SME

Prvá jazda: Ford Focus ST funguje

V bezpečí uzatvorenej cesty na trati pretekov automobilov do vrchu sme vyskúšali nový Ford Focus ST. Novinka ukázala talent pre zábavnú a presnú jazdu.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

V bezpečí uzatvorenej cesty na trati pretekov automobilov do vrchu sme vyskúšali nový Ford Focus ST. Napriek rodinnému zameraniu ukázala novinka talent pre zábavnú a presnú jazdu. Takúto radosť z jazdy sme pred prvým zoznámením nečakali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

JANKOV VŔŠOK. Ford urobil dve veci dobre. Prvou je samotný Focus ST a druhou spôsob prezentácie. Stará cesta z Uhrovca na Jankov vŕšok má šmykľavý asfalt, zvláštnu geometriu prechodnicových oblúkov v zákrutách a meniaci sa charakter.

Nie nadarmo sem chodia pretekárske tímy testovať autá a zároveň sa tu každoročne konajú významné automobilové preteky. Ford za pomoci Koiš Racing oficiálne uzatvoril cestu, aby sme mohli auto vyskúšať v razantnejšom tempe, užiť si jazdu, ale aby sme samozrejme nikoho neohrozili.

SkryťVypnúť reklamu

Ford Focus ST prvé dojmy

Zbytočne masívny dizajn

Neprehľadný prístrojový panel

Perfektný zvuk v kabíne

Zábavné jazdné vlastnosti

Prepracovaný podvozok

Pekné laky karosérie

Výborné riadenie v ostrých zákrutách

Na rozdiel od okruhov tu sa viac šetrili pneumatiky a vynikli danosti auta. Navyše domáci pretekár a absolútny Majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu, Martin Koiš, ukázal ako tadiaľ jazdiť a tiež to, čo dokáže nový Focus ST. Napríklad podvozok vie celkom slušne odfiltrovať kmity karosérie pri obsadení štvoricou dospelých.

Navonok neprovokujeFord od premiéry modelov ST vo verzii hatchback aj kombi šíril okolo seba alibistické reči o príliš rodinnom zameraní, aby sa vyhol spojeniu a konfrontácie s poslaním doterajších modelov RS. Samotné úpravy na aute v podobe kratšej prevodovky, trojstupňového ESP, riadenia s variabilným prevodom a väčších bŕzd naznačovali, že ST bude viac ako bežný rýchly kompakt.

SkryťVypnúť reklamu

Najvýraznejším detailom zmeneného interiéru sú sedadlá s dobrou kombináciou kože a látky. Futuristická prístrojová doska nám nevonia. Aj budíky by to chcelo krajšie. FOTO - TIBOR SZABOSI.

Oproti bežnému Focusu má ST dvojlitrový motor EcoBoost s výkonom 184 kW (250 koní), športové sedadlá Recaro, 18 palcové disky kolies v Y dizajne, masívnejšie nárazníky, koncovky výfuku v strede, zadné krídlo, upravený podvozok so športovým pružením a elektronicky riadenú trakciu predných kolies.

Z ponuky dvoch lakov karosérie zaujme viac žltý lak Tangerine Scream a rozdiel oproti iným modelom vidieť aj na vrchu prístrojového panelu, kde pribudla trojica ukazovateľov. Napriek všetkým popísaným zmenám Focus ST navonok neprovokuje a tvári sa, akoby ho ani Golf GTI neprovokoval. Realita za volantom je úplne iná.

SkryťVypnúť reklamu

Nahadzuje zadok do zákrutyNamiesto dlhého komplikovaného opisu jazdných zážitkov by stačilo chladne poznamenať: "Focus ST funguje". To je prvé, čo nám napadlo po jazde. Pre milovníkov rýchlej jazdy to znamená veľa. Okrem toho, že pri bežnom jazdení ST nijako užívateľa neobmedzuje a nevytriasa na takejto trati, robí, čo šofér chce.

Jazde na zradnom šmykľavom asfalte ťažko niečo vytknúť, lebo Focus až nečakane dobre zatáča a jemným natočením zadnej časti smeruje auto dnu do zákruty. Ford posunul značku ST o stupeň vyššie. FOTO - TIBOR SZABOSI.

To, že sa na výjazdoch z ostrých zákrut prejavila absencia klasického mechanického samosvoru je len dobrá vizitka, lebo Focus ST sa dotiahol až do takého levelu jazdy, v ktorom by sa to hodilo. On ostáva presne pred bránou, kde začínajú ostré hot hatch ako Megane R.S..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avšak oproti nim má jednu drobnú výhodu. Zadok sa ľahšie a pre menej skúseného šoféra čitateľnejšie "nahadzuje" do zákruty, pomáha predku zatočiť a robí šoférovi radosť aj pri nižších rýchlostiach, než to robia surovci v triede.

Focus ST v päťdverovej karosérii váži ešte prijateľných 1362 kilogramov. Zvonku vyzerá ťažší ako je v skutočnosti. Aj ľahšie jazdí, než by kto čakal. FOTO - TIBOR SZABOSI

Navyše Ford pripojil k jazde aj veľmi dravý a príjemný zvuk vo vysokých otáčkach. Jazda je tak zábavná a brzdy ostré, že zabudnete vnímať motor. Iba ho počujete, ale nebudete sa zaoberať tým, či je silný alebo nie. Akurát podľa papierov vieme, že dosahuje krútiaci moment 360 Nm a krátkodobo vie zo seba dať ešte trochu viac. Päťdverová verzia ST začína s cenou od 27 400 eur a to je za auto, ktoré v zákrutách naozaj funguje, dobrá cena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford Focus ST - technické riešenia Predná náprava - vzpery Macpherson s izolovanou nápravnicou, elektrický posilňovač riadenia s variabilným prevodovým pomerom. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST

Zadná náprava - typu Control Blade odvodená z modelu Focus RS. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST

Motor - benzínový štvorvalec s hliníkovým blokom Glass Core a zaliatymi vložkami valcov, rozvod DOHC TiVCT s mechanickým vymedzením vôle ventilov, liatinový kľukový hriadeľ, turbodúchadlo Borg Warner, náplň 5,4 litra oleja

Prevodovka - šesťstupňová MMT6 so stálym prevodom 2.95, 1. stupeň - 3.23, 2. stupeň -1.95 , 3. stupeň - 1.32, 4. stupeň -1.029, 5. stupeň -1,129, 6. stupeň-0.94

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford Focus ST - základné parametreCena modelu Focus ST od (eur)

27400

Motor

2,0 EcoBoost

Objem (cm3)

1999

Výkon (kW(k))

184 (250)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

360

Pri otáčkach (ot./min.)

2000-4500

Priemerná spotreba (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

6,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Prevodovka

manuálna

Počet stupňov

6

Pneumatiky

Goodyear Eagle

Rozmer a index pneumatík

235/40 R18

Brzdy vpredu/priemer (mm)

kotúčové / 320

Brzdy vzadu/priemer (mm)

kotúčové /271

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1362

Rezervné koleso

bez alebo 135/80 R16, 205/55R16

Dĺžka (mm)

4362

Rázvor náprav (mm)

2648

Šírka (mm)

1823

Výška (mm)

1484

Základný objem kufra (l)

363

Ford

Ford Capri

Aj najvýkonnejšia verzia je lacnejšia ako konkurenti.


11
Logo spoločnosti Ford.

Tržby Fordu v uplynulom kvartáli medziročne vzrástli opäť percent.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 546
  2. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 229
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 947
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 3 373
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 240
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 228
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 436
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Radusovsky: Je med naozaj zdravší ako cukor? Pravda, ktorú prehliadame
  2. Rastislav Puchala: Vedci zo SAV nestoja ani za obyčajný prd
  3. Štefan Šturdzík: Si Ťin-pching prezident krajiny , ktorá by mohla ukončiť vojnu na Ukrajine najrýchlejšie . Lenže vychcanost Číňanov je až neuveriteľná.
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O informáciách z vrátnice generálnej prokuratúry (+audioverzia)
  5. Marta Karchňáková: Foul
  6. Ernest Klotton: Farár
  7. Martin Fronk: Kúsok stepi uprostred Slovenska: Objavte čaro modrokamenskej divočiny, aké inde nenájdete
  8. Andrea Ostrihoňová: Mošonský Dunaj
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 57 724
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 27 005
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 422
  4. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 9 932
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 978
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 405
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 515
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 362
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťZatvoriť reklamu