SME

Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké

Ľudia na Slovensku jazdia autami čoraz viac, verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný.

Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej MHD mohli vodiči celý týždeň jazdiť zadarmo. V Banskej Bystrici celoročne rušia zákaz pre cyklistov jazdiť v pešej zóne a v Moldave nad Bodvou osádzajú po meste nové cyklostojany.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To sú niektoré z akcií, ktoré priniesol 12. ročník Európskeho týždňa mobility.

Cieľom akcie, ktorú podporuje Európska komisia, je zatraktívniť alternatívne spôsoby prepravy oproti osobným autám.

Viac chodcov, cyklistov a cestujúcich v hromadnej doprave má priniesť príjemnejšie a menej upchané mestá, lepší vzduch a zdravších obyvateľov, ktorí zároveň usporia.

SkryťVypnúť reklamu

Počet zákazníkov prepravených verejnou dopravou klesol od roku 1995 do roku 2012 o vyše 600 miliónov. Úbytok najviac pocítila autobusová doprava.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudDFxZzlnVjZ3NFozSUFRX0lqRmF0Y0E&transpose=1&headers=1&range=A2%3AS5&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"curveType":"","animation":{"duration":500},"width":600,"lineWidth":2,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"chartArea":{"height":"","width":"","left":"","top":""},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"gridlines":{"count":"5"},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det pasa\u017eierov ro\u010dne prepraven\u00fdch verejnou dopravou na Slovensku","height":329,"interpolateNulls":true,"legend":"in","useFirstColumnAsDomain":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"LineChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Štatistický úrad SR

Autami jazdíme viac Väčšina dostupných štatistík však ukazuje, že na Slovensku sa tieto ciele zatiaľ veľmi napĺňať nedarí. Štatistický úrad Európskej únie odhaduje, že až 77,3 percenta kilometrov najazdili obyvatelia Slovenska v roku 2011 v osobných autách. V roku 2002 to bolo o desať percent menej.

Obyvatelia západných krajín Únie najazdia v autách až 84 percent kilometrov, ich podiel však na rozdiel od nás nepatrne klesá.

U nás prudko klesá počet cestujúcich verejnou dopravou. Prímestské autobusy, vlaky a MHD vlani využilo o 612 miliónov zákazníkov menej ako v roku 1995. Najviac pokles zasiahol autobusovú dopravu, za 18 rokov prišla o 440 miliónov pasažierov.

Hoci počet ľudí prepravených verejnou dopravou u nás dlhodobo klesá, osobné autá dennodenne stále nevyužívame tak často, ako vo väčšine krajín Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudGYycXJ4THZydzl6Q25RbDVKdm83Znc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AD30&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"color":"#990000"},"1":{"color":"#073763"}},"animation":{"duration":500},"width":600,"hAxis":{"useFormatFromData":false,"title":"","formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":0,"viewWindowMode":"explicit","textStyle":{"color":"#222","fontSize":"11"},"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":0,"max":100},"logScale":false,"maxValue":100},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"chartArea":{"height":"","width":"","left":"","top":""},"booleanRole":"certainty","title":"Pomer vyu\u017e\u00edvania typov dopravy v roku 2011 pod\u013ea osobokilometrov (v %)","height":485,"legend":"top","isStacked":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"BarChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: Eurostat

Dlhodobý trend „Pokles zákazníkov v autobusovej doprave je dlhodobý trend. Ľudia majú radi svoje autá, zvyšuje sa životná úroveň a ceny áut sú priaznivé,“ vraví hovorkyňa významného autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Hoci spoločnosť sa zákazníkov snaží udržať najmä modernizáciou autobusov, väčší záujem o autobusovú dopravu by mali podľa nich prejaviť aj samosprávy.

„Podpora autobusovej dopravy je liekom na preťažovanie ciest a dopravné zápchy,“ tvrdí Vozárová. „Privítali by sme preto pomoc napríklad rozšírením buspruhov či vybudovaním záchytných parkovísk v dôležitých prestupných uzloch.“

Úbytok pasažierov postihol aj železnice. Od roku 1995 stratili polovicu klientely, ročne odvezú 47 miliónov ľudí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zatraktívneniu železničnej dopravy, ktorá je bezpečná, ekologická a podľa neho aj efektívna, venuje maximálnu pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Zaviedli sme moderný grafikon, zvýšili počet vlakov a z eurofondov modernizujeme vozový park,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ďalej k téme:

Do atraktívnej Španej Doliny jazdia tri autobusy za deň Ako ušetriť na jazde autom? Nájdite si spolupasažiera Stĺpček Konštantína Čikovského

Čas bicyklov ešte neprišiel Od eurofondov si ministerstvo veľa sľubuje aj pri rozvoji cyklodopravy, do ktorej chce v najbližších rokoch investovať desiatky miliónov eur.

Bicykel ako bežný dopravný prostriedok je u nás stále skôr raritou. V prieskume Gallupovho inštitútu z roku 2010 9,5 percenta opýtaných odpovedalo, že do pedálov šliape denne.

Koordinátor týždňa mobility na Slovensku Gejza Legen však hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorí bicyklujú pre relax. „Jazdiť na bicykli do práce je pre väčšinu ľudí u nás stále ťažko predstaviteľné.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súhlasí aj ministerstvo dopravy, ktoré tvrdí, že cyklistická doprava má na Slovensku najviac 1,5-percentný podiel na celkovej doprave. „V Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent,“ tvrdí Koňa.

Presné dáta, koľko ľudí u nás dochádza do práce či školy peši alebo na bicykli neexistujú. Predstavu poskytuje prieskum Gallupovho inštitútu z októbra 2010, v ktorom na Slovensku odpovedalo 1003 ľudí.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudE1sZ2FqRmVSMHdaZlQxWEpqTkJxWFE&transpose=0&headers=1&range=A2%3AG4&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":"","formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Ak\u00fd je hlavn\u00fd sp\u00f4sob dopravy, ktor\u00fd vyu\u017e\u00edvate pri va\u0161ich denn\u00fdch aktivit\u00e1ch?","height":320,"animation":{"duration":500},"legend":"right","width":600,"hAxis":{"title":"Prieskum Gallupovho in\u0161tit\u00fatu v krajin\u00e1ch E\u00da v okt\u00f3bri 2010 na vzorke 25570 respondentov","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: Gallupov inštitút

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 977
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 498
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 372
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 879
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 349
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 963
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 723
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 78 780
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 791
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 188
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 175
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 054
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 447
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 913
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 857
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu