BRATISLAVA. Štatistiku Pannenstatistik pripravuje nemecký autoklub už od roku 1978 a tento rok vyšiel z približne 2,6 milióna výjazdov k vozidlám, ktoré do ADAC klubu patria. Informácie sú zaradené do dvoch kategórií, na tých najlepších a najmenej spoľahlivých.
Hoci sa spoľahlivosť automobilov zlepšuje, najväčšie problémy sú stále v oblastiach elektroinštalácie, konkrétne akumulátora. Situáciu údajne nezlepšuje ani systém Stop-Štart, ktorý batériu zaťažuje v oveľa väčšej miere.
V nasledujúcom grafe je legenda zoradená podľa veľkosti.
Vozidlá zaradené do štatistiky, sú rozdelené podľa klasických veľkostných kategórií vozidiel: mini vozidlá, malé autá, automobily nižšej strednej triedy, stredná trieda, vyššia stredná trieda, vany a minibusy.
ADAC najprv stanovuje mieru porúch pre každý model vozidla a rok registrácie. Vo vyššie uvedenej tabuľke sú hodnoty v stĺpcoch pod číslami rokov (vždy ako horné limity). Čím je miera porúch vyššia, tým horšie body dostáva.
Porovnania sú rozdelené lineárne. Hodnotenie jednotlivých modelov vozidiel je odvodené z priemeru jednotlivých skóre v každom roku.
Najlepším najmenším je dlhodobo Twingo
Na prvom mieste v tabuľke mini vozidiel sa umiestnil Volkswagen Fox. Nasledujú ho Ford Ka a Citroën C1. Prvú trojku dopĺňa Toyota Aygo. Prekvapením pre viacerých bude zrejme Renault Twingo, ktorý sa v štatistike ADAC už šiesty rok zaraďuje medzi najspoľahlivejšie miniautá.
Inak spoľahlivý Colt v minulom roku prepadol
Kategóriu malých automobilov otvára Nissan Micra, za ktorým je Mini a Peugeot 206. Opačný koniec rebríčka je však oveľa zaujímavejší. Ocitli sa na ňom aj relatívne technicky jednoduché vozidlá ako Fiat Punto, Honda Jazz a Hyundai i20.
Posledný spomenutý, sa na konci rebríčka ocitol zrejme kvôli viacerým, často podceňovaným drobnostiam: vybitá batéria, chybné zapaľovacie sviečky, chyba na vnútornom osvetlení alebo porucha lambda sondy.
Premianti potvrdili prémiovosť
Pohľad do tabuľky vozidiel nižšej strednej triedy ukazuje v najlepšom svetle autá prémiových značiek aj v priebehu viacerých rokov. Medzi nimi na druhom mieste svieti Citroën C4 Picasso.
Kia Ceed a Hyundai i30 sa ocitli na konci rebríčka pre poruchy batérie, imobilizéra, zapaľovacích sviečok alebo vnútorného osvetlenia.
Obe spomenuté vozidlá máme v ich poslednej generácii k dispozícii v redakcii na dlhodobý test. Ani jedno z nich po vyše 25 000 najazdených kilometroch štatistiku zatiaľ nepotvrdilo.
Strednej triede dominujú Nemci
Tabuľku štatistiky spoľahlivosti ADAC s autami strednej triedy, začínajú vozidlá nemeckých značiek Audi a BMW. V priebehu rokov hodnotenia, si ocenenie "spoľahlivý" vyslúžil aj Mercedes Benz triedy C.
Na konci tabuľky sa ocitli dve vozidlá z dielní Ford, ktorým ADAC v priebehu rokov vyčítal poruchy EGR ventilu, štartéra, filtra pevných častíc alebo chybu palivového čerpadla.
Väčších limuzín je v štatistike najmenej
Pozíciu v tabuľke štatistiky „Pannenstatistik 2013“ s najväčšími vozidlami potvrdili aj tento rok Audi A6 a BMW radu 5. Vlajkovej lodi mladoboleslavskej Škody, ADAC vytýkal zuhoľnatený EGR ventil, veľmi nízko umiestený spodný kryt motora a problémy s batériou.