SME

Blikajúca zelená sa z Bratislavy vytratí, niektorí odborníci nesúhlasia

Blikajúcu zelenú na semaforoch chce mesto zrušiť aj pre zhoršenie bezpečnosti a plynulosti premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V roku 2009 Bratislava zaviedla na semaforoch niekoľkých križovatiek blikajúcu zelenú. Má upozorňovať vodičov na to, že sa čoskoro rozsvieti žltý signál (oranžová) na semafore. Signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mesto niekoľkokrát vyhodnocovalo, ako blikajúca zelená ovplyvňuje cestnú premávku. Experiment s blikajúcou zelenou predlžovali. Argumentovali, že novinka prispela k plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Momentálne sa ale hlavné mesto snaží blikajúcej zelenej zbaviť.

Vypnúť alebo zaviesť celoplošne

Blikajúca zelená

vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

"Ohľadne blikajúcej zelenej bola skutočne otvorená otázka na celom odbornom fóre a odborníci sa zhodli na fakte, že blikajúca zelená má viac negatívnych efektov ako prínosov," informovala Daniela Rodinová z bratislavského magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Oslovili sme viacerých odborníkov a nie všetci sú za zrušenie blikajúcej zelenej. Považujú ju za jednoznačný prínos k bezpečnosti cestnej premávky.

Bratislava stála podľa Rodinovej pred otázkou, či zaviesť blikajúcu zelenú celoplošne (to bola aj žiadosť polície), alebo ju zrušiť.

Mesto sa rozhodlo blikajúcu zelenú postupne rušiť. Budú ju vypínať pri preprogramovaní križovatiek z iných dôvodov, alebo pri servisných úkonoch tak, aby s tým hlavné mesto nemalo náklady navyše.

"Myslím si, že je to správne. Najlepšie by bolo použiť sekundové odčítavanie zelenej tak, ako sa používa vo vyspelej Európe. U nás som videla tento signál v Martine. Vodič vie presne, koľko sekúnd ešte bude svietiť zelená," podporila rozhodnutie mesta profesorka Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvody, prečo Bratislava ruší blikajúcu zelenú

Dôvody:

Množstvo z vodičov pred križovatkou zrýchli, aby stihli prejsť aj na oranžovú fázu; nastáva takto viac kolíznych situácií, ako pred zavedením blikajúcej zelenej.

Blikajúca zelená, ktorá je vkladaná na koniec zelenej fázy daného smeru, predlžuje čas zelenej fázy, čo sa prejavuje v rozpade koordinácie nadväzujúcich križovatiek.

V hlavnom meste existujú križovatky, ktoré sú radené staršími radičmi cestnej svetelnej signalizácie a tie neumožňujú aplikovať blikajúcu zelenú (ich výmena by bola veľmi nákladná).

Vo vyspelých Európskych krajinách, v USA a v Kanade poznajú blikajúcu zelenú už viac ako 40 rokov. V Rakúsku ju majú od roku 1989.

Predstavitelia Bratislavy argumentujú, že kým v zahraničí má blikajúca zelená svoje opodstatnenie, na Slovensku je viac dôvodov na jej zrušenie ako zachovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Napríklad, v Rakúsku je už na oranžovú povinný zastaviť účastník cestnej premávky pred hranicou križovatky a nevchádzať do nej (rovnako, ako na signál červenej). U nás je situácia odlišná, na koniec zelenej upozorňuje práve oranžová fáza, ktorá má dostatočnú dĺžku na informovanie vodiča, ktorý je v dostatočnej vzdialenosti pred hranicou križovatky, aby svoje vozidlo zastavil," uviedla Rodinová.

Zákon o cestnej premávke však uvádza, že ani na Slovensku vodič nesmie vojsť do križovatky na žltý signál. Výnimkou je len situácia, keď je vodič tak blízko semaforu, že nie je schopný pred ním bezpečne zastaviť.

Túto výnimku však na Slovensku mnohí vodiči zneužívajú, a preto sa zdá, že na žltý signál sa v našej krajine vojsť do križovatky smie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mesto tiež argumentuje tým, mnohí vodiči dupnú na plyn, aby stihli vojsť do križovatky skôr, ako sa na semafore zapne žltý signál.

Takto sa však vodiči správajú na cestách bežne aj tam, kde zelená nebliká. Rozdiel je len v tom, že motoristi pridávajú plyn tesne pred prepnutím semaforu na červenú.

Blikajúca zelená preto znižuje nebezpečenstvo, že vodiči prejdú križovatku na červenú.

Niektoré ďalšie argumenty mesta sú opodstatnené, ak vezmeme do úvahy finančnú náročnosť zavedenia blikajúcej zelenej celoplošne.

Ako je to so spomalením premávky pre blikajúcu zelenú

Žltá na semafore

vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Z analýzy, ktorú si mesto nechalo vypracovať, vyplýva aj to, že blikajúca zelená zároveň spomaľuje premávku (viac sa dočítate v článku Zelená na semaforoch v Bratislave bliká zbytočne, brzdí dopravu).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Peter Schlosser, dopravný inžinier a odborník na inteligentné dopravné systémy, si ale myslí, že blikajúca zelená nespomaľuje premávku, ale zabezpečuje bezkolíznosť a plynulosť. "Samozrejme v podmienkach Slovenska to môže byť chápané ako spomalenie premávky," uviedol.

"Blikajúca zelená funguje ako psychologické opatrenie, ktorého účelom je eliminovať prejazdy na červenú cez svetelne riadenú križovatku," vysvetľuje Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

O tom, že sa blíži zmena signálu, nás informuje žltý signál. A keďže blikajúca zelená podáva obdobnú informáciu, je podľa Machciníka logické že existuje skupina vodičov, ktorá vozidlo preventívne zastaví pred hranicou križovatky (obzvlášť v obci pri nižšej rýchlosti).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým sa skráti doba prejazdu a aj počet vozidiel, ktoré cez križovatku prejdú.

Blikanie má upozorniť, že vodič nemá pridávať plyn

"Len doplním, že zavedením blikajúcej zelenej ide o snahu minimalizovať tzv. zónu nerozhodnosti v úsudku, kedy sa vodič rozhoduje, či s vozidlom už zastaví alebo dokáže ešte bezpečne prejsť," doplnil Machciník.

Blikajúca zelená je podľa profesorky Kalašovej veľmi vhodná na priechodoch pre chodcov, kde chýba žltý signál. "Chodec je upozorňovaný na to, že by už nemal vstupovať na priechod." Pre motorovú dopravu nevidí žiadny význam.

Peter Schlosser má ale iný názor. Blikajúca zelená upozorňuje vodiča, že zelená bude končiť a už nemá zbytočne pridávať rýchlosť. Zároveň sa minimalizuje vznik kolíznej situácie, keď ešte niektorí prechádzajú na žltú a čiastočne na červenú a v inom smere už štartujú na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Nie je zanedbateľný ani vplyv na hluk a emisie," myslí si Schlosser a dodal:

"Priemerný Slovák nie je pripravený na poriadok, zodpovednosť a rešpektovanie iného účastníka cestnej premávky. Vôbec neakceptuje základné povinnosti, akými sú neobmedziť a neohroziť. Ako je možné, že ten istý priemerný Slovák, napríklad v Rakúsku, nemá problém s blikavou zelenou, nemá z nej nervy a traumu?"

Vodiči potrebujú čas, aby si zvykli

Profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že blikajúca zelená, pokiaľ sú na ňu vodiči zvyknutí, môže doprave len pomôcť. "Zavádzanie blikajúcej zelenej len tak, hocikde a bez toho, aby sa vodičom vysvetlilo, čo to je, asi nie je správne," napísal nám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blikajúca zelená má podľa Kasanického význam pri celoplošnom zavedení. "Je potrebné počítať s určitým časom, kým si vodiči zvyknú na odlišný systém vjazdu a opúšťania križovatky. Je potrebné už v autoškolách sa s týmto systémom oboznamovať. Až potom sa prejavia výhody tohto systému, ktoré sú nesporné."

Kasanický si myslí, že by blikajúcu zelenú mohli všetci bez problémov zvládnuť. "Je to vec hlavne disciplíny a ohľaduplnosti," dodal.

Peter Schlosser predpokladá, že zbavenie sa blikajúcej zelenej zhorší bezpečnosť cestnej premávky. "Ruší sa istota bezkolíznosti. Na Slovensku sa bežne využíva žltá ako rovnocenná zelenej. Často aj červená. Bežne vidím stav, že mám zelenú, ale autá z iného smeru ešte veselo idú."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Únia odporúča blikajúcu zelenú spolu s časomeračom

"Blikajúca zelená s časovým meračom sa štandardne používa vo veľkých mestách ako je Peking, Londýn, alebo Petrohrad, aby zrýchlila premávku," upozornil Karol Kleinmann, šéf asociácie dopravných psychológov.

Ak má vodič informáciu, že má ešte 12 sekúnd, aby prešiel križovatkou, bude sa podľa Kleinmanna správať pokojne a nebude vystresovaný z pocitu, že ho prekvapí zmena svetiel v križovatke.

"Zavádzanie blikajúcej zelenej odporučila dopravná komisia Európskej únie, ktorá vychádzala z viacerých výskumov a dobrých skúseností vo veľkých mestách Európy. Na Slovensku často chýba kompetentným pracovníkom prehľad, čo sa deje vo svete a nedisponujú kvalitnými odbornými informáciami," doplnil dopravný psychológ Kleinmann.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu