SME

Za rýchlu jazdu bude červená

Po tragickej nehode plánujú v Dubovanoch novinku, rýchlych vodičov má zastaviť semafor.

Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory.Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Deti či starších ľudí na priechodoch pre chodcov má ochrániť semafor s radarom. Rýchlych vodičov zastaví.

BRATISLAVA. Kto u nás v obci prekročí rýchlosť, bude čakať na semafore. Rozhodli sa tak v Dubovanoch v Piešťanskom okrese. Vlani tam mladík vo vysokej rýchlosti v centre obce zrazil dve školáčky, ktoré po nehode podľahli zraneniam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Dubovanoch preto postavia semafor riadený radarom. Vodičovi, ktorému pri vjazde do obce namerajú prekročenie päťdesiatky, na neďalekom semafore zasvieti červená. Ochráni tak neďaleké priechody pre chodcov. Dva radary chcú namontovať do konca prázdnin, upozornila agentúra SITA.

SkryťVypnúť reklamu

Česká skúsenosť

„Úlohu zohrala aj nehoda, hľadali sme nejaké možnosti, čo sa dá robiť,“ hovorí SME starosta obce Miroslav Michalčík. Uvažoval o budovaní ostrovčekov, semafor sa ukázal najvhodnejší.

Ako funguje

Radar so semaforom

  • Ak vodič nedodrží rýchlosť, radar pošle signál semaforu.

  • Rýchlemu vodičovi ukáže červenú a núti ho zastaviť.

  • Kým vodič nezastaví, semafor mu zelenú neukáže.

  • Semafor stojí 7,5­tisíc eur.

„Na semafore stále svieti červená. Hneď ako zameria auto, ktoré dodržiava stanovenú rýchlosť, prepne na zelenú a púšťa ho,“ vysvetľuje Michalčík.

Druhou možnosťou je aj konštantná zelená, ktorá na červenú len preskočí v prípade potreby.

Zariadenie dokáže aj odosielať na policajnú stanicu fotografie vodičov, ktorí porušili predpisy. Či o také zábery bude mať polícia záujem, v pondelok neoznámila.

SkryťVypnúť reklamu

Kam radar umiestniť a aký z viacerých typov vybrať, posudzujú odborníci. Polícia má v procese len poradnú úlohu, rozhoduje správca cesty, ktorým je župa. Tá na radar chce prispieť, dva semafory stoja okolo pätnásťtisíc eur.

V Česku aj v Poľsku takéto systémy fungujú v desiatkach obcí. Velké Karlovice sú na Morave a radar so semaforom umiestnili na koniec dlhého rovného úseku cesty pred školou a kúpaliskom.

„Prechádza tam veľa ľudí a premávku sme chceli pribrzdiť. Myslím, že sa nám to podarilo,“ hovorí Miroslav Koňařík, starosta Velkých Karlovíc. Väčšinu vodičov podľa neho pribrzdili a dodržiavajú už povolenú rýchlosť. Nájdu sa aj ignoranti, občas preto na mieste stojí policajná hliadka.

Vodiči a ľudia zo susedstva semaforov v českých obciach však nie sú vždy nadšení. Časť šoférov semafor podľa ohlasov na blogoch úplne ignoruje a jazdia na červenú. Nájdu sa takí, čo nebezpečne predbiehajú na červenú stojace autá. Časť z nich v noci semafor zastaví a nahnevane trúbia alebo motor vytáčajú do vysokých otáčok.

SkryťVypnúť reklamu

Konfliktné situácie

„Z bezproblémového úseku, kde sa jazdilo o trochu rýchlejšie, než by sa malo, vznikol úsek, na ktorom boli za posledný rok minimálne dve nehody a priemerne každých 10 - 20 minút tam vznikajú konfliktné situácie,“ píše na blogu dfens-cz Lucia. Radar má už roky za oknami.

„Úspešnosť systému závisí od nastavenia. Sú miesta, kde stále svieti zelená a vodiči idú predpísanou rýchlosťou,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Pozná však aj sťažnosti z obcí, kde radar nie je dobre nastavený a stále svieti červená.

Chýbajú chodníky

Výstavbu chodníkov brzdia nevykúpené pozemky a úzke doliny.

BRATISLAVA. Viac ako tretina mŕtvych pri dopravných nehodách prišla vlani o život v obciach. „Minulý rok tam bolo 10­-tisíc nehôd, o život pri nich prišlo 120 osôb,“ hovorí Denisa Baloghová z Policajného prezídia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčastejšie je za nehodami nesprávna jazda cez križovatku či nedodržanie rýchlosti. Keďže v mnohých obciach chýbajú chodníky a ľudia musia chodiť po okraji cesty, najmä po zotmení je dobré nosiť na oblečení reflexné prvky.

„Na viacerých miestach nie je ani teoreticky možné urobiť chodník, z jednej strany je potok a z druhej sú súkromné záhrady,“ hovorí Jozef Uram, starosta obce Hodruša-Hámre. Stavať chodníky bránia obciam aj nevyriešené pozemky a strmé svahy.

„Ak by sme chceli urobiť chodník do cesty, už by nespĺňala potrebné štandardy,“ dodáva starosta. Hlavná cesta, ktorá je v správe kraja, má v obci jedenásť kilometrov a nie je v dobrom stave. Kde to bolo možné, je chodcom vyhradená paralelná komunikácia.

„Na 95 percentách ciest v obci nie je možnosť chodníky vybudovať,“ hovorí Jozef Mičieta, starosta obce Veľké Rovné pri Bytči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve kúpili radar, ktorý vodičom ukáže rýchlosť. O semafore neuvažujú. „Všetko podlieha schvaľovaniu, a keď som v minulosti vybavoval dva priechody, boli s tým veľké problémy.“ Ďalší priechod aj značky má dopravný inžinier schváliť budúci týždeň.

Michal Trško

Policajné stanovisko

Ak bude vypracovaný takýto projekt, je potrebný súhlas dopravného inšpektorátu pre príslušný cestný správny orgán na vydanie určenia na použitie trvalého dopravného zariadenia.

Polícii projekt zatiaľ predložený nebol, uskutočnilo sa prvotné vzájomné rokovanie, kde dopravný inšpektorát vyslovil súhlas s navrhovaným riešením.

Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky bežne dohliada aj na to, či vodiči na semaforoch nejazdia na červenú, teda, či jazdia podľa predpisov. Polícia má oprávnenie vyžiadať si kamerové záznamy ako dôkazové materiály.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na otázku, či môže obec zhotovovať takýto záznam, sa treba obrátiť na obec.

Martina Kredatusová, oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ v Trnave

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  2. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  5. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 020
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 367
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 088
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 261
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 244
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 200
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 575
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 494
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Emil Sútor : 5 vecí, ktoré by si mal vedieť predtým, ako pôjdeš voliť na Slovensku
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma
  3. Michal Jelinek: Thajsko bez mora. ENP
  4. Ľuboslav Farkaš: Richard Sulík nebude na kandidátke
  5. Ján Lopušek: Predikcia pre Malého Sulíka
  6. Irena Šimuneková: Slovenský raj - roklina Suchá Belá
  7. Rastislav Puchala: To je prezident, ako sa patrí
  8. Dušan Piršel: 100 eur od babky daných bez lásky, má menšiu hodnotu ako kompót s objatím
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 82 514
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 389
  3. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 602
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 043
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 782
  6. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 6 746
  7. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 6 428
  8. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 5 904
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu