SME

Výtlky miznú s hranicou, vo Viedni nenájdete žiadny ani na konci zimy

Na opravu ciest dávame v prepočte na kilometer výrazne menej ako vo Viedni.

Zopár výtlkov predsa majú aj vo Viedni. Tieto priznáva mesto na svojom webe.Zopár výtlkov predsa majú aj vo Viedni. Tieto priznáva mesto na svojom webe. (Zdroj: MESTO VIEDEŇ)

zsilleova.jpg

Z Viedne od našej redaktorky MIRIAM ZSILLEOVEJ

VIEDEŇ, BRATISLAVA. Medzi Slovenskom a Rakúskom zostala aj po vstupe do Schengenu výrazná hranica.

Za zanedbanými hraničnými priechodmi sa rozbité slovenské cesty menia na nepoškodený rakúsky asfalt.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na viedenských cestách sme na začiatku marca prejazdili desiatky kilometrov. Hľadali sme výtlky. A nenašli sme jediný.

Diery neboli na malých cestách vedúcich zo Slovenska do Viedne ani na diaľničnom obchvate, úzkych uličkách v centre mesta, na mostoch, ani na sídliskách.

Diery opravujú do 24 hodín

Štatistiky miestneho magistrátu pritom hovoria, že v decembri na tamojších cestách pribudlo 8900 výtlkov, v januári dokonca až 19 400.

Údržba a opravy

Výdavky na cesty

Viedeň

  • 25 miliónov eur na 2763 km;

Bratislava

  • magistrát: 800­tisíc (k tomu možno dva milióny eur) na 375 km;
  • s mestskými časťami: možno až 4,4 milióna eur na 780 km;
  • najviac v Petržalke a Ružinove po 569­tisíc eur;

Nitriansky kraj

  • 10 miliónov eur na 2040 km.

SkryťVypnúť reklamu

Iba občas na asfalte vidno tmavší fľak po zalepenej diere, ani ten však pod kolesami necítiť, ako to je na opravených cestách na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Aj profesionálny šofér Manfred Dvorák z Viedne hovorí, že tento rok diery pribúdali rýchlejšie ako počas iných zím. „V niektorých častiach Viedne sa jazdilo veľmi zle. Za pár dní to však opravili,“ hovorí.

V mobile má číslo, na ktoré Viedenčania hlásia výtlky, zatiaľ ho nestihol použiť. „Než som sa k tomu dostal, už ho opravili,“ hovorí.

„Snažíme sa provizórne uzavrieť výtlky do 24 hodín, aby sme minimalizovali nebezpečné zóny a garantovali bezpečnú dopravu,“ hovorí Matthias Holzmüller z viedenského magistrátu.

Poškodené cesty Viedenčania hlásia aj cez internet či cez zákaznícke centrum magistrátu. Mesačne majú niekoľko stoviek prípadov.

Oddelenie číslo 28

Všetky hlásenia sa dostanú na oddelenie magistrátu číslo 28 (MA28). Minulý rok dali na opravy ciest, teda aj na výtlky, takmer 25 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

V sezóne výtlkov, teda od januára do marca, majú na výtlky 40 úradníkov a v teréne 35 cestárov.

Jeden z nich, 46-ročný Demir Necmi, opravuje viedenské cesty už 14 rokov. Minulý rok opravil Demir 857 výtlkov.

„Cestári majú 11 asfaltovacích strojov so studenou zmesou a valcom,“ hovorí Holzmüller.

Väčšinou používajú na výtlky studenú zmes. Poškodené miesto vyčistia a zalejú zmesou, ktorá nemusí stvrdnúť, a už po niekoľkých minútach je zjazdné.

Na rušných cestách však takáto záplata nevydrží toľko čo horúca zmes.

„Pri veľkých výtlkoch alebo veľmi frekventovaných cestách sa používa horúci asfalt z izolovaných kontajnerov. Musí byť spracovaný pri teplote 160 stupňov a nesmie cestou k opravovanému miestu vychladnúť, čo si vyžaduje špecializované vozidlá. Na menšie opravy je tak použitie horúcej zmesi neekonomické,“ hovorí Goran Bojo, dopravný manažér z rakúskeho autoklubu ÖAMTC.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No aj v Rakúsku majú kritikov. „Existuje štúdia, v ktorej je dokázané, že ak sa rozpočet na cesty nezvýši, ich stav sa bude stále zhoršovať,“ hovorí Bojo.

Rozbitú cestu rieši polícia ako všeobecné ohrozenie, zodpovedný nie je nikto

Miesto pre umelcov

Viedenčania na cesty nenadávajú, ľuďom výtlky adrenalín nezvyšujú. „Sú v každom viedenskom obvode, opravujú ich však rýchlo, za pár dní vždy zmiznú. Magistrát to má pod kontrolou,” hovorí pani Michaela, keď nakladá nákup do svojho terénneho auta.

A webová stránka viedenského magistrátu ukazuje, že aj v iných západných mestách majú výtlky pod kontrolou a sú skôr inšpiráciou pre umelcov.

Kanadskí fotografi z nich robia umenie a v Londýne do nich vysádzajú stromčeky a kvety.

Na rozdiel od Viedne majú bratislavské cesty veľa rôznych správcov – národnú diaľničnú, mesto a 17 mestských častí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Magistrát má na svojich 375 kilometrov desať cestárov, na cesty tento rok dá zrejme necelé tri milióny eur. To je zhruba 7500 eur na kilometer cesty. Vo Viedni to je vyše deväťtisíc eur.

„Cestári sú v plnom nasadení, celkovo tento rok opravili už vyše tisíc výtlkov,“ oznámil vo štvrtok nový hovorca Bratislavy Stano Ščepán. Na cestách po týchto opravách stále zostávajú tisícky dier, tak ako na celom Slovensku.

V nitrianskej župe tento rok naplánovali na bežnú údržbu 2040 kilometrov ciest necelých päťtisíc eur na kilometer.

Takto vyzerajú bratislavské výtlky

Bratislava nasadila dve čaty

Bratislavský magistrát vo štvrtok zriadil e­mail vytlk@bratislava.sk. Správu a údržbu ciest má v meste na starosti MARIÁN ĎURČI.

Ako má človek postupovať, keď chce v Bratislave upozorniť na nebezpečný výtlk?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Na magistráte môže zavolať na číslo 17 100 alebo ho nahlásiť priamo u správcov komunikácií.“

Koľko je správcov?

„V Bratislave je to magistrát, 17 mestských častí, Národná diaľničná spoločnosť a dopravný podnik.“

Ako mám vedieť, čia je cesta?

„Diaľnice má NDS, zjednodušene väčšinu ciest, po ktorých chodí MHD, máme my. Miestne komunikácie III. a IV triedy majú mestské časti. Mimo Bratislavy je to trochu inak. Cesty I. triedy má Slovenská správa ciest a cesty II. a III. triedy samosprávne kraje.“

Koľko je v Bratislave ciest?

„Spolu asi 780 kilometrov, my z toho máme 375, ale najťažších. To sú cesty s tranzitnou dopravou a premávkou MHD.“

Koľko ide ročne do opráv?

„V rozpočte hlavného mesta je 800-tisíc eur, v nich je aj údržba chodníkov či zametanie. Mestské zastupiteľstvo by malo onedlho rozhodovať o zvýšení o ďalší milión eur, milión eur prisľúbila aj župa. Svoje rozpočty majú aj mestské časti.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako dlho sa budú opravovať výtlky?

„Doteraz sme opravili asi tisíc, evidujeme ďalších štyritisíc. Robia na tom dve päťčlenné čaty. Intenzívne opravy budú trvať asi najbližšie tri týždne.“

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 380
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 822
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 6 162
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 683
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 612
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 346
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 271
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 134
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  2. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  3. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  4. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  5. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  6. Adriana Kerestešová: Chlapec s korálikmi
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. František Kukura: Keď Untermensch hlása Übermenscha: Slovanský paradox morálnej nadradenosti
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 335
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 436
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 093
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 709
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 6 822
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 677
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 750
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 442
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu