozidla A.
Kým policajti chytia opitého vodiča, jazdil už 200-krát opitý
Podobnú situáciu nám opísal Ivan. V tomto prípade sa však cúvajúce auto zrazilo s vozidlom na hlavnej.
Ivan: "V našom blízkom okolí sa stala nehoda dvoch vozidiel, keď sa auto (červenou označené) pri cúvaní z dvora na hlavnú cestu zrazilo s autom, ktoré išlo po hlavnej cestej (modrou označené). Nakoľko bola cesta v danom úseku zľadovatená, auto idúce po hlavnej sa len "viezlo". Bolo neovládateľné. Vinníkom bol uznaný vodič na hlavnej a to príslušníkom PZ.
Chcem sa opýtať, čo platí v danej situácií. Máme totiž dve možné riešenia:
a) pri cúvaní si musí vodič zabezpečiť priestor kam cúva a na hlavnú sa nesmie cúvať, čo by znamenalo, že vinný je vodič cúvajúceho auta.
b) vodič idúci po hlavnej neprispôsobil rýchlosť stavu a povahe vozovky, aj keď mohol ísť v obci predpisovo."
Pre cúvajúceho vodiča vychádzajúceho z dvora (miesto mimo cesty) platia tieto pravidlá:
- vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky,
- ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby,
- pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny je vodič povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste,
Vodič idúci po hlavnej ceste mal nezávisle na predpísanej rýchlosti prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.
Z toho, čo nám napísal Ivan, si myslíme, že policajt určil vinníka správne, ak by auto z dvora v čase zrážky už necúvalo. V takom prípade by červenou farbou označené vozidlo z pohľadu zákona zastavilo. A ak pritom zostal na ceste pre premávku aspoň jeden 3 metre široký jazdný pruh, vodič auta z dvora sa zachoval podľa predpisov. Vinníkom zrážky by bol potom spravodlivo určený vodič vozidla z cesty. Mal ísť tak rýchlo, aby mohol za vozidlom zastaviť.
Ak sa ale havária stala tak, že nezávisle od šmykľavej cesty by sa autá zrazili, lebo vodič z dvora nedodržal spomínané predpisy a vodič na hlavnej nemal objektívne možnosť sa vyhnúť zrážke, vinníkom mal byť vodič cúvajúceho vozidla.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk