SME

Cesty s betónovým povrchom šetria pohonné látky

Česká D1-ka nie je dobrým príkladom kvalitnej betónovej cesty. Nové betónky dokážu šetriť palivo a sú lacnejšie na údržbu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na Slovensku nenájdete veľa ciest, ktoré by mali povrch pokrytý namiesto asfaltu betónom. Mnohí si pri predstave betónovej cesty predstavia českú diaľnicu D1. Jazda po nej nie je veľmi príjemná.

Niektorí poznajú staré "betónky" medzi Sencom a Sládkovičovom a medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Podobne ako na českej D1-ke, aj tieto cesty dokážu preveriť tlmiče každého auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové cesty s betónovým povrchom od asfaltu nerozoznáte

Peter Robl zo Zväzu výrobcov cementu vysvetlil, že tieto cesty boli postavené pred niekoľkými desiatkami rokov starými technológiami. Jazda po nových betónových cestách prinášajú podľa neho úplne iný zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

Ak jazdíte cez tunel Sitina, alebo po Rakúskej diaľnici medzi hraničným priechodom pri Bratislave a diaľničným ťahom medzi Viedňou a Budapešťou, vaše vozidlo ide po betóne. To, že nejdete po asfalte, ani nezbadáte.

"Česká D1-ka je robená starou technológiou. Stavali ju v 70-tych rokoch minulého storočia. Betónové priečky sa spájali iba priečne. Medzi betónové dosky sa vkladajú elementy, ktoré ich spájajú a nedovoľujú im, aby vyskočila jedna nad druhú. Ale nespájali sa pozdĺžne, čo sa dnes robí bežne. Podložie pod betónom samozrejme nejakým spôsobom pracuje a pokiaľ dve dosky nie sú spojené, jedna môže vplyvom podložia klesnúť, ďalšia zostane v pôvodnej výške a tak vzniká efekt „drncania“," vysvetlil Robl.

Na betónových cestách nehrozí aquaplaning

Betónové vozovky sú pre vodiča bezpečnejšie, myslí si Robl. Majú svetlejší povrch ako asfalt a je na nich lepšia viditeľnosť v noci a za dažďa.

SkryťVypnúť reklamu

"Cez deň nie je tmavý asfalt problém. No v noci, ak ešte začne pršať, naozaj ťažko na ceste čokoľvek vidieť. Jazdíte akoby po takom tmavom vankúši," povedal Robl.

Cesty s betónovým povrchom majú podľa Robla lepšiu rovinatosť, takže sa tam nevyskytuje problém aquaplaningu. Dokonca majú nižší valivý odpor, takže prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Jazda na betóne šetrí pohonné látky

Valivý odpor je závislý od tuhosti povrchu. "Predstavte si, že jazdíte v pudingu alebo v piesku, tam je valivý odpor veľmi vysoký. Čím je povrch tvrdší, tým je valivý odpor menší. A asfalt je mäkší ako betón. Úspory na palive pri nákladnej doprave sa pohybuje medzi 5 až 10 percentami. Je to významné aj z hľadiska emisií CO2," upozornil Robl.

SkryťVypnúť reklamu

Povrchu betónových ciest sa upravuje tak, aby sa zlepšili brzdné vlastnosti vozidiel. Najviac používanou metódou je vymývania kameniva. Vrchná vrstva betónu sa vymýva ešte predtým, než sa nechá zatvrdnúť.

Jazdí sa teda v podstate po štrku. To ale vodič nevidí. Štrk vystupuje nad povrch len niekoľko milimetrov. To ale stačí na to, aby autá dokázali na vozovke bezpečne brzdiť.

Životnosť sa pohybuje v desiatkach rokov

Betónové vozovky majú podľa Robla veľmi dlhú životnosť. Upozornil, že bežne sú v prevádzke vozovky s cementobetónovým povrchom aj 40 rokov a za ten čas na nich bola urobená jedna generálna oprava.

Väčšinou sa len musia sanovať spoje betónových platní. Samotný povrch ale býva v zásade väčšinou v poriadku.

Preto sa cementobetónové povrchy oplatia najmä na miestach s vysokou intenzitou dopravy, najmä nákladnej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na betónových cestách sa netvoria koľaje alebo výtlky

"Aj asfalt má svoje výhody a patrí na cesty, to je nespochybniteľné. Jeho nevýhodou je ale podliehanie poveternostným vplyvom. V zásade nejakých každých 7 rokov treba vymeniť asfalt," dodal Robl.

Betón nepraská, netvoria sa na ňom "bubliny", koľaje, či ryhy. Keď na jeho povrchu niekoľkokrát zamrzne voda a roztopí sa, nevzniknú výtlky.

Výnimočne sa diery v betónovej ceste môžu objaviť, vtedy je to ale najčastejšie dôsledok výstavby cesty. Aj to sa však dá opraviť rýchlo.

"Jedna z obáv je, že normálny betón tuhne 28 dní a aj keď opravy sú menej časté, trvajú strašne dlho. Kedysi bol 24-hodinový betón, dnes sú aj dvoj-trojhodinové betóny. Za tri hodiny zatvrdne a môžete po ňom jazdiť."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri bežnej prevádzke ale podľa Robla neexistuje nič, čo by betón mohlo poškodiť výrazným spôsobom. Podmienkou ale je, aby bola cesta postavená na kvalitnom podloží.

Tam, kde sú vysoké násypy, je vhodnejší asfaltový povrch. Betón je tuhý a pri dosadaní podložia by sa betónová platňa mohla zlomiť.

"Betónky" sú lacnejšie na údržbu ako asfaltové cesty

Cesty s betónovou vozovkou si vyžadujú menej údržby a opráv. Rodl zdôraznil, že to má pozitívny vplyv na verejné financie.

"Úspora je na úrovni 40 až 60 percent z hľadiska celej životnosti v porovnaní s asfaltovými vozovkami, ktoré sú využívané intenzívne."

Ako je to ale s cenou výstavby betónových ciest v porovnaní s asfaltovými na Slovensku, Rodl nevedel povedať. Cena bude podľa neho závislá predovšetkým od toho, aký dopyt bude po cestách s betónom na povrchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad v Rakúsku v súčasnosti stojí budovanie betónových a asfaltových diaľnic približne rovnako, v Kanade sú dokonca betónové diaľnice lacnejšie na postavenie. Rozdiel závisí od ceny asfaltu a tá sa zas odvíja od ceny ropy.

Skúsenosti z Rakúska však ukazujú, že konkurencia medzi firmami ponúkajúcimi asfaltový povrch a betónový povrch diaľnic dokáže stlačiť náklady na stavbu diaľnic.

Na Slovensku nepoznáme porovnanie ceny výstavby betónových a asfaltových diaľnic, keďže u nás sa betónové diaľnice bežne nestavajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 804
  2. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 340
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 128
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 591
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 444
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 136
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 941
  8. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 639
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľubica Adamková: Exekúcia očami ježka: prečo systém zlyháva a ako môže fungovať lepšie?
  2. Matej Galo: Keď odmietanie vedy dobehne svojich hrdinov
  3. Peter Juščák: Slovensko-ukrajinské porozumenie zdola
  4. Ondřej Havelka: Súfismus v Alžírsku. Světlem jediného pojená rozeržatá čerň niterného zřídla. II. epizoda
  5. Marek Tocimák: Ex Nihilo
  6. Nicholas Wintzler: Intermediálny literát
  7. Monika Albertiová: Nechcem deti! Tu na Slovensku?
  8. Matúš Radusovsky: Je med naozaj zdravší ako cukor? Pravda, ktorú prehliadame
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 059
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 25 549
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 17 500
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 13 745
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 042
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 458
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 083
  8. Ernest Klotton: Mier prichádza z východu 5 426
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
reklama
SkryťZatvoriť reklamu