BRATISLAVA. V ponuke Hondy pribudol nový naftový agregát s objemom 1,6-litra, i-DTEC z radu Honda Earth Dreams Technology.
Agregát doplnil na dnešné pomery ťažší a objemnejší motor s objemom 2,2-litra. Hlavnou úlohou Hondy bolo znížiť mechanické trenie na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi.
Turbodúchadlo Garrett s premenlivou geometriou lopatiek má elektronicky riadené otáčky, čím by sa mal minimalizovať turboefekt a zaistiť optimálna kombinácia záťahu v nízkych aj stredných otáčkach a výkon vo vysokých otáčkach.
Tak ako väčšina moderných naftových motorov, aj novinka z dielní Honda disponuje recirkuláciou výfukových spalín EGR, ktorej úlohou je znížiť oxidy dusíka. Honda bola vyzývateľom nášho porovnávacieho testu.
Nafťák Hondy má slušné predpoklady
Naftový agregát so zdvihovým objemom 1 597 cm3 vyprodukuje výkon 88 kW (120 k) pri 4 000 ot/min. Od 2 000 otáčok je k dispozícii maximum krútiaceho momentu 300 Nm.
Automobilka Honda sľubuje, že motor ukrytý pod kapotou Hondy Civic spotrebuje v priemere 3,6 litra paliva na 100 km. V našom teste dokázal motor udržať spotrebu 4,4 litra, čím porazil všetkých konkurentov.
Druhý Renault Megane dosiahol spotrebu 4,6 litra. Civicu sme vybrali tvrdú konkurenciu a zástupcov koncernových motorov s objemom 1,6 litra , ktoré pribúdajú ako huby po daždi.
V tabuľke nájdete základné údaje platné v čase testu a tiež nami namerané hodnoty, vrátane priemernej spotreby.
Megane porazil všetkých
V porovnávacom teste sme preverili diesele rovnakého objemu od konkurenčných automobiliek. Okrem spotreby, hlučnosti a dynamiky sme sa zamerali na vplyv zaťaženia auta na dynamiku jazdy.
Najskôr sme odmerali zrýchlenie zo 70 na 100 km/h s autom zaťaženým iba vodičom a následne až piatimi cestujúcimi.
Najmenší rozdiel v dosiahnutých časoch dosiahol Renault Megane 1,6 dCi, ktorý má najvyšší výkon. Motor Renaultu akoby nepoznal zaťažené auto, pretože po nastúpení štyroch chlapov navyše stratil v dynamike najmenej.
Honda už viac cítila záťaž, avšak bola jednoznačne najúspornejším autom testu. Najlepší pomer výkonu a spotreby ponúka Renault a všetci vodiči na teste sa zhodli, že motor Renaultu dostal do vienka najviac temperamentu.
Podarilo sa
Nový motor Hondy v princípe splnil naše očakávania, čakali sme viac dynamiky a možne ešte tichší chod oproti Renaultu a Citroenu. Model Civic však nástupom nového motora získal na atraktívnosti a oproti starému dieselu sme mali pocit, že šoférujeme generačne novšie auto.
Z našej pätice áut mal Seat najnižší výkon iba 77 kW ale aj najnižšiu hmotnosť. Na štvrtom prevodovom stupni mu dalo zaťaženie najviac zabrať, ale jazda s Leonom bola mimoriadne pútavá. Má najlepší kokpit a najlepšie odhlučnenie podvozka a navyše mal len 1500 kilometrov.
Seat Leon je veľmi špecifickým autom, pretože napriek najslabším dynamickým parametrom najviac priťahuje a má najlepšeí podvozok. Rachot motora najlepšie filtroval Citroen C4, ktorému chýba lepšia reakcia na plyn. Kia Ceed sa nenápadne držala v dynamike za Meganom, nie je tak úsporná ani tichá ako Honda ale po dobrom zábehu je motor veľmi svižný.
Video z nášho testu porovnáva dojmy s presnými dátami a tiež ukazujem prácu, ktorú obyčajne na testoch robíme. Nie všetko vošlo do zostrihu, pretože s autami sme veľmi veľa jazdili a okrem dynamiky pripadlo do hodnotenia aj používanie motora v praxi a test spotreby.
Zamerali sme sa hlavne na hodnoty, ktoré nemožno vyčítať z katalógov ani vám ich v predajni nikto neprezradí.
Značka | Citroen | Honda | Kia | Renault | Seat |
Model | C4 | Civic | cee´d | Megane | Leon |
Motor | 1,6 HDi | 1,6 i-DTEC | 1,6 CRDi | 1,6 dCi | 1,6 TDI |
Cena s týmto motorom od (eur) | 16.790 | 18.590 | 16.390 | 17.190 | 16.490 |
Výkon (kW(k)) | 84 (114) | 88(120) | 94 (128) | 96 (130) | 77 (105) |
Krútiaci moment (Nm) | 270 | 300 | 260 | 320 | 250 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) - výrobca | 11,3 | 10,5 | 10,9 | 9,8 | 10,7 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) - test | 11,46 | 10,55 | 10,11 | 9,64 | 11,59 |
Pružnosť 70-100 km/h-3.stupeň (s) | 5,23 | 4,79 | 5,11 | 4,47 | 5,31 |
Pružnosť 70-100 km/h-4.stupeň (s) - vodič | 5,95 | 5,84 | 6,03 | 5,20 | 7,27 |
Pružnosť 70-100 km/h-4.stupeň (s) - plne obsadené auto | 7,50 | 7,45 | 7,59 | 6,44 | 9,45 |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (m) zimné pneumatiky pri 6°C | 43,02 | 44,11 | 42,58 | 45,73 | 44,40 |
Spotreba v teste (l/100km) | 5,0 | 4,4 | 4,9 | 4,6 | 4,8 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100km) | 3,9 | 3,6 | 4,1 | 4,0 | 4,1 |