SME
reklama

Cesty s betónovým povrchom šetria pohonné látky

Česká D1-ka nie je dobrým príkladom kvalitnej betónovej cesty. Nové betónky dokážu šetriť palivo a sú lacnejšie na údržbu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na Slovensku nenájdete veľa ciest, ktoré by mali povrch pokrytý namiesto asfaltu betónom. Mnohí si pri predstave betónovej cesty predstavia českú diaľnicu D1. Jazda po nej nie je veľmi príjemná.

Niektorí poznajú staré "betónky" medzi Sencom a Sládkovičovom a medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Podobne ako na českej D1-ke, aj tieto cesty dokážu preveriť tlmiče každého auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové cesty s betónovým povrchom od asfaltu nerozoznáte

Peter Robl zo Zväzu výrobcov cementu vysvetlil, že tieto cesty boli postavené pred niekoľkými desiatkami rokov starými technológiami. Jazda po nových betónových cestách prinášajú podľa neho úplne iný zážitok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak jazdíte cez tunel Sitina, alebo po Rakúskej diaľnici medzi hraničným priechodom pri Bratislave a diaľničným ťahom medzi Viedňou a Budapešťou, vaše vozidlo ide po betóne. To, že nejdete po asfalte, ani nezbadáte.

"Česká D1-ka je robená starou technológiou. Stavali ju v 70-tych rokoch minulého storočia. Betónové priečky sa spájali iba priečne. Medzi betónové dosky sa vkladajú elementy, ktoré ich spájajú a nedovoľujú im, aby vyskočila jedna nad druhú. Ale nespájali sa pozdĺžne, čo sa dnes robí bežne. Podložie pod betónom samozrejme nejakým spôsobom pracuje a pokiaľ dve dosky nie sú spojené, jedna môže vplyvom podložia klesnúť, ďalšia zostane v pôvodnej výške a tak vzniká efekt „drncania“," vysvetlil Robl.

Na betónových cestách nehrozí aquaplaning

Betónové vozovky sú pre vodiča bezpečnejšie, myslí si Robl. Majú svetlejší povrch ako asfalt a je na nich lepšia viditeľnosť v noci a za dažďa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Cez deň nie je tmavý asfalt problém. No v noci, ak ešte začne pršať, naozaj ťažko na ceste čokoľvek vidieť. Jazdíte akoby po takom tmavom vankúši," povedal Robl.

Cesty s betónovým povrchom majú podľa Robla lepšiu rovinatosť, takže sa tam nevyskytuje problém aquaplaningu. Dokonca majú nižší valivý odpor, takže prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Jazda na betóne šetrí pohonné látky

Valivý odpor je závislý od tuhosti povrchu. "Predstavte si, že jazdíte v pudingu alebo v piesku, tam je valivý odpor veľmi vysoký. Čím je povrch tvrdší, tým je valivý odpor menší. A asfalt je mäkší ako betón. Úspory na palive pri nákladnej doprave sa pohybuje medzi 5 až 10 percentami. Je to významné aj z hľadiska emisií CO2," upozornil Robl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Povrchu betónových ciest sa upravuje tak, aby sa zlepšili brzdné vlastnosti vozidiel. Najviac používanou metódou je vymývania kameniva. Vrchná vrstva betónu sa vymýva ešte predtým, než sa nechá zatvrdnúť.

Jazdí sa teda v podstate po štrku. To ale vodič nevidí. Štrk vystupuje nad povrch len niekoľko milimetrov. To ale stačí na to, aby autá dokázali na vozovke bezpečne brzdiť.

Životnosť sa pohybuje v desiatkach rokov

Betónové vozovky majú podľa Robla veľmi dlhú životnosť. Upozornil, že bežne sú v prevádzke vozovky s cementobetónovým povrchom aj 40 rokov a za ten čas na nich bola urobená jedna generálna oprava.

Väčšinou sa len musia sanovať spoje betónových platní. Samotný povrch ale býva v zásade väčšinou v poriadku.

Preto sa cementobetónové povrchy oplatia najmä na miestach s vysokou intenzitou dopravy, najmä nákladnej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na betónových cestách sa netvoria koľaje alebo výtlky

"Aj asfalt má svoje výhody a patrí na cesty, to je nespochybniteľné. Jeho nevýhodou je ale podliehanie poveternostným vplyvom. V zásade nejakých každých 7 rokov treba vymeniť asfalt," dodal Robl.

Betón nepraská, netvoria sa na ňom "bubliny", koľaje, či ryhy. Keď na jeho povrchu niekoľkokrát zamrzne voda a roztopí sa, nevzniknú výtlky.

Výnimočne sa diery v betónovej ceste môžu objaviť, vtedy je to ale najčastejšie dôsledok výstavby cesty. Aj to sa však dá opraviť rýchlo.

"Jedna z obáv je, že normálny betón tuhne 28 dní a aj keď opravy sú menej časté, trvajú strašne dlho. Kedysi bol 24-hodinový betón, dnes sú aj dvoj-trojhodinové betóny. Za tri hodiny zatvrdne a môžete po ňom jazdiť."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri bežnej prevádzke ale podľa Robla neexistuje nič, čo by betón mohlo poškodiť výrazným spôsobom. Podmienkou ale je, aby bola cesta postavená na kvalitnom podloží.

Tam, kde sú vysoké násypy, je vhodnejší asfaltový povrch. Betón je tuhý a pri dosadaní podložia by sa betónová platňa mohla zlomiť.

"Betónky" sú lacnejšie na údržbu ako asfaltové cesty

Cesty s betónovou vozovkou si vyžadujú menej údržby a opráv. Rodl zdôraznil, že to má pozitívny vplyv na verejné financie.

"Úspora je na úrovni 40 až 60 percent z hľadiska celej životnosti v porovnaní s asfaltovými vozovkami, ktoré sú využívané intenzívne."

Ako je to ale s cenou výstavby betónových ciest v porovnaní s asfaltovými na Slovensku, Rodl nevedel povedať. Cena bude podľa neho závislá predovšetkým od toho, aký dopyt bude po cestách s betónom na povrchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad v Rakúsku v súčasnosti stojí budovanie betónových a asfaltových diaľnic približne rovnako, v Kanade sú dokonca betónové diaľnice lacnejšie na postavenie. Rozdiel závisí od ceny asfaltu a tá sa zas odvíja od ceny ropy.

Skúsenosti z Rakúska však ukazujú, že konkurencia medzi firmami ponúkajúcimi asfaltový povrch a betónový povrch diaľnic dokáže stlačiť náklady na stavbu diaľnic.

Na Slovensku nepoznáme porovnanie ceny výstavby betónových a asfaltových diaľnic, keďže u nás sa betónové diaľnice bežne nestavajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 738
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 347
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 427
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 186
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 976
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 801
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 515
  8. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 450
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.


Historickú budovu burzy v Kodani zachvátil požiar, jej veža sa zrútila,

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


SITA
Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.


reklama
  1. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  2. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  3. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  4. Martin Bača: Bola si to ty...
  5. Martin Zielosko: Ripley
  6. Tibor Šmál: Ako chirurg potreboval chirurga. Je bezpečnosť pri práci lekárov dostatočná!?
  7. Miroslav Ferkl: Koniec sveta
  8. Eva Gallova: K akým pohanským bohom sa modla krkavčie matky ako ja
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 833
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 739
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 477
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 067
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 083
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 625
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 13 748
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 322
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu