SME

Veterány šprintovali jazdou pravidelnosti do vrchu

Rakúski veteránisti obľubujú známe preteky do vrchu Braunsberg, ktoré patria k najstarším akciám klasických vozidiel. Organizujú ich už desiatky rokov.

Hainburg býva pravidelne miestom súťaže jazdy do vrchu BraunsbergHainburg býva pravidelne miestom súťaže jazdy do vrchu Braunsberg (Zdroj: Marián Bazala)

HAINBURG. Keď sa v susednom Hainburgu začali tieto preteky konať, my sme týmto smerom pozerali ešte cez ostnatý drôt. Tento rok to bolo už po 34. krát.

Celkovo sa prihlásilo 119 vozidiel, z toho 21 motocyklov. Najstaršou motorkou a súčasne najstarším vozidlom bol motocykel BSA E22 z roku 1922.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Swallow Doretti bol dvojsedadlový športový kabriolet, ktorý bol určený pre americký trh. Výrobcom bola karosáreň Swallow Coachbuilding Co. v Anglicku. V rokoch 1954 a 1955 bolo spolu vyrobených len 274 kusov. Niekoľko exemplárov vzniklo ešte zložením vyrobených dielov po skončení výroby. Motor, prevodovka a nápravy prevzal z modelu Triumph TR2. Predtým ani potom už firma nevyrábala žiaden automobil.

SkryťVypnúť reklamu

Najstarším autom bol Riley TT Special. Išlo o model, ktorý sa v 30-tych rokoch staval špeciálne pre pretekárske okruhy, akým boli napríklad Brooklands.

Najväčšie zastúpenie mala značka MG. Najstarším „emdžíkom“ bol model TF 1500 z roku 1954 a najmladším MG RV8 z roku 1995.

Berkeley sport bol populárny športový miniautomobil. Jeho konštruktér Laurie Bond bol jeden z najúspešnejších konštruktérov miniaut v Anglicku. Výroba začala koncom roka 1956 tromi prototypmi. Na jednom z nich v tom istom roku jazdil na okruhu Goodwood Stirling Moss a neskôr ho uvideli i návštevníci autosalónu Motor Show. Karoséria je vyrobená z dvoch sklolaminátových kusov. Pohonnou jednotkou je dvojtaktný dvojvalcový motor Anzani objemu 322 cm³ s výkonom 15 koní. V roku 1957 dostali motor objemu 328 cm³ čím sa výkon zvýšil o 3 kone!

SkryťVypnúť reklamu

Druhou najpočetnejšou značkou bol Triumph. Tých tu bola celá paleta od TR3A, cez TR4, GT6, TR250, Spirfire, TR6 až po Triumph Stag.

Britské značky tu boli zastúpené aj niekoľkými Jaguarmi, ktoré dopĺňali po jednom kuse Aston Martin DB2/4, Lotus Seven, Daimler Dart SP250, Sunbeam Alpin Mk III z roku 1955 a niekoľko Austinov a ich derivátov.

MG TF bol posledným modelom takzvanej série T, ktorá začala modelom TA v roku 1936. TF bol vo výrobe len dva roky (1953 – 1955). Za toto obdobie sa vyrobilo 13 tisíc kusov. Zberatelia oceňujú na tomto modeli, že má tvary ešte predvojnových automobilov a zároveň techniku 50. rokov. Najmä model s 1,5 litrovým motorom ponúka slušný výkon na úrovni 47 kW pri 5500 ot/m.

Pozoruhodnými britskými modelmi boli Swalow Doretti a Berkeley B65 sport.Talianske farby hájili modely Alfa Romeo, Fiat, Lancia a najmä model Fulvia sport s karosériou Zagato.

SkryťVypnúť reklamu

Lotus Seven nie je potrebné predstavovať. Autorom ľahkého dvojsedadlového športového roadstru je Colin Chapman a jeho história siaha do roku 1957. Práve pre svoj jedinečný a jednoduchý dizajn existuje dodnes veľké množstvo spoločností, ktoré vyrábajú repliky slávneho Lotusu Seven.

Nemcov zastupovali na pretekoch značky BMW, nemecký Ford, Opel, Mercedes a VW. Z rady BMW 2002 Tii boli prihlásené hneď 4 kusy. Na to, že ich v rokoch 1971 až 1975 bolo spolu vyrobených asi 38 tisíc, ich tu bolo požehnane veľa.

V roku 1973 nemecký Ford uviedol na trh svoju špičkovú verziu modelu Escort RS2000, ktorý sa od sériových „civilných“ verzií líšil predovšetkým dvojfarebným lakovaním karosérie a rošíreným rozchodom kolies. Výkon 100 koní bol pre ľahký automobil viac ako dosť. Výsledkom boli mnohé úspechy a víťazstva v automobilovom športe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Americké značky zastupoval Chevrolet Impala, AC Cobra a Ford Mustang. Z motocyklov jednoznačne dominoval Harley Davidson.

Okrem už menovaného najstaršieho stroja BSA, sme videli Matchless G9, Moto Guzi Falcone Sport 500, Laverdu SC1200 ako i španielsky Bultaco Matador 350. Zástupca domácej značky bol Puch 125 T z roku 1949.

Marián Bazala bol jediným tohtoročným pretekárom zo zahraničia

Boli tu i dvaja Japonci a to Honda CD 500 a Yamaha RD 350. Milým prekvapením boli i dva motocykle československej výroby.

Jedným bola Jawa 500 OHC so sajdou z roku 1957 a druhým motocyklom Jawa 250 typ 559/04 z roku 1969. Podľa odtieňa farby vyzerali, že majú pôvodný lak. Na jednej z nich mi padol do oka kovový štítok, potvrdzujúci, že motocykel je registrovaný v Rakúsku ako historické vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ESCC – Uvedomelý! Ešte aj ešpezetkou sa hlási do klubu - English SportCar Club Wien

Ešte na záver informácia pre tých, ktorí preteky klasických vozidiel do vrchu ešte neabsolvovali a uvažujú sem prísť v budúcom roku. Nevyhráva ten, kto najrýchlejšie príde na vrchol kopca. Rýchlosť nie je dôležitá.

Michaela Ried nie je len prezidentkou Anglického športového klubu vo Viedni (ESCC), ale i dlhoročnou dušou súťaží jazdy do vrchu Braunsberg.

Vozidlá štartujú z úpätia kopca a trať absolvujú 2 krát. Vyhráva ten, kto má najmenší časový rozdiel medzi prvou a druhou jazdou. Ak sa Vám to zdá jednoduché, tak o rok Braunsberg je tu opäť.

Jazda s pretekárskou sajdou si vyžaduje skutočne dobre zohraný tandem.

Autor: Valentin Zbyňovský

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 224
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 720
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 750
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 011
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 265
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 654
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 940
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 544
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (2.)
  2. Dávid Polák: Oprava morálneho kompasu – návod pre začiatočníkov
  3. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník.
  4. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy"
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: hrad Beckov
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Roman Brandšteter: Gál - Lenin - Ferguson - Karpiš - Ouředník
  8. Elena Antalová: A vzápätí nechal Stalin vyškriabať Ježova zo všetkých záberov
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 183 288
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 867
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 950
  4. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 781
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 304
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 742
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 587
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 949
  1. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  2. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  3. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  4. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  6. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  7. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
SkryťZatvoriť reklamu