SME

Škoda Rapid Spaceback je lepšia s benzínovým motorom

Porovnali sme benzínový a naftový motor. Benzínovej verzii pomohli cena a odhlučnenie.

Verzia Spaceback zužitkovala nový hranatý dizajn asi najlepšie zo všetkých modelov. Jednak ju na ceste rýchlo rozoznáte a zadok ju aspoň opticky rozširuje.Verzia Spaceback zužitkovala nový hranatý dizajn asi najlepšie zo všetkých modelov. Jednak ju na ceste rýchlo rozoznáte a zadok ju aspoň opticky rozširuje. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Popri liftbackoch a kombi prišla konečne zmena a kompaktný hatchback, ktorý majú našinci v obľube.

Rapid Spaceback nevyzerá ako natiahnutý jazvečík a nový dizajn značky v ňom vynikne. Najmä s príplatkovou výbavou v podobe presklených zadných dverí a stmavených zadných svetiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani na autosalóne nám to neprišlo tak príťažlivé ako vonku na vzduchu. Musíme uznať, že biela testovacia verzia s výbavou AM Skyline vyzerala naozaj k svetu.

Zadok to opticky rozširuje a horizontálne člení. Spaceback takto vyzerá širší a k svetu. Lenže vzhľadom na triedu a poslanie auta bude väčšina kupujúcich riešiť iné a podstatnejšie otázky vrátane výberu motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Radšej ostaňte na zemiChápeme snahu automobilky stlačiť cenu za istých podmienok pod 10.000 eur alebo pri kúpe v hotovosti ju udržať dole, ale trojvalec 1,2 MPI už asi nikto kupovať nebude.

Ako cenovo prijateľné vozidlo na každý deň plne postačí 1,2 TSI za 12.430 eur so základnou výbavou, ale klimatizáciu treba k celkom dobrej výbave predsa len dokúpiť v balíku Active plus za 499 eur.

To je podľa nás zostava, ktorá poteší s tichým a príjemným motorom. Všetko ostatné "nad" už vďaka cenám výbavy a motorizácií podlieha tvrdej konkurencii v triede.

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1380

šírka lakte vpredu (mm)

1250

výška na hlavu šofér max. (mm)

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

495

šírka v ramenách vzadu (mm)

1380

šírka v lakťoch vzadu(mm)

SkryťVypnúť reklamu

1240

výška krajné sedadlá (mm)

955

výška stredné sedadlo (mm)

945

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

490/470

Potom si treba vyhodnotiť situáciu a nájsť dôvody, pre ktoré budete chcieť škodovku. Keď ich nájdete, dostanete sa na rázcestie medzi benzínovým a naftovým motorom.

Poznajúc rozhodovanie mnohých, čo žiadajú o radu pri kúpe, vybrali sme si z ponuky testovacích áut 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66kW) DSG.

Diesel sa spotrebou dlho vraciaLacnejší benzín 1,2 TSI s päťstupňovou manuálnou prevodovkou nemal výbavu AM Skyline, ktorá môže byť ako bonus práve pri benzíne namiesto príplatku za diesel.

Biely Spaceback s dieselom 1,6 TDI a prevodovkou DSG mal čierne presklenie a efektné čierne disky. Teda to, čo sa pri cenách diesela a prevodovky DSG už neoplatí do Rapidu Spaceback pchať, pretože jeho cena vyletí vysoko.

SkryťVypnúť reklamu

Nám by sa to hodilo k benzínovému modelu. V konečnom účtovaní je to každého vec, do čoho investuje a viac zaujal rozdiel v motoroch.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

680

nakladacia hrana dnu (mm)

200

šírka kufra min./maximálna (mm)

1000

výška kufra po roletu (mm)

550

nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

840/830/1030

dĺžka kufra min./max (mm)

830

V rovnakej výbave je rozdiel medzi 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66 kW) už 2000 eur a návratnosť diesela pri otestovanom rozdiele v spotrebe 1,8 litra /100km až 67 953 kilometrov.

Ak si doprajete automat DSG, ktorý Škoda k slabšej verzii 1,2 TSI neponúka ale k dieselu áno, zaplatíte o 4000 eur viac, budete jazdiť citeľne svižnejšie, ale investícia sa začne vracať po 135 906 kilometroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komfort a 4,4 l/100 na palubnom počítači niečo stoja.

Benzín brzdí prevodovkaPri kúpe rodinného auta niet čo riešiť a za zváženie oproti dieselu stále stojí silnejšia verzia 1,2 TSI (77kW) so šesťstupňovou prevodovkou.

Benzín je v prvom rade citeľne tichší, lebo diesel 1,6 TDI v Rapide Spaceback doslova rachoce a možno príde hlučný aj vyznávačom priznaného zvuku motora.

Mimo diaľnice vie 1,2 TSI zísť na 1,4 litrový rozdiel v spotrebe oproti naftovému motoru a jediné, čo si oproti naftovému motoru vyžaduje, je zhovievavosť k slabšej pružnosti pri predbiehaní.

Podľa našich meraní sú v šprinte na stovku rovnocenní súperi ale rozdiel nastane v pružnosti.

Navyše sedemstupňová prevodovka vie zvoleným stupňom doslova ulahodiť danému rýchlostnému rozdielu, takže v reálnej dynamike je to väčší rozdiel než v kilowattoch na papieri.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Merania sme obohatili o "predbiehanie" v stúpaní reálnej cesty prvej triedy. Oba motory sa zhoršili o rovnaký rozdiel, akurát benzínový bol celkovo dve sekundy pozadu.

Z testovacieho zápisníkaVozidlo

Škoda Rapid

Škoda Rapid

Verzia

Spaceback 1,6 TDI

Spaceback 1,2 TSI

Výkon motora (kW(k))

66 (90)

Krútiaci moment (Nm)

230 Nm

Stav tachometra (km)

3624

3394

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1280

1150

Počasie počas testu

vlhko, polojasno

vlhko, polojasno

Teplota (°C)

5

5

Prevodovka

DSG 7- stupňová

Manuálna, 5 stupňová

Pneumatiky

Vredestein Wintrac Xtreme

Pirelli Snowcontrol

Rozmer a index pneumatík

215/40 R17 87V

185/60 R15 88T

Spotreba - úsporne (l/100km)

4.2

5,4

Spotreba - záťaž (l/100km)

5,6

7,0

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

4,4

6,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,49

11,59

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

45,75

49,79

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,07 (4.stupeň DSG)

5,51 (3.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,66 (5.stupeň DSG)

7,47 (4.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) STÚPANIE

6,40 (5.stupeň DSG)

8,99 (4.stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1800 (4)

2000 (3)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1350 (5)

1450 (4)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1620 (7)

2050 (5)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1950 (6)

-

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2400 (7)

3000 (5)

Brzdné dráhy zodpovedajú studenej a vlhkej ceste, rozdiel medzi nimi (v prospech diesela) je v použitých pneumatikách.

Praktické jazdenie a merania nám potvrdili, že na domáce použite bude dobrá voľba Spaceback a benzín 1,2 TSI.

Budete jazdiť tichšie, na prednej náprave je citeľne menší tlak a možno ostane aj na AM Skyline, ktorý verzii Spaceback pristane. Pri ódach na veľký kufor majte na pamäti, že je užší a pozrite si prístrojovku, či vám vyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak Spaceback je v skutku podarené auto na každý deň a veľmi slušný prírastok v škodovke, len ho nepredražte výbavou a dieselom. A napokon je to auto, čo zo seba naozaj niečo vyžaruje a vtedy ako sa hovorí, nie je čo riešiť.

Ani v zrýchlení z pokoja na stovku nebol zelený benzínový motor rýchlejší ako diesel s prevodovkou DSG. V dynamike základné 1,2 TSI prehralo aj pre päťstupňovú prevodovku.

V tejto verzii interiéru je čiernej priveľa, najmä ak logo stratilo farebnosť a pribudli lesklé čierne plochy. Lepšie to vyzerá so sivým matným obkladom niektorých častí. Prístrojová doska je materiálovo aj tvarovo veľmi strohá.

Medzi praktickými doplnkami nájdete aj kôš s vymeniteľnými igelitovými vreckami do boxov vo dverách. Najskôr krútite hlavou nad českým nápadom, potom máte kam hodiť ohryzok z jablka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hatchback s 416 litrovým kufrom už niečo odvezie. Negatívom objemného kufra je menšia šírka, pretože objem vznikol najmä hĺbkou a dĺžkou. Na dorovnanie schodíka medzi operadlami a kufrom treba mať vo výbave ešte druhé dno, teda deliacu dosku.

Pri predstavení auta nám prišiel "čierny" kozmetický balík s presklenými zadnými dverami zbytočný, v praxi však zvýrazňuje odlišnosti karosérie Spaceback. Bez čiernych dverí je to tuctová Škoda.

So základným dieselom nedostanete kryt motora ani dobré odhlučnenie, pretože 1,6 TDI poriadne počuť.

KUPUJEM - NEKUPUJEMRapid Sapeceback, bol asi najlepší nápad od Škody za ostatný čas. Auto, ktoré poslúži a pritom aj vyzerá celkom dobre. Páči sa mi zadok bez natiahnutého kufra a v podstate od srdca môžem napísať kupujem. Ako riešenie mobility na každý deň je to príjemné auto. Takto si predstavujem Škodou, jednoduchú a bez zbytočností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rasťo Chvála

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 671
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 453
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 026
  4. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 508
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 474
  6. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 3 424
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 852
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 614
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH
  2. Tomáš Csicsó: Dosť bolo Matoviča!
  3. Ján Komrska: Štít Handies, Colorado
  4. Juraj Sališ: "Elektro" versus ropa
  5. Judita Vargová: Priateľské posedenie s Vagovičom - kresťan na papieri
  6. Štefan Šturdzík: Igor tvoje ego je väčšie ako tvoje schopnosti.
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Tretia časť - Čechy.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 137
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 601
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 710
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 476
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 400
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 134
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 6 999
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 157
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu