SME

Asi polovica opravených výtlkov sa opäť objaví do niekoľkých mesiacov

Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, na Slovensku zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví.

Asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov.

Posledné dve menej účinné technológie podľa denníka Pravda používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.

Nemajú na nákup infražiariča

"Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti," uviedol denník. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.

Ako prvý nakúpil infražiariče Žilinský kraj. "Technológia studenej asfaltovej zmesi je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojila. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky," tvrdí hovorkyňa žilinského kraja Hana Danová.

Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju však treba mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu.

SkryťVypnúť reklamu

Pri použití infražiariča nevznikajú veľké odpady

"Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál," povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. "Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje," dodal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 21 731
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 8 208
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 299
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 384
  5. Ľuboš Fellner otvorene 5 842
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 110
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 464
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  3. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  4. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  5. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  6. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  7. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  8. Vladimír Bojničan: Kresťanstvo a liberálna demokracia – prirodzené partnerstvo alebo večný konflikt?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 776
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 32 885
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 413
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 149
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 154
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 791
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 367
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 365
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
reklama
SkryťZatvoriť reklamu