SME

Prvá jazda: Ford Focus ST funguje

V bezpečí uzatvorenej cesty na trati pretekov automobilov do vrchu sme vyskúšali nový Ford Focus ST. Novinka ukázala talent pre zábavnú a presnú jazdu.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

V bezpečí uzatvorenej cesty na trati pretekov automobilov do vrchu sme vyskúšali nový Ford Focus ST. Napriek rodinnému zameraniu ukázala novinka talent pre zábavnú a presnú jazdu. Takúto radosť z jazdy sme pred prvým zoznámením nečakali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

JANKOV VŔŠOK. Ford urobil dve veci dobre. Prvou je samotný Focus ST a druhou spôsob prezentácie. Stará cesta z Uhrovca na Jankov vŕšok má šmykľavý asfalt, zvláštnu geometriu prechodnicových oblúkov v zákrutách a meniaci sa charakter.

Nie nadarmo sem chodia pretekárske tímy testovať autá a zároveň sa tu každoročne konajú významné automobilové preteky. Ford za pomoci Koiš Racing oficiálne uzatvoril cestu, aby sme mohli auto vyskúšať v razantnejšom tempe, užiť si jazdu, ale aby sme samozrejme nikoho neohrozili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ford Focus ST prvé dojmy

Zbytočne masívny dizajn

Neprehľadný prístrojový panel

Perfektný zvuk v kabíne

Zábavné jazdné vlastnosti

Prepracovaný podvozok

Pekné laky karosérie

Výborné riadenie v ostrých zákrutách

Na rozdiel od okruhov tu sa viac šetrili pneumatiky a vynikli danosti auta. Navyše domáci pretekár a absolútny Majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu, Martin Koiš, ukázal ako tadiaľ jazdiť a tiež to, čo dokáže nový Focus ST. Napríklad podvozok vie celkom slušne odfiltrovať kmity karosérie pri obsadení štvoricou dospelých.

Navonok neprovokujeFord od premiéry modelov ST vo verzii hatchback aj kombi šíril okolo seba alibistické reči o príliš rodinnom zameraní, aby sa vyhol spojeniu a konfrontácie s poslaním doterajších modelov RS. Samotné úpravy na aute v podobe kratšej prevodovky, trojstupňového ESP, riadenia s variabilným prevodom a väčších bŕzd naznačovali, že ST bude viac ako bežný rýchly kompakt.

SkryťVypnúť reklamu

Najvýraznejším detailom zmeneného interiéru sú sedadlá s dobrou kombináciou kože a látky. Futuristická prístrojová doska nám nevonia. Aj budíky by to chcelo krajšie. FOTO - TIBOR SZABOSI.

Oproti bežnému Focusu má ST dvojlitrový motor EcoBoost s výkonom 184 kW (250 koní), športové sedadlá Recaro, 18 palcové disky kolies v Y dizajne, masívnejšie nárazníky, koncovky výfuku v strede, zadné krídlo, upravený podvozok so športovým pružením a elektronicky riadenú trakciu predných kolies.

Z ponuky dvoch lakov karosérie zaujme viac žltý lak Tangerine Scream a rozdiel oproti iným modelom vidieť aj na vrchu prístrojového panelu, kde pribudla trojica ukazovateľov. Napriek všetkým popísaným zmenám Focus ST navonok neprovokuje a tvári sa, akoby ho ani Golf GTI neprovokoval. Realita za volantom je úplne iná.

SkryťVypnúť reklamu

Nahadzuje zadok do zákrutyNamiesto dlhého komplikovaného opisu jazdných zážitkov by stačilo chladne poznamenať: "Focus ST funguje". To je prvé, čo nám napadlo po jazde. Pre milovníkov rýchlej jazdy to znamená veľa. Okrem toho, že pri bežnom jazdení ST nijako užívateľa neobmedzuje a nevytriasa na takejto trati, robí, čo šofér chce.

Jazde na zradnom šmykľavom asfalte ťažko niečo vytknúť, lebo Focus až nečakane dobre zatáča a jemným natočením zadnej časti smeruje auto dnu do zákruty. Ford posunul značku ST o stupeň vyššie. FOTO - TIBOR SZABOSI.

To, že sa na výjazdoch z ostrých zákrut prejavila absencia klasického mechanického samosvoru je len dobrá vizitka, lebo Focus ST sa dotiahol až do takého levelu jazdy, v ktorom by sa to hodilo. On ostáva presne pred bránou, kde začínajú ostré hot hatch ako Megane R.S..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avšak oproti nim má jednu drobnú výhodu. Zadok sa ľahšie a pre menej skúseného šoféra čitateľnejšie "nahadzuje" do zákruty, pomáha predku zatočiť a robí šoférovi radosť aj pri nižších rýchlostiach, než to robia surovci v triede.

Focus ST v päťdverovej karosérii váži ešte prijateľných 1362 kilogramov. Zvonku vyzerá ťažší ako je v skutočnosti. Aj ľahšie jazdí, než by kto čakal. FOTO - TIBOR SZABOSI

Navyše Ford pripojil k jazde aj veľmi dravý a príjemný zvuk vo vysokých otáčkach. Jazda je tak zábavná a brzdy ostré, že zabudnete vnímať motor. Iba ho počujete, ale nebudete sa zaoberať tým, či je silný alebo nie. Akurát podľa papierov vieme, že dosahuje krútiaci moment 360 Nm a krátkodobo vie zo seba dať ešte trochu viac. Päťdverová verzia ST začína s cenou od 27 400 eur a to je za auto, ktoré v zákrutách naozaj funguje, dobrá cena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford Focus ST - technické riešenia Predná náprava - vzpery Macpherson s izolovanou nápravnicou, elektrický posilňovač riadenia s variabilným prevodovým pomerom. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST

Zadná náprava - typu Control Blade odvodená z modelu Focus RS. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST

Motor - benzínový štvorvalec s hliníkovým blokom Glass Core a zaliatymi vložkami valcov, rozvod DOHC TiVCT s mechanickým vymedzením vôle ventilov, liatinový kľukový hriadeľ, turbodúchadlo Borg Warner, náplň 5,4 litra oleja

Prevodovka - šesťstupňová MMT6 so stálym prevodom 2.95, 1. stupeň - 3.23, 2. stupeň -1.95 , 3. stupeň - 1.32, 4. stupeň -1.029, 5. stupeň -1,129, 6. stupeň-0.94

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford Focus ST - základné parametreCena modelu Focus ST od (eur)

27400

Motor

2,0 EcoBoost

Objem (cm3)

1999

Výkon (kW(k))

184 (250)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

360

Pri otáčkach (ot./min.)

2000-4500

Priemerná spotreba (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

6,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Prevodovka

manuálna

Počet stupňov

6

Pneumatiky

Goodyear Eagle

Rozmer a index pneumatík

235/40 R18

Brzdy vpredu/priemer (mm)

kotúčové / 320

Brzdy vzadu/priemer (mm)

kotúčové /271

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1362

Rezervné koleso

bez alebo 135/80 R16, 205/55R16

Dĺžka (mm)

4362

Rázvor náprav (mm)

2648

Šírka (mm)

1823

Výška (mm)

1484

Základný objem kufra (l)

363

Ford

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 510
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 803
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 114
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 812
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 296
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 859
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 955
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 896
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  3. Patrik Benčík: Denník advokáta: Fashion & Business show Michalovce 06.07.2025
  4. Jaroslav Liptak: Pán Kotlár, a čo tak prizvať si ruských odborníkov?
  5. Igor Vojtek: MIT a MBZUAI spájajú sily pre revolúciu v umelej inteligencii
  6. Martin Škopec Antal: Slovensko nepotrebuje svojho druhého Dzurindu
  7. Milan Hutera: Výstava Tutanchamón opäť odhaľuje poklady mladého faraóna
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 267
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 307
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 488
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 213
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 002
  6. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 442
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 248
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 050
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu