BRATISLAVA. Dopravný servis Rádia Expres nachytal konkurenčný Stella servis, ako bez povolenia používa jeho informácie. Dôkaz nahral na video a zverejnil na internete.
Ide o podobný prípad, ako keď Slovenský hydrometeorologický ústav na webe zámerne pozmenil niektoré namerané teploty a konkurencia si údaje osvojila.
Stella servis v utorok na obvinenia neodpovedal.
Stella zopakovala chyby
Expres vo svojej internetovej aplikácii s dopravným servisom zverejnil tri vymyslené udalosti.
Prvou bol policajný radar v Závadke, pričom nespresnili v ktorej, keďže obcí s týmto názvom je viac. Na ceste zo Svitu do Popradu zaznačili odstavený kamión v neprehľadnej zákrute, hoci ide o rovnú cestu. Napokon si vymysleli dopravnú nehodu na ceste R1 pri Nitre.
Vo vysielaní o týchto udalostiach rádio neinformovalo, aby sa konkurencia nemohla brániť, že jej volali šoféri, ktorí to počuli.
Stella servis informácie prebral do štvrť hodiny a vzápätí ich vysielali rádiá, ktoré mu za služby platia.
„Nevidíme dôvod, aby niekto žil z našich správ. Oni to takto robia už dlhé roky,“ hovorí riaditeľka Expresu Eva Babitzová. Dodala, že firmu na problém už upozorňovali. Teraz prípad odovzdali právnikom, ktorí by ho mali riešiť súdnou cestou.
Skopírovať a vložiť
Pracovník call centra v utorok tvrdil, že šéf spoločnosti Stella servis Viliam Brtáň je v zahraničí a nedá sa s ním spojiť.
Na svojej internetovej stránke Stella servis upozorňuje, že nepovolené preberanie jeho dopravných informácií na komerčné účely je porušením autorských práv.
Dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že firma chce takto zrejme minimalizovať svoje náklady. „Sledovať web konkurencie a pracovať metódou skopírovať a vložiť – to sa nerobí.“
Stanovisko Stella servisu
Stella centrum, ako najstarší odborný dopravný servis na Slovensku, sa za 17 rokov svojho pôsobenia s takou sofistikovane pripravenou anti-kampaňou ešte nestretlo.
Preto by sme si dovolili dôrazne upozorniť najmä na to, že Fun rádio a Rádio Anténa Hitrádio, ktorým informácie tiež sprostredkúvame, sú v tejto súvislosti spomínané bez akéhokoľvek ich pričinenia či spoluviny. Mrzí nás, že aj napriek výraznej podpore bezplatnej pomoci motoristom sa stali jej účastníkmi.
Marketingovo dôsledne pripravenú kampaň by sme azda mohli chápať aj ako pokus rádia Expres zneužiť Stella centrum na nepriamy útok proti silnejúcej mediálnej konkurencii, ktorá mu vďaka kvalitnejšiemu dopravnému spravodajstvu začína „šliapať na päty“.
Uvádzané informácie (ktoré boli cielene publikované na verejne prístupných internetových stránkach Expresu a ktoré k nám boli nahlásené od neregistrovaných informátorov), náš redakčný systém zaradil medzi menej závažné a tie, ktoré nie je potrebné ešte následne geograficky a faktograficky preverovať.
Preto sme sa rozhodli inovovať náš systém, ktorý opätovne overuje hlásenia u nás zatiaľ neregistrovaných informátorov tak, aby sme mohli ešte lepšie slúžiť slovenským vodičom.
Chceli by sme zdôrazniť skutočnosť, že pri našej dlhoročnej korektnej komunikácii s políciou, hasičmi, záchranármi, vodičmi a hlavne rozhlasovými stanicami sa spoločne s nimi už roky snažíme iba o udržanie plynulej premávky na preplnených a neraz veľmi nebezpečných slovenských cestách.
Stella centrum sa nechce zaoberať praktikami určenými pre dosiahnutie zvyšovania počúvanosti, ktorá má za cieľ rádiu zabezpečiť čo najväčšiu časť z balíka peňazí určených pre inzerciu. Aj preto Stella centrum nikdy nebude zámerne klamať motoristov a nebude sa snažiť o vykonštruované očierňovanie ostatných dopravných servisov, ktorým by mohlo iba viac komplikovať zložitú dopravnú situáciu na Slovensku.
Mgr. Viliam Brtáň, riaditeľ Stella centra dopraných informácií