SME

Superšportiaky stíchnu, Únia zavádza prísnejšie hlukové limity pre autá

Európsky parlament schválil návrh nariadenia, ktoré prikazuje výrobcom automobilov výrazne znížiť hlučnosť nových vozidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cesta návrhu do praxe bude ešte spletitá, no sprísnenie hlukových limitov je takmer isté. Týkať sa bude aj superšportiakov, napísal portál auto.idnes.cz.

Európsky parlament chce tichšie autá, pre elektromobily to neplatí

Návrh nariadenia o znížení hlukových limitov počíta so znížením maximálnej povolenej hladiny intenzity zvuku zo súčasných 74 decibelov pre bežné autá na 68 decibelov. Zmeniť sa má aj metodika testovania automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh zároveň počíta s tým, že by napríklad elektromobily mali byť vybavené zariadením, ktoré by naopak vytváralo hladinu hluku tak, aby boli chodci dostatočne informovaní o prítomnosti takého vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Vzniknúť by tiež mala metodika testovania povrchov ciest. Únia chce vytvoriť tlak na to, aby sa stavali takzvané tiché vozovky.

Automobily by tiež mohli dostať hlukové štítky, podobne ako majú svoje energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazne pozmenili návrh Európskej komisie, ktorý bol podľa ich mienky príliš zjednodušujúci.

"Negatívne účinky chronického pôsobenia hluku sú vedecky presvedčivo dokázané, návrh komisie sa však zameral v podstate iba na hluk vytváraný motormi automobilov," povedal po prijatí návrhu spravodajca Miroslav Ouzký.

"Moja predstava bola vždy o niečo komplexnejšia a som presvedčený, že by v budúcnosti táto legislatíva mala mapovať aj vplyv cestného povrchu, kvality pneumatík, aerodynamického hluku a riadenie dopravy," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Zníženie hluku bude znamenať potrebu nových investícií

Zníženie hlukového limitu zo 74 na 68 decibelov znamená prakticky zníženie maximálnej intenzity zvuku takmer na štvrtinu.

Decibel je logaritmická jednotka vyjadrujúca podiel dvoch hodnôt. Pokles o 3 dB vyjadruje zoslabenie na poloviční hluk, naopak zosilnenie o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

Automobilky budú musieť znovu výrazne investovať. Už dnes si výrobcovia lámu hlavu, ako splniť nároky na emisie CO2. Výsledkom budú zrejme opäť o niečo priškrtenejšie motory, ktoré síce ponúknu zaujímavú hodnotu maximálneho výkonu, ale odozva na zošliapnutie plynového pedálu bude lenivšia.

Zlikviduje menej hluku superšportiaky?

Doslova likvidačné by mohli byť nové hlukové limity pre výrobcov superšportových vozidiel, ktorí si na dokonalom zvuku svojich motorov dávajú záležať.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes platí pre superšporty výnimka, takzvaná Lex-Ferrari. Tá dovoľuje vozidlám s výkonom nad 140 kW (a výkonovou hmotnosťou viac ako 75 kW na tonu) prekročiť súčasný limit o jeden decibel. Intenzita zvuku u nich môže byť o štvrtinu vyššia.

Návrh s podobnou výnimkou pre superautá počíta, ale konkrétna podoba zatiaľ nie je jasná. Navyše, zníženie limitu bude pre superšporty veľmi citeľné. Podľa pôvodného návrhu komisie mali autá s pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 150 kW na tonu dostať limit 69 decibelov, teda ​​výnimku jedného decibelu.

Poslanci však v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu predsa len na superautá mysleli viac. Pre autá s pomerom výkonu k hmotnosti menším ako 125 kW/t by platil limit 68 dB, pre vozidlá s pomerom medzi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a autá s pomerom väčším ako 150 kW/t majú mať limit 73 dB.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Špeciálnou kategóriou by potom mali byť skutočné superautá so štyrmi a menej sedadlami a pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 200 kW (a sedadlom vodiča najviac 450 mm nad zemou). Pre tie by potom mohol platiť limit 74 dB. Aj to je však proti súčasnému stavu zníženie.

Ako rýchlo zavedú hlukové normy?

Podobná neistota panuje aj v oblasti nákladných automobilov. Pre ne pôvodne navrhli maximálny limit 78 decibelov (pre najťažšie vozidlá nad 12 ton). V návrhu poslancov ale ostáva zachovaná súčasná hodnota 81 dB. Pre ľahšie nákladiaky sa normy majú sprísniť.

Ani rýchlosť zavádzania nového predpisu nie je známa. V návrhu komisie sa počítalo s postupným znižovaním v troch fázach, ktoré by začali platiť dva, päť a sedem rokov po jeho schválení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslanci navrhujú skokové zavedenie prísnejších limitov do šiestich rokov po schválení s tým, že do ôsmich rokov by sa vozidlá, ktoré síce boli schválené ešte podľa starých metód, ale nové limity nesplnia, už nemohli predávať.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 877
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 452
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 216
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 474
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 413
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 156
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 780
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 499
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu