SME
reklama

Výtlky miznú s hranicou, vo Viedni nenájdete žiadny ani na konci zimy

Na opravu ciest dávame v prepočte na kilometer výrazne menej ako vo Viedni.

Zopár výtlkov predsa majú aj vo Viedni. Tieto priznáva mesto na svojom webe.Zopár výtlkov predsa majú aj vo Viedni. Tieto priznáva mesto na svojom webe. (Zdroj: MESTO VIEDEŇ)
zsilleova.jpg
Z Viedne od našej redaktorky MIRIAM ZSILLEOVEJ

VIEDEŇ, BRATISLAVA. Medzi Slovenskom a Rakúskom zostala aj po vstupe do Schengenu výrazná hranica.

Za zanedbanými hraničnými priechodmi sa rozbité slovenské cesty menia na nepoškodený rakúsky asfalt.

Na viedenských cestách sme na začiatku marca prejazdili desiatky kilometrov. Hľadali sme výtlky. A nenašli sme jediný.

Diery neboli na malých cestách vedúcich zo Slovenska do Viedne ani na diaľničnom obchvate, úzkych uličkách v centre mesta, na mostoch, ani na sídliskách.

Diery opravujú do 24 hodín

Štatistiky miestneho magistrátu pritom hovoria, že v decembri na tamojších cestách pribudlo 8900 výtlkov, v januári dokonca až 19 400.

Údržba a opravy

Výdavky na cesty

Viedeň

  • 25 miliónov eur na 2763 km;

Bratislava

  • magistrát: 800­tisíc (k tomu možno dva milióny eur) na 375 km;
  • s mestskými časťami: možno až 4,4 milióna eur na 780 km;
  • najviac v Petržalke a Ružinove po 569­tisíc eur;

Nitriansky kraj

  • 10 miliónov eur na 2040 km.

Iba občas na asfalte vidno tmavší fľak po zalepenej diere, ani ten však pod kolesami necítiť, ako to je na opravených cestách na Slovensku.

Aj profesionálny šofér Manfred Dvorák z Viedne hovorí, že tento rok diery pribúdali rýchlejšie ako počas iných zím. „V niektorých častiach Viedne sa jazdilo veľmi zle. Za pár dní to však opravili,“ hovorí.

V mobile má číslo, na ktoré Viedenčania hlásia výtlky, zatiaľ ho nestihol použiť. „Než som sa k tomu dostal, už ho opravili,“ hovorí.

„Snažíme sa provizórne uzavrieť výtlky do 24 hodín, aby sme minimalizovali nebezpečné zóny a garantovali bezpečnú dopravu,“ hovorí Matthias Holzmüller z viedenského magistrátu.

Poškodené cesty Viedenčania hlásia aj cez internet či cez zákaznícke centrum magistrátu. Mesačne majú niekoľko stoviek prípadov.

Oddelenie číslo 28

Všetky hlásenia sa dostanú na oddelenie magistrátu číslo 28 (MA28). Minulý rok dali na opravy ciest, teda aj na výtlky, takmer 25 miliónov eur.

V sezóne výtlkov, teda od januára do marca, majú na výtlky 40 úradníkov a v teréne 35 cestárov.

Jeden z nich, 46-ročný Demir Necmi, opravuje viedenské cesty už 14 rokov. Minulý rok opravil Demir 857 výtlkov.

„Cestári majú 11 asfaltovacích strojov so studenou zmesou a valcom,“ hovorí Holzmüller.

Väčšinou používajú na výtlky studenú zmes. Poškodené miesto vyčistia a zalejú zmesou, ktorá nemusí stvrdnúť, a už po niekoľkých minútach je zjazdné.

Na rušných cestách však takáto záplata nevydrží toľko čo horúca zmes.

„Pri veľkých výtlkoch alebo veľmi frekventovaných cestách sa používa horúci asfalt z izolovaných kontajnerov. Musí byť spracovaný pri teplote 160 stupňov a nesmie cestou k opravovanému miestu vychladnúť, čo si vyžaduje špecializované vozidlá. Na menšie opravy je tak použitie horúcej zmesi neekonomické,“ hovorí Goran Bojo, dopravný manažér z rakúskeho autoklubu ÖAMTC.

No aj v Rakúsku majú kritikov. „Existuje štúdia, v ktorej je dokázané, že ak sa rozpočet na cesty nezvýši, ich stav sa bude stále zhoršovať,“ hovorí Bojo.

Miesto pre umelcov

Viedenčania na cesty nenadávajú, ľuďom výtlky adrenalín nezvyšujú. „Sú v každom viedenskom obvode, opravujú ich však rýchlo, za pár dní vždy zmiznú. Magistrát to má pod kontrolou,” hovorí pani Michaela, keď nakladá nákup do svojho terénneho auta.

A webová stránka viedenského magistrátu ukazuje, že aj v iných západných mestách majú výtlky pod kontrolou a sú skôr inšpiráciou pre umelcov.

Kanadskí fotografi z nich robia umenie a v Londýne do nich vysádzajú stromčeky a kvety.

Na rozdiel od Viedne majú bratislavské cesty veľa rôznych správcov – národnú diaľničnú, mesto a 17 mestských častí.

Magistrát má na svojich 375 kilometrov desať cestárov, na cesty tento rok dá zrejme necelé tri milióny eur. To je zhruba 7500 eur na kilometer cesty. Vo Viedni to je vyše deväťtisíc eur.

„Cestári sú v plnom nasadení, celkovo tento rok opravili už vyše tisíc výtlkov,“ oznámil vo štvrtok nový hovorca Bratislavy Stano Ščepán. Na cestách po týchto opravách stále zostávajú tisícky dier, tak ako na celom Slovensku.

V nitrianskej župe tento rok naplánovali na bežnú údržbu 2040 kilometrov ciest necelých päťtisíc eur na kilometer.

Takto vyzerajú bratislavské výtlky

Bratislava nasadila dve čaty

Bratislavský magistrát vo štvrtok zriadil e­mail vytlk@bratislava.sk. Správu a údržbu ciest má v meste na starosti MARIÁN ĎURČI.

Ako má človek postupovať, keď chce v Bratislave upozorniť na nebezpečný výtlk?

„Na magistráte môže zavolať na číslo 17 100 alebo ho nahlásiť priamo u správcov komunikácií.“

Koľko je správcov?

„V Bratislave je to magistrát, 17 mestských častí, Národná diaľničná spoločnosť a dopravný podnik.“

Ako mám vedieť, čia je cesta?

„Diaľnice má NDS, zjednodušene väčšinu ciest, po ktorých chodí MHD, máme my. Miestne komunikácie III. a IV triedy majú mestské časti. Mimo Bratislavy je to trochu inak. Cesty I. triedy má Slovenská správa ciest a cesty II. a III. triedy samosprávne kraje.“

Koľko je v Bratislave ciest?

„Spolu asi 780 kilometrov, my z toho máme 375, ale najťažších. To sú cesty s tranzitnou dopravou a premávkou MHD.“

Koľko ide ročne do opráv?

„V rozpočte hlavného mesta je 800-tisíc eur, v nich je aj údržba chodníkov či zametanie. Mestské zastupiteľstvo by malo onedlho rozhodovať o zvýšení o ďalší milión eur, milión eur prisľúbila aj župa. Svoje rozpočty majú aj mestské časti.“

Ako dlho sa budú opravovať výtlky?

„Doteraz sme opravili asi tisíc, evidujeme ďalších štyritisíc. Robia na tom dve päťčlenné čaty. Intenzívne opravy budú trvať asi najbližšie tri týždne.“

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 181
  2. Každý piaty zomrie 9 068
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 6 860
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 808
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 754
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Ilustračné foto.

Za deti a rodičov bojujú petíciami.


Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Jaroslav Haščák.

Finančníka prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší
reklama
  1. Ľubomír Belák: Verejnoprávna RTVS?
  2. Anna Miľanová: Potrebuje jednotlivec, kolektív sponzora?...
  3. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  4. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  5. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  7. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  8. Tupou Ceruzou: RTVS
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 236
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 375
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 726
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 678
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 782
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 164
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 478
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 910
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu