SME

Únia zistila, že automobilky podvádzajú. V rámci predpisov

Automobilky využívajú nedokonalosti v definovaných podmienkach testov spotreby a emisií, aby ich autá vyzerali úspornejšie a ekologickejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Zistila to najnovšia štúdia Európskej komisie s tým, že až tretina z udávaného poklesu spotreby ide na vrub prefíkaným postupom pri testoch. Napísal portál auto.idnes.cz.

Štandardizované homologačné testy, testy spotreby a emisií automobilov zďaleka nezodpovedajú kompletnému rozsahu režimov, v ktorých sa automobily používajú v praxi. Sú za to často kritizované, pretože automobilky svoje motory naladia tak, aby vyhoveli v testovacích procedúrach. V praxi už ale tak šetrné nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navyše, normami priškrtené moderné motory potom majú často všeobecnú charakteristiku.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilky našli medzery v predpisoch

Európske normy a nároky EÚ na znižovanie emisií vozidiel sú za to tiež kritizované. Snaha šetriť palivo i životné prostredie sa totiž v praxi míňa účinkom.

Sama Európska komisia (EK) objavila ďalšiu trhlinu vo vlastnej spleti pravidiel. Štúdia, ktorú si nechala vypracovať, ukázala, že automobilky pri testoch tak trochu podvádzajú. Lenže v medziach pravidiel. Využívajú nedostatky v definíciách testovacích procedúr. Podobne sa správajú aj tímy formule 1, keď hľadajú medzery v pravidlách.

Medzi rokmi 2002 a 2010 klesli udávané priemerné emisie CO2 na kilometer z pôvodných 167,2 gramu na 140,4 gramu. Hladina vypúšťaných emisií je pritom priamo úmerná spotrebe paliva (1 g/CO2 zodpovedá približne 0,04 l paliva na 100 km).

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia EK zistila, že asi 9,1 gramu z tohto poklesu je len virtuálna. Viac ako tretina proklamovaných úspor. Vykazuje sa len kvôli medzerám v definícii testovacích postupov.

Na palive sme mali zaplatiť v priemere o 135 eur viac

Automobilky pri testoch používajú špeciálne pneumatiky alebo vykonávajú simulácie na neobvykle hladkých vozovkách.

V Bruseli sú z tohto zistenia rozladení a tvrdia, že zákazníci by mali byť tiež. V priemere totiž Európania zaplatili za palivo pri priemerne prejazdených 14 000 kilometroch u nových áut asi o 135 eur viac, než koľko by museli zaplatiť, ak by úspory udávané automobilkami boli reálne. Komisia to nazýva klamaním spotrebiteľa.

Autori štúdie sa navyše obávajú, že podiel laboratórnych úspor na vykazovaných hodnotách emisií CO2 a spotreby by mohol ešte vzrásť s tým, ako EÚ plánuje zaviesť limit 95 CO2 gramov na kilometer do roku 2020. V súčasnosti je platný cieľ 130 gramov do roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu

Európski zákonodarcovia síce plánujú aj zmeny v samotných predpisoch záväzných pri testoch, no ani zďaleka sa tým všetky kľučky neodstránia. Navyše sa môžu objaviť aj niektoré nové. Nové testovacie metódy majú byť do praxe uvedené v roku 2016.

V USA sa netestuje v laboratóriách ale na cestách

Objavujú sa aj návrhy, podľa ktorých by sa vozidlo malo napríklad testovať pri jeho uvedení do prevádzky vrátane akejsi úvodnej technickej prehliadky.

V USA sa niektoré testy vykonávaju za definovaných podmienok v reálnej premávke a na testovacích tratiach. Nie v laboratóriách.

Nemecké združenie automobilového priemyslu uvádza, že unifikované a jednotné testy, ktoré by všetci výrobcovia vykonávali zhodným spôsobom, sú potrebné a automobilky na metodikách spolupracujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiadna forma testov však nebude dokonalá. Dnešný tlak EÚ, kvôli ktorému sa hrá doslova o každú kvapku spáleného paliva, vytvára situáciu, kedy automobilky často siahajú k rôznym opatreniam, aby prísne limity splnili. Tieto kroky pritom vôbec nemusia byť v prospech zákazníkov a užívateľov, či životného prostredia. To bol pritom pôvodný zámer súčasnej prísnej regulácie.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 211
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 908
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 530
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 927
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 403
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 322
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 183
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  2. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  3. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  4. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  5. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  6. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  7. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  8. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 943
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 188
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 794
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 728
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 846
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 949
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 402
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 712
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu