BRATISLAVA. Na svete je zrejme len málo exemplárov osobných vozidiel s počtom najazdených kilometrov blížiacich sa jednému miliónu.
Poľský majiteľ Mitsubishi Carisma z roku 1996 so svojim autom nemôže byť nespokojný, pretože miliónovú hranicu už prekročil.
„Čas letí. Všetko to začalo nehodou, pri ktorej bolo zničené moje predchádzajúce auto. A pretože sa mi páčia japonské autá, moje ďalšie auto musel byť Japonec. Nemusel som pre neho chodiť ďaleko, moja susedka v tej dobe predávala ich dva roky staré Mitsubishi Carisma, pretože jej manžel zomrel a ona nemala vodičský preukaz,“ vysvetľuje Jerzy Czaja, bývalý výsadkár 16. výsadkovej brigády z Krakova.
„Keď som sa prvýkrát posadil za volant svojho vtedy nového Mitsubishi, tachometer ukazoval menej ako 50 000 km. Naštartoval som motor a od tej doby kilometre začali naskakovať ...,“ hovorí.
Jerzy jazdí so svojou Carismou v akomkoľvek počasí. Vozidlo si zatiaľ vyžiadalo len bežnú údržbu a odstránenie menších bezvýznamných problémov.
„Vymenil som ložiská na všetkých kolesách, zadné priečne rameno nápravy a brzdové kotúče. Stabilizátor som od roku 1996 menil dvakrát. Na jar minulého roka začala unikať chladiaca kvapalina, musel som vymeniť tesnenia a to je všetko.“
Mitsubishi Carisma
Model vyvinutý pre Európu
Carisma bola prvým modelom Mitsubishi Motors vyvinutým špeciálne pre Európu a vyrábaným v holandskom výrobnom závode NedCar, bývalej továrni spoločnosti MMC.
Od mája 1995 do decembra 2003 sa vyrobilo takmer 400-tisíc kusov, 30 percent z nich ako štvordverový sedan, zvyšok ako päťdverový hatchback, aké má aj Jerzy Czaja.
Počas svojho dlhého 9-ročného životného cyklu slúžila Carisma svojmu účelu v krajinách ako je Nemecko, Veľká Británia či Holandsko.
Stala sa tiež významným modelom Mitsubishi pre Južnú Európu (najmä Portugalsko, Grécko a Turecko) ako aj pre Východnú Európu. V Rusku svojho času predstavovala 60-percentný podiel objemu predaja všetkých modelov Mitsubishi.
Volvo P1800
Milión je veľa, ale jazdí sa aj viac
Nesmieme zabudnúť na ďalšieho extrémneho bežca na dlhé trasy. Je ním Volvo P1800 z roku 1966 patriace 72-ročnému Američanovi Irvovi Gordonovi.
Automobil si kúpil ako nový a od vtedy na ňom najazdil viac ako 4,8-milióna kilometrov (informácia z 12. februára 2013). Ešte pôvodný motor musel podstúpiť dve generálne opravy a samozrejme bežnú údržbu so železnou pravidelnosťou.
Pod prednou kapotou tlčie benzínový agregát s objemom 1,8-litra a pôvodným výkonom 100 konských síl. Prevodovka má štyri synchrónne prevodové stupne.
Pod spoľahlivosť pohonnej jednotky sa pravdepodobne okrem iného podpísalo jej odvodenie od motora určeného pre nákladné automobily.