BRATISLAVA. Auto s riadením na pravej strane už nesmie byť problémom v žiadnom štáte Európskej únie, rozhodol vo štvrtok jej súdny dvor.
Posudzoval spor Európskej komisie a členských štátov Únie Poľska a Litvy, ktoré blokovali registráciu nových aj ojazdených vozidiel s volantom na kontinente opačnej, pravej strane.
Jazdiť sa u nás môže
Ani na Slovensku nie je podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu možné zaregistrovať si auto s riadením na pravej strane.
Šéf tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik vraví, že preto mali niekoľko sťažností od cudzincov aj obyvateľov Slovenska. Naposledy vlani.
Králik vysvetľuje, že takýmto autom sa dá na Slovensku len jazdiť, ale nie ho prihlásiť. Podľa pravidiel Únie je to možné niekoľko mesiacov.
Jedným z tých, ktorí na aute s volantom vpravo u nás jazdili, je Juraj Marcinkovič. „Mal som auto s volantom na pravej strane dovezené z Veľkej Británie v roku 2008 a používané na slovenských cestách do roku 2013,“ hovorí.
Už ho nemá, lebo sa pokazilo a oprava by bola drahšia ako cena auta.
Registrovať na Slovensku sa auto nedalo, lebo podľa neho nebolo homologizované na naše cesty.
„Policajti na Slovensku nemohli nič, pretože som mal z Veľkej Británie technický preukaz na svoje meno,“ vysvetľuje.
Nepohodlné riadenie
Denník SME vo štvrtok otázky na registrácie áut s riadením na pravej strane položil aj polícii. Do uzávierky neodpovedala.
Rozhodnutie súdneho dvora nespôsobí hromadné registrácie týchto vozidiel u nás či v Európe, myslí si Marcinkovič.
Pohodlie jazdy po pravej strane cesty, keď aj volant je vpravo, nie je veľké. V mestách to podľa Marcinkoviča nie je problém, ale na vedľajších mimomestských cestách áno.