SME

Prvá jazda: Opel Adam ukazuje, že imidžové auto nemusí byť iba retro

Zatiaľ čo mnohé automobilky pri vytváraní štýlových miniáut siahajú po inšpiráciu do svojej histórie, Opel sa rozhodol vytvoriť Adama bez obmedzovania sa minulosťou.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Zaužívaným zvykom je, že auto nesúce meno zakladateľa automobilky najčastejšie patrí k vrcholu ponuky danej značky. Hoci v Opli mohli vytvoriť na počesť svojho "otca" nejakú superluxusnú limuzínu, názov Adam dostalo práve autíčko z opačného spektra ponuky modelov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miniauto s dĺžkou iba 3,7 metra prichádza do segmentu, ktorý sa ešte pred pár rokmi zdal takmer mŕtvy. Teraz bude mať čo robiť, aby konkuroval cenou autám ako sú Renault Twingo, Fiat Panda či Volkswagen Up a štýlom dohnal Mini či Fiat 500. Práve posledný menovaný mu bude zrejme najväčším súperom.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu aj zameranie na jedinečnosť majú totiž veľmi podobnú. Zatiaľ čo Fiat sa spolieha najmä na vydarený retro dizajn päťstovky, Opel sa pri tvorení Adama rozhodol ísť inou cestou.

Interiér vyzerá veľmi hodnotne a je aj praktický - s dostatkom odkladacích priestorov a konečne bez nadbytku tlačidiel, ktore poznáme napríklad z Astry či Insignie.

Moderný vzhľad zaujalVytvoriť od základu nový dizajn, ktorý bude rovnako imponovať mužom aj ženám, mladým či starým a automobilovým nadšencom aj ľudom, pre ktorých je auto iba dopravným prostriedkom, určite nie je ľahká úloha.

V prípade Adama po štyroch dňoch strávených v bratislavských uliciach musíme uznať, že sa ju zrejme podarilo splniť. Svojský exteriér, ktorý síce neotáča hlavy a prvoplánovo neohúri, vyvolal hneď zopár otázok okoloidúcich, keď sme z auta vystupovali. A naozaj, pýtali sa muži aj ženy, mladí aj starí...

SkryťVypnúť reklamu

Miesta je vzadu viac ako vo Fiate 500, na lacnejších a menej štýlových konkurentov ale stále stráca. Na nohy je miesta akurát, prudké zníženie strechy práve v mieste, kde máte hlavu, prekáža.

Interiér podľa vlastných predstávEšte viac ako exteriér ich zaujal pohľad do interiéru. Zatiaľ čo zvonku okrem LED zadných svetiel, LED denného svietenia, 17" kolies, nálepiek a strechy inej farby nič výnimočné nenájdete, vnútri je Adam jedným z najzaujímavejších áut nielen vo svojej kategórii.

Zoznam príplatkovej výbavy je naozaj dlhý, napríklad náš testovací kus mal kožou potiahnuté sedačky, dekor palubnej dosky, ktorý vyzeral ako mozaikové kúpeľňové obkladačky, multimediálny systém s veľkou 7" obrazovkou a dotykovým ovládaním, náladové podsvietenie interiéru s voliteľnou farbou, strešné čalúnenie plné LED diód, ktoré majú pripomínať hviezdy a kopu ďalších maličkostí.

SkryťVypnúť reklamu

170 litrov batožinového priestoru je dvojitým dnom rozdelených na tri časti. Vysoká nakladacia hrana, malý nakladací otvor a vysoký schod komplikujú vkladanie vecí do kufra.

Takisto môže byť Adam vybavený množstvom položiek, ktoré ste mohli donedávna nájsť iba v autách o dve či tri triedy vyššie. V našom prípade to boli vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant, systém na sledovanie mŕtveho uhla v spätnom zrkadle, parkovacie senzory vpredu aj vzadu s automatickým asistentom parkovania,...

Po sklopení sedačiek vznikne praktická rovina s druhým dnom kufra. Zamykateľné veko, ktoré ho tvorí, je podľa nás veľmi tenké a krehké na udržanie väčšej hmotnosti.

Ideál do mestaAdam vyzerá v priamom porovnaní s päťstovkou, čo sa týka možností personalizácie a výbavy, celkom dobre. Kde má ale citeľne navrch je správanie na ceste. Za žiadnych okolností nemožno od podvozku či motora čakať nadšenie z jazdy, aké poznáme napríklad z Mini, na to je Adam nastavený až príliš komfortne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minimalistický multimediálny systém sa ovláda celkom intuitívne. Rozšíriť ho môžete pomocou sťahovateľných aplikácií napríklad aj o navigáciu.

Veľmi dobre tlmí nerovnosti a aj napriek tomu, že sa karoséria na mäkkom podvozku dosť nakláňa, zákrut sa nebojí a neutrálne sa správa aj na mokrej ceste. Športovejších vodičov asi poteší viac verzia Slam s tvrdším pružením.

V Adamovi nájdete aj výbavu, ktorú by ste v takomto aute nečakali.

Motoricky sa zrejme oplatí ešte chvíľu počkať na nové turbomotory so šesťstupňovými prevodovkami, ktoré majú prísť neskôr. Nie že by bola 88 koňová jednaštvorka, ktorú sme mali v aute, pomalá či smädná, predsa jej však chýba trochu viac živosti a väčšia kultúra chodu najmä pri vyšších rýchlostiach.

Na diaľnici totiž motor pri 3900 otáčkach (130km/h) už dosť počuť a aj celkom slušná spotreba 5,6 litrov/100 km začala stúpať. Na diaľnici tiež počuť mierny aerodynamický hluk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý dojemAdam urobil lepší dojem, než som čakal, pretože v tejto kategórii štýlových áut môže byť často lacný efekt povýšený nad funkciu. Asi najväčšiu radosť urobil jednoduchý a účelný kokpit, ktorý nie je obsypaný tlačidlami ako v modeloch Astra a Insignia. Naladením podvozka a interiéru je to ženské auto, preto som zvedavý na verziu Sport a preplňované motory. Adam nečerpá z histórie, a preto som toľko fantázie a svojráznosti od značky Opel nečakal. Realita bola o to príjemnejšia, hoci v zákrutách by sa mohol menej nakláňať.

Tomáš Kelement

Opel Adam Jam 1,4 TWINPORT ECOTEC start/stop

Cena modelu Adam od (eur)

9490

Cena test. verzie od (eur)

11890

Motor

1,4 TWINPORT ECOTEC

Objem(cm3)

1398

Výkon (kW(k))

64(88)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

130

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Priemerná spotreba (l/100km)

5,1

Spotreba v teste (l/100km)

5,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

12,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

176

Prevodovka

5 stupňová manuálna

Brzdy vpredu

kotúčové

Brzdy vzadu

bubnové

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1135

Dĺžka (mm)

3698

Rázvor náprav (mm)

2311

Šírka (mm)

1720

Výška (mm)

1484

Základný objem kufra (l)

170

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 526
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 195
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 284
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 727
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 849
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 014
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 204
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 069
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 443
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 004
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 259
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 196
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 527
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 146
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 733
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu