SME

Hľadáme spôsob, ako efektívne zastaviť na snehu s ABS

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako najúčinnejšie brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu.

Na testy brzdenia s ABS sme použili Hyundai i30, ktorý patrí medzi kompaktné autá s výborne  nastavenou elektronikou. Napriek tomu malo ABS so zlým povrchom čo robiť. Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola okolo 88 metrov.Na testy brzdenia s ABS sme použili Hyundai i30, ktorý patrí medzi kompaktné autá s výborne nastavenou elektronikou. Napriek tomu malo ABS so zlým povrchom čo robiť. Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola okolo 88 metrov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako účinne brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu. Zručnejším výrazne pomôže citlivá noha šoféra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BREZNO. Fáza medzi čistým čerstvo napadnutým snehom a mokrou cestou po roztopení je najhoršia, pretože chemický posyp so snehom vytvoria masu, ktorá obaľuje zimnú pneumatiku a tá nedokáže využiť svoje danosti.

Silika a lamely fungujú dobre na suchom premrznutom snehu, ale nie v tom, čo bolo aj dnes ráno (pondelok) na cestách. Žiaľ snehovo-chemická zmes je na cestách práve v rannom zhone a stretáva sa s nedočkavými šoférmi.

SkryťVypnúť reklamu

Tí niekedy až príliš neskoro zbadajú, že beztak slabý brzdný účinok pneumatík ešte neguje systém ABS. S presnou meracou technikou sme vyšli do nepriazne počasia práve v spomenutej fáze kašovitého snehu a na prázdnych úsekoch cesty sme skúšali jednotlivé spôsoby núdzového brzdenia.

Ako brzdiť s ABS na kašovitom snehu?

- uvedomte si, že na ubrzdenie z rýchlosti 80 km/h treba od 80 do 150 metrov
- nezľaknite sa kopania ABS do brzdového pedálu
- pred zastavením cca pod 20 km/h povoľte trochu tlak na pedál brzdy
- počas brzdenia sa snažte vyhnúť prekážke
- pri dlhom brzdení hľadajte volantom miesta, kde bude vyšší brzdný účinok
- vo vysokej rýchlosti sa spoľahnite na prerušovanie ABS
- v nízkej rýchlosti do 30 km/h brzdite tesne na hranici zásahu ABS
- úplne najhoršia je kombinácia prerušovaného brzdenia nohou so zasahujúcim ABS

Dobre známy a dnes vo všetkých nových autách povinne namontovaný systém ABS prináša hlavnú výhodu v čiastočnej ovládateľnosti a stabilite auta pri prudkom brzdení. Pomôže to vtedy, ak potrebujete rýchlo zastaviť a pritom meniť smer a obísť prekážku.

SkryťVypnúť reklamu

Mýtus o kratšej brzdnej dráhe sa rozplynul a každému je známe, že na snehu a najmä v snehovej kaši zastavíte na dlhšej dráhe, ako keby ste zabrzdili kolesá šmykom bez ABS.

Stabilita pri brzdení a možnosť meniť smer auta počas plného zatlačenia brzdového pedála sú dôležitejšie a preto sa ABS hromadne používa.

Pred úplným zastavením alebo pri spomaľovaní z rýchlosti 30 km/h sa oplatí brzdiť citlivo bez zásahu ABS.

Nás zaujímalo, či možno aj s ABS ešte nejako skrátiť brzdnú dráhu. Hyundai i30 kombi sme vybavili meracou technikou a vyrazili sme na cesty s cieľom porovnať dva spôsoby núdzového brzdenia. Opakovane sme brzdili jedným štýlom z 80 kilometrovej rýchlosti až do úplného zastavenia.

Po deviatke pokusov sme presne na tých istých miestach zmenili štýl brzdenia a merania opakovali. Auto brzdilo na miestach s rovným asfaltom, na vlnách aj na záplatách. Skúsili sme miesta s hrubšou aj tenšou vrstvou snehu.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel závisí od situácie

Pri snahe čo najrýchlejšie zabrzdiť auto z rýchlosti 80 km/h prichádzajú do úvahy dva spôsoby. V prvom dupnete na brzdu, držíte pedál až do úplného zastavenia. V druhom brzdíte s citom, presne na hranici, kedy by sa spustilo ABS.

Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola v ideálnom prípade okolo 88 metrov.

Najistejšie s ABS

Prvý pokus ukázal, že najvyrovnanejšie hodnoty brzdných dráh dosiahne vodič vtedy, ak tlačí na brzdový pedál a nechá pracovať ABS (nezľaknite sa kopania do pedálu). Pri skracovaní brzdnej dráhy si môžete výrazne pomôcť hľadaním stopy s lepšou priľnavosťou.

Ak stupíte na brzdový pedál a ABS začne pracovať, jemnou korekciou volantu ľahko meňte smer vo svojom jazdnom pruhu. Takto sme vedeli skrátiť brzdenie aj o 10 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa nerozbiť na rannom snehu?

Dbajte na rozstupy medzi autami a hlavne si cvičným zabrzdením skúste, aký je povrch (samozrejme ak nie je za vami auto). Monotónnou jazdou po snehu stráca vodič prehľad o situácii pod kolesami. Pri aute s ABS pokojne dupnite na brzdu a zistíte, ako pneumatiky na ceste držia. Práve ABS dovoľuje okúsiť hranicu priľnavosti a reálny stav.

Niekedy je šmykľavejšia vyjazdená stopa, inokedy zasa povrch mimo stopy. Korekcia volantom musím byť jemná a vychýlenie minimálne.

Priemerná hodnota všetkých deväť pokusov bola 88,05 metra z 80 kilometrovej rýchlosti. Brzdeniu sme napomohli aj jemným povolením tlaku na pedál tesne pred zastavením, aby ABS menej prerušovalo.

Citlivá noha niekedy pomôže

Brzdenie tesne pred zásahom ABS má svoje výhody, ale celkový priemer z deväť brzdných dráh bol 92,51 metra, teda viac. Najmä na miestach s lepšou priľnavosťou bolo zasahujúce ABS účinnejšie ako citlivá noha, ktorá výrazne vyhrávala na kaši a šmykľavom povrchu .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad v oblasti siedmeho brzdenia to bolo s panickým ABS celkom 97,92 metra a s citlivým brzdením pred hranicou zásahu len 76,68 metra.

Zmes snehu a posypovej chémie sa nespojí ani z cestou ani s pneumatikou. Medzi autom a cestou vzniká nebezpečná vrstva a treba trpezlivo čakať, kým sa rozpustí.

A to nebolo jediné lepšie brzdenie. Naopak na krivom asfalte so záplatami sa môže stať, že zle odhadnete tlak na pedál a ABS začne pracovať. Ak vtedy povolíte pedál a opätovne hľadáte účinné brzdenie , strácate dôležité metre.

Je dobré brzdiť bez zásahu ESP, avšak keď sa jeho účinok spustí, už držte brzdový pedál poriadne stlačený. Brzdenie bez zásahu ABS je jednoznačne najúčinnejšie v rýchlostiach pod 30 km/h.

Hlavne v mestskej kolóne sa učte brzdiť citlivo bez zásahu ABS. V teste sa ukázala ako najškodlivejšia kombinácia prudkého prerušovaného brzdenia a zásahu ABS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak na ceste šmýka a úlohu prerušovania na seba zobralo ABS, nerobte to aj vy. Predlžujete tak brzdnú dráhu neúmerne.

Aj solenie ciest prináša riziká

Chemický posyp ciest dokáže v zimnom období skrátiť čas, kedy je sneh na cestách a umožňuje šoférom jazdiť väčšinu zimy po asfalte. Pri tejto výhode netreba zabudnúť na negatíva s tým spojené v čase padania nového snehu.

Ten nedokážu kolesá áut ujazdiť a ani zimné pneumatiky sa nevedia v danej zmesi "chytiť" a zabrať. Naproti tomu ujazdený sneh so štrkovým posypom je úplne iný svet s veľmi dobrou priľnavosťou pneumatík.

Druhým negatívom chemického posypu je zlozvyk šoférov považovať zimu za obdobie, kedy je väčšina hlavných ťahov len mokrá.

Väčšinu zimy sa jazdí rýchlo a nikomu sa v ten jeden deň alebo jedno dopoludnie nechce veľmi spomaliť. Za všetko hovoria skúsenosti na ceste prvej triedy č.66 medzi Breznom a Telgártom, kde sa pred pár rokmi nesolilo a dlhé obdobie jazdili vodiči po snehu. Teraz, keď cestu starostlivo posýpajú chémiou, dominuje suchý alebo mokrý asfalt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže v deň keď napadne sneh, býva množstvo áut po priekopách vedľa cesty. To nebývalo, lebo tunajší vodiči sa snehu prispôsobili a jazdili celú zimu opatrne. Už len za túto zimu bolo napríklad v povestnej zákrute "pri Obrázku" toľko áut, čo niekedy nebývalo celú zimu.

Hyundai

Zásah amerických zložiek v Hyundai Motor.

Zásah sa týkal porušenia amerických imigračných pravidiel.


TASR
Zamestnanci závodu Hyundai Motor Group Ellabelli v štáte Georgia počas razie 4. septembra.

Pracovníkov zadržali počas razie vo fabrike automobilky Hyundai Motor v Georgii.


TASR
Súvisiace témy: Hyundai i30
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  4. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  5. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  6. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  8. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  1. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  2. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  3. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  4. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  6. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  7. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 539
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 928
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 331
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 788
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 391
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 2 175
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 102
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 695
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Namešpetra: Privat Slovakia
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom.
  3. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (1)
  4. Ján Roháč: Naozaj nepovažujeme cykloturizmus za dôležitý?
  5. Ernest Klotton: Fico vydáva energetickú závislosť na Rusku za prejav národnej suverenity
  6. Martin Kresák: Ekonomický analfabetizmus košického magistrátu: Zbytočný nákup športového areálu za 1,6 milióna
  7. Martin Zielosko: Jedna bitka za druhou
  8. Štefan Šturdzík: Robo je kráľ a to mu nikto , bohužiaľ nevezme.
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 20 923
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 287
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 11 126
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 874
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 763
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 457
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 876
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 350
  1. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  3. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  4. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  5. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  6. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  7. Tupou Ceruzou: Iný
  8. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
SkryťZatvoriť reklamu