SME

Cesty boli cez letné prázdniny divoké, hoci obetí ubúda

V lete zahynulo na cestách takmer toľko ľudí ako za polrok predtým.

Nehôd je v lete veľa. Nezabránia im ani hliadky.Nehôd je v lete veľa. Nezabránia im ani hliadky. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Cestovanie počas letných prázdnin sa za posledných päť rokov stalo bezpečnejším. Kým v roku 2008 zahynulo pri haváriách počas júla a augusta 104 ľudí, tento rok si leto na cestách vyžiadalo 53 životov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Letné mesiace však stále patria k najtragickejším obdobiam a podobne ako v minulých rokoch počet obetí oproti predošlým mesiacom stúpal.

Policajti evidujú za prvých osem mesiacov roka 129 smrteľných nehôd, čo je až o 63 menej ako vlani. Dva letné mesiace sa však na tohtoročnej tragickej bilancii podieľali až 41 percentami.

SkryťVypnúť reklamu

V júli a auguste sa zastavil aj priaznivý trend z prvého polroka, keď pri nehodách zomieralo výrazne menej ľudí ako kedykoľvek predtým od začiatku štatistických zisťovaní v roku 1966.

„Podľa neoficiálnych výsledkov si nehody počas leta vyžiadali rovnaký počet usmrtených ako minulý rok,“ informoval hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudG81RmNjY09sZ2dRQ29pUzBpM0NxcXc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AC8&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"animation":{"duration":0},"width":484,"hAxis":{"title":"","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"title":"","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null}],"chartArea":{"height":"73.75%","width":"91.54%","left":"6.725%","top":"19.063%"},"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det smrte\u013en\u00fdch neh\u00f4d cez letn\u00e9 pr\u00e1zdniny","height":320,"legend":"top","useFirstColumnAsDomain":true,"isStacked":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{"columns":[{"calc":"stringify","type":"string","sourceColumn":0},1,2]},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu

Rozmarné leto Dopravný expert Jozef Drahovský hovorí, že v lete sa oslabili dôsledky dlhej zimy a zdevastovaných ciest, ktoré nútili vodičov jazdiť menej a pomalšie.

„Ak bude budúci rok zima krátka, dá sa predpokladať, že počet usmrtených vyskočí skôr ako v letných mesiacoch,“ mieni.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák vraví, že na letnom zvýšení nehodovosti sa podieľa aj nárazová intenzita dopravy pri presunoch dovolenkárov a výletníkov a „psychologicky uvoľnenejšia atmosféra“.

V lete je podľa neho na cestách výrazne viac neostrieľaných šoférov cestujúcich za zážitkami, ako aj mladých vodičov, motorkárov a cyklistov.

Potvrdzujú to aj tohtoročné štatistiky. Zo 16 obetí, ktoré zahynuli za kormidlom motorky, až 11 zomrelo v júli a auguste.

SkryťVypnúť reklamu

Drahovský pripomína aj to, že šoféri počas letných mesiacov v priemere najazdia najviac kilometrov počas roka.

„V lete síce klesá premávka v mestách, lebo ľudia odchádzajú na dovolenky a nerozvážajú deti do školy, cestovanie na dovolenky a výlety však nárazovo zvyšuje premávku mimo miest,“ upozorňuje.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudDRGVWdaNEYyZ3ZyZTRaQm54N2NoR1E&transpose=0&headers=1&range=A2%3AD6&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"chartArea":{"height":"73.438%","width":"91.773%","left":"7.313%","top":"15.625%"},"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det usmrten\u00fdch za prv\u00fdch 35. t\u00fd\u017ed\u0148ov","height":320,"animation":{"duration":0},"legend":"top","width":494,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najhoršia je jeseň Štatistiky však ukazujú, že najnebezpečnejšie obdobie vodičov ešte len čaká. Najviac smrteľných nehôd sa počas posledných piatich rokov stávalo na jeseň.

„Hlavným dôvodom je zhoršovanie meteorologických podmienok, začínajú sa skracovať dni, vyskytujú sa ranné hmly, v daždivých dňoch pribúdajú prvé námrazy, to všetko má vplyv na brzdnú dráhu i potrebný reakčný čas,“ upozorňuje Palčák. „Kým sa vodiči aklimatizujú na horšie podmienky, chvíľu to trvá.“

Polícia vodičov vyzýva na zvýšenú opatrnosť aj počas prvých septembrových dní, keď sa do ulíc vracajú školáci.

Dvaja z nich doplatili na nepozornosť vodiča hneď v prvý školský deň, 14-ročné dievča a 13-ročný chlapec skončili v nemocnici potom, ako ich v Bratislave zrazilo auto na priechode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudGE1Qk5RWkVsQng3anhzNnhuaGpRc2c&transpose=1&headers=1&range=A1%3AM8&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"","minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det usmrten\u00fdch pri nehod\u00e1ch pod\u013ea mesiacov","height":320,"animation":{"duration":500},"legend":"in","width":486,"theme":"maximized","focusTarget":"category","hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"","minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si tiež:

Plechy zaplatia, život nie. Rodinu za smrť pri autonehode neodškodňujú

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 955
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 489
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 321
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 861
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 290
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 008
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 771
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 862
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 776
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 046
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 229
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 050
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 755
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu