SME

Prvá jazda: Toyota GT86 ukázala dokonalosť v jednoduchosti

Dlhý vývoj a naťahovanie premiéry priniesli svoje ovocie, pretože Toyota GT-86 jazdí lepšie než ktokoľvek čakal. Konečne je po rokoch na trhu zase auto, ktoré robí radosť a vôbec nemusí mať tlačidlá na volante.

Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé.Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BARCELONA. Toyota a Subaru už v roku 2006 zistili potrebu postaviť ľahké športové auto a následne sa rozhodli pre spoločný vývoj. Dnes je v podstate jedno, kto čím prispel do spoločného vývoja, pretože GT86 nesie stopy oboch automobiliek a jazdí výborne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ponímaní Toyoty ide o ukončenie extrémne dlhej prestávky vo výrobe športových áut ako Celica alebo MR2. Automobilka prostredníctvom benzínového štvorvalca typu boxer oživila tradíciu dvojlitrových motorov s atmosférickým nasávaním.

Stačí si spomenúť na legendárnu Toyotu 2000GT, z ktorej vyrobili len 337 kusov. Ani riešenie plochého motora typu boxer nie je pre Toyotu cudzie, pretože v roku 1962 ukázala svetu športové kupé S800 s dvojvalcovým motorom a protibežnými piestami.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes spoločne so Subaru vyvinuli 2,2 miestne vozidlo s takzvaným štvorcovým motorom, ktorý má vŕtanie aj zdvih 86 milimetrov, posed vodiča nižšie ako Porsche Cayman a pohon zadnej nápravy.

Vyzerá striedmejšie Od čias prvého konceptu FT 86, ktorý predznamenával dnešnú podobu, sa dizajn prepracoval do podstatne civilnejšej podoby. Sériové GT86 nevyzerá tak dravo ako koncept ale o to lepšie jazdí. Pre výsledok bola dôležitá aerodynamika a nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,27.

Na prvých metroch dokáže upútať extrémne nízky posed vodiča, výborná poloha volantu a tvrdý chod radiacej páky. Toyota GT86 je pri 130 kilometrovej rýchlosti o málo hlučnejšia než sme zvyknutí, ale už aj pri päťdesiatke dáva vodičovi perfektnú spätnú väzbu aj napriek tomu, že má v duchu doby elektromechanický posilňovač.

SkryťVypnúť reklamu

Výkonu viac netreba Šoférovali sme priamy dôkaz toho, že pre radosť z jazdy a pre brilantné vykrajovanie zákrut stačí 200 konských síl, ak má auto iba 1239 kilogramov a excelentne nastavený podvozok. Rovnako stačia pneumatiky z Toyoty Prius , ktoré sú na 17 palcových diskoch rozhodne ekonomicky prijateľnejším riešením než obrovské valce na superšportoch.

Iba slabému šoférovi, ktorý ma obe ruky absolútne ľavé, nestačí výkon 200 koní, pretože Toyota GT86 je o zladenosti všetkých komponentov a využití daností podvozka. Vo výjazde zo zákruty pomáha samosvorný diferenciál poháňanej zadnej nápravy.

Za mnohé hovorí tiež pomer rozloženia hmotnosti 53:47, ktorý prezrádza, že zadok má dobrú priľnavosť, avšak len takú, aby bol zábavný. Pri navrhovaní batožinového priestoru a zadných sklápateľných operadiel brali do úvahy potrebu doviesť si na okruh iné pneumatiky, a preto okrem šoféra aj spolujazdca Toyota GT 86 odvezie aj sadu kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Manuálna prevodovka vyhráva Nech to znie akokoľvek nadnesene, šoférovali sme najlepšie dvojlitrové športové auto súčasnosti s neskonalým talentom zabaviť šoféra a pritom na slovo poslúchnuť v každej situácii. Šesťstupňový automat nepracuje zle, ale nenaplnil očakávania a jednoznačne odporúčame šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Hoci existuje aj jednoduchší typ výbavy, na český a slovenský trh sa bude zatiaľ dovážať iba jediný - vyšší stupeň výbavy s xenónovými svetlami, dennými LED svetlami, dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom a bezkľúčovým vstupom za 31 990 eur.

Na svet prišlo auto, ktoré popiera všetku nadutosť a pompéznosť turbodúchadlami dopovaných ťažkých áut, pritom jazdí oveľa zábavnejšie a dáva vodičovi to, čo chce od športového auta - radosť a bezpečnú zábavu. Práve skromný výkon učí využívať podvozok a nie ohurujúce zrýchlenie, za ktorým sa dnes ženie automobilový svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické údaje Model Toyota GT86

Motor 2,0 Boxer

Objem 1,998 l

Výkon 147 kW

Otáčky 7000 ot./min.

Litrový výkon 100,1 k/l

Krútiaci moment 205 Nm

Otáčky 6400-6600 ot./min.

Kompresný pomer 12,5:1

Vŕtanie 86,0x86,0 mm

Prevodovka 6 manuána ( aut.)

1 3,626 (3,538)

2 2,188 (2,060)

3 1,241 (1,404)

4 1,213 (1,000)

5 1,000 (0,713)

6 0,760 (0,582)

Hmotnosť 1239 kg

Kilogramový výkon 6,195 kg/k

Dĺžka 4240 mm

Rázvor 2570 mm

Priemer otáčania 10,8 m

Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 (8,2) s

Maximálna rýchlosť 220 (210) km/h

Spotreba výrobca 6,9 l/100 km

Nádrž 50 l

( údaje v zátvorke sú pre automatickú prevodovku )

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 635
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 170
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 566
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 380
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 023
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 652
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 470
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 365
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  2. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  3. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 7, kapitola 8
  5. Vladimír Čuchran: ...si robia srandu, adepti na liečenie a izoláciu. Ani nie tak fejtón, ako skutočnosť. (nemocničná téma týchto dní)
  6. František Kukura: Najhoršie koleso hrkoce najviac
  7. Katka Želinská: Pod kožou
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 41 904
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 110
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 064
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 374
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 603
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 364
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 154
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 964
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťZatvoriť reklamu