SME

Pozrite si, ako by mali vodiči a motorkári predchádzať kolíziám

Dozviete sa tiež, ktorých motorkárov môžeme nazývať "jogurťáci".

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Medzi motorkármi a vodičmi áut vzniká na cestách veľa kolíznych situácií. Často pre nepochopenie a ignoranciu.

Podľa inštruktora školy šmyku Superdrive, Tomáša Kováča, sa mnohým nepríjemnostiam dá predísť, ak si budú jazdci a vodiči vychádzať v ústrety. Dôležité je na ceste sa dorozumieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vždy je ale podmienkou, aby vodič ktoréhokoľvek vozidla, či motorky alebo auta, mal prehľad, čo sa deje okolo neho (vpredu, vzadu, vedľa neho).

1.Rýchlejšia motorka predbieha auto

Podľa Kováča, ak sa motorkár približuje k autu odzadu, auto by sa malo vyhnúť k pravému okraju vozovky alebo jazdného pruhu. Motorkári určite uvítajú, ak vodič auta zapne aj smerovky ako signál, že si motorkára všimol.

SkryťVypnúť reklamu

Pri dostatočne širokom jazdnom pruhu tak motorkár nemusí prechádzať do protismerného jazdného pruhu. Slušný motocyklista ďakuje vystrčením pravej nohy.

Vodič auta by ale nemal zachádzať až na krajnicu, keďže za takúto jazdu by ho mohli policajti pokutovať 300 eurami. Okrem toho by mu mohli zakázať šoférovať aj na dva roky.

"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," uvádza zákon o cestnej premávke.

Nielen sankcia v zákone ale aj rôzne nečistoty by vám mali brániť zachádzať na krajnicu. Neraz sa tam nachádzajú kamienky a predmety, ktoré by mohli poškodiť buď vaše auto alebo iné vozidlo.

2.Motocyklista pred križovatkou

SkryťVypnúť reklamu

V ideálnom svete sa autá vo viacerých jazdných pruhoch pred križovatkou pred motorkárom rozostúpia tak, aby sa motorkár mohol dostať na začiatok križovatky.

Je pravdou, že zákon prikazuje jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Pri dostatočne širokých jazdných pruhoch sa však dá nielen dodržať pravidlá, ale aj urobiť priestor pre motocyklistov, aby sa mohli "prepliesť" dopredu.

Je už len na motorkárovi, či je ochotný riskovať pokutu za prípadné nerešpektovanie vodorovného dopravného značenia. Ako vodič auta by ste sa vtedy nemali hrať na samozvaného učiteľa dopravných predpisov a úmyselne vyblokovávať motorku. Mohlo by to skončiť zbytočnou kolíziou.

3.Motorkár predbieha auto, ktoré predbieha cyklistu

Na videu vidno, že šofér nemá prehľad o situácií pred a za autom. Motorkár sa približuje, má znamenie o zmene smeru jazdy, vodič to ignoruje a obieha cyklistu bez varovania. S nadbehnutím prudko mení smer jazdy. Vystrašený motorkár brzdí a trúbi. Auto sa uhýba, motorkár obieha a nahnevane gestikuluje.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto situácie sú mimoriadne nebezpečné a nemali by sa stávať. Vodič auta by nemal predbiehať cyklistu, ak už motorkár dal znamenie o zmene smeru jazdy s úmyslom predbehnúť auto.

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak sa vodič auta rozhodne ignorovať toto pravidlo, v lepšom prípade motorkár zvládne motorku zabrzdiť a prerušiť predbiehanie.

4.Auto je na vedľajšej ceste, motorka na hlavnej

Podľa inštruktora Kováča upozorňujú na seba motorkári trúbením, keď sa približujú ku križovatke po hlavnej ceste.

Neraz sa stane, že vodič auta prichádza z vedľajšej cesty a nie veľmi sleduje hlavnú. Výhľad mu sťažujú stromy a kríky. Motorkár, ktorý zatrúbi, upúta vodičovu pozornosť a ochráni tak pred haváriou oboch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takéto trúbenie je v súlade s predpismi: "Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva."

Ak by aj motorkár netrúbil, vždy si všímajte, čo sa deje na hlavnej. A ak by ste si neboli istí, že sa k vám niečo blíži, radšej sa tým smerom pozrite aj druhýkrát. Zaberie to málo času, ochráni vás to ale pred haváriou.

5.Otvorenie dverí auta do cesty motorky

Aj táto situácia nastane len vtedy, ak vodič auta nevie, čo sa za jeho vozidlom deje. Ak sa náhle otvoria dvere, motorkára to môže zraziť k zemi. V lepšom prípade sa len zľakne, prudko sa vyhne, brzdí a trúbi.

V zákone o cestnej premávke je napísané: "Otvárať dvere alebo bočné steny vozidla, ako aj nastupovať do vozidla alebo vystupovať z neho sa smie len vtedy, ak tým nie je ohrozená bezpečnosť nastupujúcich osôb alebo vystupujúcich osôb ani iných účastníkov cestnej premávky."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gesto, ktoré ukázal motorkár na záver, je znamením hnevu. Aj keď vás niekto na ceste nahnevá, gestá by ste si mali vyberať. "Vodič nesmie používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky," upresňuje zákon.

6.Blato na ceste môže byť nebezpečné pre motorku

Predpisy nedovoľujú znečisťovať vozovku. A keď sa tak už stane, pôvodca znečistenia je povinný bezodkladne znečistenie odstrániť.

Najmä na cestách v blízkosti polí sa však neraz stane, že poľnohospodárske stroje nanesú na cestu blato. Kováč v tejto súvislosti upozorňuje, že aj známa cesta tak môže byť nebezpečná.

Aj motorkár musí na ceste predvídať a nemýliť si cestu s pretekárskou traťou.

Štatistiky odhaľujú, ktorí motorkári sú "jogurťáci"

Podľa Mariána Bónu, motoristického novinára a aktívneho motorkára si ľudia myslia, že najnebezpečnejším motorkárom na ceste je takzvaný jogurťák na motocykli s objemom motora približne 1 liter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Verejnosť verí, že najčastejším miestom tragických nehôd sú horské priechody. Podľa nej sú obľúbeným miestom na porovnávanie svojich síl i schopností, prípadne miestom na predvádzanie sa," dodal Bóna.

Štatistiky tragických nehôd motorkárov ale ukazujú, že za posledné dva roky sa stala len jedna tragická nehoda na horských priechodoch (Skýcov). "Ostatní motocyklisti sa zabili v bežnej premávke," upresnil Bóna.

Najnebezpečnejšie miesta pre motorkárov sa nachádzajú na križovatkách mimo obývaných oblastí, kde dochádza k najčastejším kolíziám medzi motocyklom a autom. Z hľadiska krajov patria medzi najnebezpečnejšie Trnavský, Nitriansky, Žilinský, Banskobystrický a Prešovský.

Motorkárov zabíja najčastejšie nedanie prednosti vozidlom

Najčastejšou príčinou tragédií motocyklistov je nedanie prednosti vozidlom. Významne na vznik nehody pôsobí aj vysoká rýchlosť motorky, nezvládnutie riadenia, odbočovanie vozidla vľavo a aj nedanie prednosti protiidúcej motorke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektorí motorkári pritom jazdili bez vodičského preukazu alebo evidenčných čísiel. Našli aj takí, ktorí si sadli na motocykel bez prilby.

Najohrozenejšou skupinou motorkárov je jazdec vo veku od 21 do 29 rokov. Najmladší usmrtený motorkár mal 17 rokov, najstarší 71. "Najstarší z nich viedol v čase nehody Babetu a najmladší nebol vinníkom, ale obeťou nehody," doplnil Bóna s tým, že "mŕtvy" motorkár jazdí najčastejšie na veľkej motorke.

"V štatistike nájdete všetky druhy motoriek, superšporty majú iba miernu prevahu," tvrdí motoristický novinár.

Motorka je podľa štatistík menej nebezpečná pre ostatných ako auto

Za posledné 2 roky motocyklisti zrazili motorkári troch chodcov. Pre najslabších účastníkov cestnej premávky je, zdá sa, nebezpečnejší automobil ako motorka. Treba si ale uvedomiť, že po cestách jazdí výrazne menej motocyklov ako dvojstopých vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vinníkmi nehôd pri havárii auta s motocyklom boli v roku 2011 vodiči a motorkári v zhruba v rovnakom pomere. Minulý rok sa tento pomer posunul na 1:5 v neprospech motocyklistov. Tento rok je bilancia vinníkov na úrovni 50:50.

"Za sledované obdobie u nás ani jeden motorkár nezaletel pod zvodidlá, systém zdvojených zvodidiel prakticky nič nerieši. Motorkári za posledné dva roky nezabili žiadneho vodiča. V kolíziách medzi autom a motorkou sa zranil jeden vodič auta a dvaja spolujazdci," dodal na záver Bóna.

Tomáš Novotný

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 841
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 778
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 943
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 528
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 116
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 713
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 363
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 184
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  2. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  3. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  4. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  5. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  6. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 095
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 022
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 855
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 849
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 848
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 665
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 472
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 685
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu