BRATISLAVA. Kia ako prvá spomedzi dlhodobo testovaných automobilov dosiahla na métu 30-tisíc kilometrov a zároveň prvú prehliadku v autorizovanom servise.
Zdalo sa nám, že bol najvyšší čas, pretože na celkovo suverénnom aute sa rozsvietila kontrolka motora nabádajúca k servisu a auto malo problém udržať kontinuálnu rýchlosť na diaľnici.
(OPRAVA) Servisná prehliadka po 30.000 kilometroch:
Údaje, ktoré nám dal technik po prehliadke, a ktoré mali slúžiť ako podklad pre fakturáciu a my sme z nich pri kalkulácii vychádzali, neboli podľa Kia Motors Sales Slovensko v poriadku a najmä došlo k nezrozumiteľnému vyznačeniu DPH v servise. Preto uverejňujeme faktúru na koncového zákazníka, ktorú importérovi za auto vystavili.
Ťah motora pulzoval, akoby jemne ubral z výkonu a zase pridal. Technik v servise už tušil, o čo ide, a s týmto vedomím skladal kryt z motora. Hlodavce nám rozhrýzli káble a pustili sa aj do penovej izolácie hadice.
Kábel jedného zo senzorov bol úplne prehryzený a tým pádom stratil pôvodnú funkciu. Vodič nám v servise bezplatne vymenili a auto podstúpilo štandardnú prehliadku v stanovenom servisnom intervale.
Kia 1,6 CRDi musí prísť na servis po 30-tisíc kilometroch alebo raz za 24 mesiacov. Okrem štandardnej výmeny oleja a olejového filtra je súčasťou prehliadky výmena palivového, vzduchového a peľového filtra.
Manuál tiež predpisuje okrem rutinnej kontroly funkčných častí napojiť vozidlo na diagnostiku a všetko otestovať.
Po výmene rozhryzeného kábla už riadiaca jednotka chybu nehlásila. Peľový filter stál 35 eur a na 30-tisíc kilometrov bol pomerne dosť znečistený.
Auto testujeme hlavne v meste, a to sa zrejme prejavuje aj na nekvalite ovzdušia. Podvozok a pneumatiky sú na naše prekvapenie aj po niekoľkých slušných stretoch s výtlkmi v absolútnom poriadku.
Brzdy a podvozok fungujú výborne
V brzdovom okruhu koluje od prehliadky nová brzdová kvapalina za 10 eur, avšak brzdové doštičky nie sú ešte ani pred polovicou svojej životnosti.
To je jeden z dôkazov ako možno správnym spôsobom šoférovania šetriť materiál aj auto. Jediným poškodením na aute je zlomený spodný kryt pod nárazníkom, do ktorého sa vysunul automatický stĺpik parkovacej zábrany.
Ako by majiteľ takéhoto auta čakal, na spodku auta sa necelý rok používania nijako negatívne neprejavil a všetky časti sú vizuálne aj mechanicky v poriadku. Z pohľadu šoféra ide jednoznačne lepšie radenie a motor má viac chuti do života.
Spotreba neklesla
Zima v hornatom regióne nám zdvihla spotrebu vyššie a ovplyvnila tak celkový priemer. Kia cee´d 1,6 CRDi vykazuje za 30 264 kilometrov priemernú spotrebu 5,4 l/100 km, ktorá odzrkadľuje pomerne hektické používanie auta bez zamýšľania sa nad spotrebou.
Máme odskúšané, že na podliezanie päťlitrovej hranice treba veľkú snahu jazdiť úsporne. Celá prehliadka stála spolu s prácou, náplňami a materiálom 416,48 eur a úprimne dodávame, nečakali sme takú sumu.
V blízkom čase odmeriame dynamiku motora, pretože pocitovo sa nám zdá agregát konečne veselší v spodnom spektre otáčok.
Prvé meranie a úvod testu nájdete TU a prvé video TU
Naše postrehy z testu
- kvalitne urobený interiér
- ťažké nastavovanie pootvoreného okna dverí
- zrozumiteľná a prehľadná prístrojová doska
- výborné predné sedadlá
- prakticky navrhnuté odkladacie priestory
- presná kulisa radenia
- priemerná dynamika motora
- vyššia nakladacia hrana kufra
- ľahké nastupovanie
- slušná torzná tuhosť karosérie
- priemerná trakcia prednej nápravy na klzkom podklade
- citlivý zásah ESP na snehu
- jednoduché ovládanie autorádia ale na slnku ťažko čitateľný displej
- slabé diaľkové svetlá
- vyššia spotreba oproti očakávaniam
Náklady na palivo
- Začiatok testu: 892 km
- Momentálny stav km: 31.156 km
- Najazdené kilometre: 30.264 km
- Spotrebované litre nafty: 1622 litrov
- Priemerná spotreba: 5,4 l/100 km
- Náklady na palivo: 2306 eur