Vodič, ktorý si poškodí auto na výtlkoch, ktoré na cestách vznikajú v zime, by mal podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest postupovať rovnako ako pri dopravnej nehode. Veronika Hauswaldová z poisťovne Union spomenula niekoľko jednoduchých krokov, čo robiť:
- Zavolajte políciu a trvajte na zdokumentovaní a riešení formou škodovej udalosti.
- Urobte si vlastnú fotodokumentáciu z miesta nehody, napríklad mobilom. Polícia fotodokumentáciu neurobí, ak vec uzavrie ako škodovú udalosť.
- Zistite si, kto je správcom komunikácie, na ktorej sa automobil poškodil.
- Písomne uplatnite škodu u správcu komunikácie a choďte na obhliadku vozidla v poisťovni, kde má správca zmluvu o zodpovednosti za škodu.
- Ak je to možné, odložte všetky náhradné diely pre poisťovňu správcu. Ak to nie je možné, je nutné okamžite vykonať obhliadku vozidla. Ak sa nedá zistiť, kto je správcom cesty, a vozidlo potrebujete spojazdniť, treba vyžiadať zo servisu protokoly o meraní geometrie náprav pred a po oprave.
Ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv
"Diera v ceste je podľa nás nebezpečnejšia ako vyššia rýchlosť preto, že spozorovaný výtlk núti vodiča náhle zmeniť smer jazdy," tvrdí Marek Michlík z poisťovne Genertel. Podotkol, že poisťovňa chápe, že opravovať výtlky najmä v období silných mrazov a snehu, je pre cestárov naozaj náročné. "Domnievame sa však, že ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv a žiadať kompenzáciu za to, na čo majú minimálne morálny nárok."
Cestári tak budú podľa Michlíka prirodzene nútení hľadať riešenia, ako zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách a zo svojho ekonomického hľadiska minimalizovať náklady na kompenzáciu škôd dotknutým vodičom. "Hoci to je v súčasnej situácii skôr v polohe zbožného priania."
Havarijné poistenie sa dá tiež použiť
Keď neuspejete u správcu ciest, pomôže už len havarijné poistenie. Vaša poistka povinného zmluvného poistenie sa na škody spôsobené výtlkmi nevzťahuje.
"Pokiaľ nemá motorista uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní," vymenoval možnosti Gabriel Tóth z poisťovne Allianz.
Poškodenie vozidla zapríčinené výtlkom na ceste je možné uplatniť z havarijného poistenia vozidla, bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie.
Výtlky opravujú podľa možností, predtým na ne upozorňujú
Zisťovali sme, ako často rieši Slovenská správa ciest podnety od vodičov, ktorí žiadajú náhradu škody. Iveta Fedorová nám povedala iba toľko, že "určité množstvo týchto podnetov riešime".
Zaujímalo nás aj to, či správa ciest berie ohľad na podnety od vodičov, ktorí sa sťažujú na výtlky. "Výtlky sa odstraňujú priebežne, ich odstraňovanie je podmienené rozvoznou vzdialenosťou, materiálovými a personálnymi možnosťami našich dodávateľských organizácií, intenzity dopravy, rozsahom výtlku, vhodnými klimatickými podmienkami, t. j. oprava sa nemôže realizovať v čase zrážok alebo keď sa na vozovke nachádzala vrstva snehu," povedala Fedorová.
Pri oprave výtlkov podľa nej musia byť splnené aj technologické podmienky pre použitie zmesi za studena. "Ak nie je možná pokládka obaľovanej drby za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou."
Do času súvislých opráv vozovky upozorňuje správca ciest na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením, ktoré by mali vodiči plne rešpektovať a prispôsobiť jazdu aktuálnemu stavu vozovky, hovorí Fedorová.