SME

Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké

Ľudia na Slovensku jazdia autami čoraz viac, verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný.

Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej MHD mohli vodiči celý týždeň jazdiť zadarmo. V Banskej Bystrici celoročne rušia zákaz pre cyklistov jazdiť v pešej zóne a v Moldave nad Bodvou osádzajú po meste nové cyklostojany.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To sú niektoré z akcií, ktoré priniesol 12. ročník Európskeho týždňa mobility.

Cieľom akcie, ktorú podporuje Európska komisia, je zatraktívniť alternatívne spôsoby prepravy oproti osobným autám.

Viac chodcov, cyklistov a cestujúcich v hromadnej doprave má priniesť príjemnejšie a menej upchané mestá, lepší vzduch a zdravších obyvateľov, ktorí zároveň usporia.

SkryťVypnúť reklamu

Počet zákazníkov prepravených verejnou dopravou klesol od roku 1995 do roku 2012 o vyše 600 miliónov. Úbytok najviac pocítila autobusová doprava.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudDFxZzlnVjZ3NFozSUFRX0lqRmF0Y0E&transpose=1&headers=1&range=A2%3AS5&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"curveType":"","animation":{"duration":500},"width":600,"lineWidth":2,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"chartArea":{"height":"","width":"","left":"","top":""},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"gridlines":{"count":"5"},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det pasa\u017eierov ro\u010dne prepraven\u00fdch verejnou dopravou na Slovensku","height":329,"interpolateNulls":true,"legend":"in","useFirstColumnAsDomain":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"LineChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Štatistický úrad SR

Autami jazdíme viac Väčšina dostupných štatistík však ukazuje, že na Slovensku sa tieto ciele zatiaľ veľmi napĺňať nedarí. Štatistický úrad Európskej únie odhaduje, že až 77,3 percenta kilometrov najazdili obyvatelia Slovenska v roku 2011 v osobných autách. V roku 2002 to bolo o desať percent menej.

Obyvatelia západných krajín Únie najazdia v autách až 84 percent kilometrov, ich podiel však na rozdiel od nás nepatrne klesá.

U nás prudko klesá počet cestujúcich verejnou dopravou. Prímestské autobusy, vlaky a MHD vlani využilo o 612 miliónov zákazníkov menej ako v roku 1995. Najviac pokles zasiahol autobusovú dopravu, za 18 rokov prišla o 440 miliónov pasažierov.

Hoci počet ľudí prepravených verejnou dopravou u nás dlhodobo klesá, osobné autá dennodenne stále nevyužívame tak často, ako vo väčšine krajín Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudGYycXJ4THZydzl6Q25RbDVKdm83Znc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AD30&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"color":"#990000"},"1":{"color":"#073763"}},"animation":{"duration":500},"width":600,"hAxis":{"useFormatFromData":false,"title":"","formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":0,"viewWindowMode":"explicit","textStyle":{"color":"#222","fontSize":"11"},"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":0,"max":100},"logScale":false,"maxValue":100},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"chartArea":{"height":"","width":"","left":"","top":""},"booleanRole":"certainty","title":"Pomer vyu\u017e\u00edvania typov dopravy v roku 2011 pod\u013ea osobokilometrov (v %)","height":485,"legend":"top","isStacked":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"BarChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: Eurostat

Dlhodobý trend „Pokles zákazníkov v autobusovej doprave je dlhodobý trend. Ľudia majú radi svoje autá, zvyšuje sa životná úroveň a ceny áut sú priaznivé,“ vraví hovorkyňa významného autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Hoci spoločnosť sa zákazníkov snaží udržať najmä modernizáciou autobusov, väčší záujem o autobusovú dopravu by mali podľa nich prejaviť aj samosprávy.

„Podpora autobusovej dopravy je liekom na preťažovanie ciest a dopravné zápchy,“ tvrdí Vozárová. „Privítali by sme preto pomoc napríklad rozšírením buspruhov či vybudovaním záchytných parkovísk v dôležitých prestupných uzloch.“

Úbytok pasažierov postihol aj železnice. Od roku 1995 stratili polovicu klientely, ročne odvezú 47 miliónov ľudí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zatraktívneniu železničnej dopravy, ktorá je bezpečná, ekologická a podľa neho aj efektívna, venuje maximálnu pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Zaviedli sme moderný grafikon, zvýšili počet vlakov a z eurofondov modernizujeme vozový park,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ďalej k téme:

Do atraktívnej Španej Doliny jazdia tri autobusy za deň Ako ušetriť na jazde autom? Nájdite si spolupasažiera Stĺpček Konštantína Čikovského

Čas bicyklov ešte neprišiel Od eurofondov si ministerstvo veľa sľubuje aj pri rozvoji cyklodopravy, do ktorej chce v najbližších rokoch investovať desiatky miliónov eur.

Bicykel ako bežný dopravný prostriedok je u nás stále skôr raritou. V prieskume Gallupovho inštitútu z roku 2010 9,5 percenta opýtaných odpovedalo, že do pedálov šliape denne.

Koordinátor týždňa mobility na Slovensku Gejza Legen však hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorí bicyklujú pre relax. „Jazdiť na bicykli do práce je pre väčšinu ľudí u nás stále ťažko predstaviteľné.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súhlasí aj ministerstvo dopravy, ktoré tvrdí, že cyklistická doprava má na Slovensku najviac 1,5-percentný podiel na celkovej doprave. „V Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent,“ tvrdí Koňa.

Presné dáta, koľko ľudí u nás dochádza do práce či školy peši alebo na bicykli neexistujú. Predstavu poskytuje prieskum Gallupovho inštitútu z októbra 2010, v ktorom na Slovensku odpovedalo 1003 ľudí.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudE1sZ2FqRmVSMHdaZlQxWEpqTkJxWFE&transpose=0&headers=1&range=A2%3AG4&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":"","formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Ak\u00fd je hlavn\u00fd sp\u00f4sob dopravy, ktor\u00fd vyu\u017e\u00edvate pri va\u0161ich denn\u00fdch aktivit\u00e1ch?","height":320,"animation":{"duration":500},"legend":"right","width":600,"hAxis":{"title":"Prieskum Gallupovho in\u0161tit\u00fatu v krajin\u00e1ch E\u00da v okt\u00f3bri 2010 na vzorke 25570 respondentov","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: Gallupov inštitút

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 422
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 198
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 874
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 117
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 049
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 669
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 393
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 235
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 929
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 278
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu