SME

Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí

E-Golf je rovnaký ako štandardný model. Jazdí tichšie, lacnejšie, no je o tretinu drahší. Malý e-up! je do mesta rovnako dobrý.

(Zdroj: Volkswagen)

V Berlíne na historickom letisku Tempelhof a približne 20 km dlhom mestskom okruhu sme vyskúšali tri elektrické vozidlá.

Začnime Volkswagenom e-Golf. Hneď na úvod treba povedať, že kontinuálne zrýchlenie pri prudšom pridaní plynu je doslova opojné. Približne až do rýchlosti 80 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V meste sme museli pravidelne kontrolovať ručičku rýchlomera.

Maximum krútiaceho momentu je dostupné prakticky okamžite a nič pritom nepočuť.

Vyzerá ako bežný Golf, ale je iný

Vo Volkswagene e-Golf si na prvý pohľad asi ani nevšimnete rozdiely medzi elektromobilom a štandardným Golfom.

SkryťVypnúť reklamu

V prednej časti je rozlišovacím prvkom svietiaci C element na krajoch masky. Viditeľne iné sú disky kolies prispôsobené tak, aby kládli čo najmenší odpor vzduchu.

Batérie ukryté medzi nápravami neobmedzujú cestujúcich a z batožinového priestoru si ukrojili zanedbateľných 40 litrov (343 litrov). Za volantom sme sa cítili ako v bežnom Golfe.

Iný pocit sa dostavil len po "naštartovaní", ktoré nesprevádzal žiadny sprievodný zvuk.

Ani interiér sa od bežného Golfa neodlišuje. Iné je len usporiadanie a tvar hlavných zobrazovacích prvkov pred vodičom.

Volkswagen využíva na výrobu e-Golfu platformu MQB. Tá jej umožňuje na jednej linke vyrábať automobil v rôznych verziách a pohonoch vrátane hybridu, elektromobilu alebo vozidla, ktoré spaľuje stlačený zemný plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Tri režimy šetrenia elektrickej energie

Automobil umožňuje vybrať jeden z troch režimov jazdy s odlišným účinkom rekuperácie, teda vracania energie späť do batérií: normal, eco a eco plus.

Bežný režim sa podobá na jazdu s automobilom, ktorý využíva mimoriadne kultivovanú automatickú prevodovku. Pri pustení plynu má e-Golf extrémne dlhú zotrvačnosť, ktorá sa blíži jazde s vyradeným prevodovým stupňom.

Režimy Eco a Eco Plus výrazne zmenia charakteristiku plynového pedálu a znižujú výkon elektrickej sústavy až na 55 kW (75 k). Auto je "lenivejšie", zrýchľuje menej ochotne a zároveň šetrí elektrickú energiu.

Trochu ako v trolejbuse

Aj jednostupňová prevodovka ponúka dva módy. Vodič si môže zvoliť medzi štandardným režimom D a režimom B so zvýšenou schopnosťou rekuperácie.

SkryťVypnúť reklamu

Práve druhý spomenutý režim je veľmi vhodný do veľkomesta, kde sa plynový pedál zmení zároveň na brzdový.

Po prepnutí do režimu B sa automobil po pustení brzdy nepohýna automaticky ako v režime D. K plynulému pohnutiu dôjde až po značnom stlačení plynu.

Dráha plynového pedála je prispôsobená tak, aby v spodných asi dvoch tretinách automobil akceleroval a vo vrchnej tretine automobil brzdil. Ak sme plyn pustili vyššie - za hranicu akcelerácie, automobil začal spomaľovať.

Po pustení nohy z plynu automobil výrazne brzdil, ako počas stlačenia brzdy pri spomaľovaní, napríklad pred križovatkou. Spomaľuje výhradne elektromotor, pričom vracia maximálne množstvo dostupnej energie späť do akumulátorov.

Boli sme zvedaví, či brzdové svetlá elektrifikovaného Golfa pri rekuperácii, teda brzdení, svietia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobilka tvrdí, že ak preťaženie vozidla prekročí presne určenú hranicu, svetlá sa automaticky rozsvietia bez ohľadu na spôsob spomaľovania.

Batérie sme šetrili kombinovaním režimov prevodovky

Najviac sa nám páčila jazda v štandardnom režime D, ktorú sme pred križovatkou kombinovali s režimom B, potlačením radiacej páky k sebe. V automobiloch s automatickou prevodovkou DSG si takýmto spôsobom vodič prepína medzi štandardným a športovým režimom.

Výsledkom je jazda s minimálnym atakom na brzdový pedál vozidla.

Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálnym dojazdom 190 km. V reálnej prevádzke by mal dojazd dosiahnuť od 130 do 190 km, teda pokryť rádius veľkého mesta.

Na nabíjanie batérií je potrebný jednosmerný alebo striedavý prúd prostredníctvom nabíjacieho konektora CCS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rýchlonabíjanie naplní batérie na 80 % už za 30 minút.

Nabíjanie batérií v domácich podmienkach pri využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá približne osem hodín.

Ak si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčajný Golf za trochu neobyčajnú cenu, 34 900 eur. Je to však podstatne menej ako za elektromobily predstavené pred niekoľkými rokmi.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

85 kW (115 k)

Krútiaci moment

270 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

380 kg

Kapacita

24,2 kWh

Počet článkov

264 v 27 moduloch

Nominálne napätie

323 V

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-60 km/h; 0-100 km/h

4,2 s; 10,4 s

Maximálna rýchlosť

140 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Dĺžka x Šírka x Výška

4 254 mm/1 799 mm/1 453 mm

Rázvor

2 632 mm

Pohotovostná hmotnosť

1 585 kg

Maximálny dojazd

190 km

Dojazd v reálnej prevádzke

130 – 190 km

Spotreba

12,7 kWh (1,90 eur*) /100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Menšie auto, väčší zážitok

Volkswagen postavil elektro-prezentáciu na troch modeloch. Druhým bol malý mestský e-up!.

Na približne 20 km dlhom okruhu po Berlíne sme prišli k záveru, že ak by sme si mali vybrať elektrické auto ako druhé do rodiny, bol by to práve e-up!

Elektromobil je zatiaľ odsúdený na relatívne krátke trasy mestom. Práve v ňom poslúži e-up! takmer rovnako dobre ako väčší e-Golf.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je agilný, výborne zrýchľuje a napriek nižšej triede, do ktorej patrí, je jeho spracovanie na dobrej úrovni.

Obmedzením môže byť len potreba väčšieho batožinového priestoru alebo nutnosť pravidelne voziť v druhom rade dospelé osoby.

Aj so spotrebou elektrickej energie je to celkom príjemné. Veľký ukazovateľ kapacity batérie klesal primerane. Pri využití všetkých možností rekuperácie sme jazdili efektívne a prekonaná vzdialenosť v meste zodpovedala zobrazovanému poklesu dojazdu.

Na batérie sa vzťahuje záruka výrobcu a to po dobu osem rokov alebo 160 000 km. Nevzťahuje sa však priamo na kapacitu batérií, ktorá môže klesať v závislosti s náročnosťou využívania vozidla.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

60 kW (82 k)

Krútiaci moment

210 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

230 kg

Kapacita

18,7 kWh

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-100 km/h

12,4 s

Maximálna rýchlosť

128 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Pohotovostná hmotnosť

1 214 kg

Maximálny dojazd

150 km

Dojazd v reálnej prevádzke

100 – 150 km

Spotreba

11,7 kWh (1,76 eur*)/100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prekvapenie z prototypu GTE neprišlo

Automobilka Volkswagen postavila niekoľko prototypov aj z modelu Golf GTE. Krátka trasa po letisku nemohla vytvoriť ucelený obraz o vozidle, no myslíme si, že v prípade sériovej produkcie Golf GTE dobre zapadne do športovej série značky Volkswagen.

Hybridná technika typu Plug-In ponúka viaceré režimy jazdy od plne elektrickej, cez hybridnú až po športový režim. Práve posledný spomenutý je v prípade modelu GTE najdôležitejší a vyťaží maximálny výkon zo spaľovacej jednotky 1,4 TSI a elektromotora.

Celkový systémový výkon oboch motorov 150 kW (204 k) a krútiaci moment 350 Nm vám pri zrýchlení nezlomí krk. Napriek vyššej hmotnosti Plug-In hybridu voči Golfu GTi, zrýchľuje Golf GTE plynulo a rýchlo. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa dostane za 7,6 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdrojom elektrickej energie je v prípade Volkswagenu Golf GTE akumulátor typu Lithium-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Automobil by mal prekonať v elektrickom režime vzdialenosť maximálne do 50 km.

Napriek veľmi krátkemu zoznámeniu musíme priznať, že jazda v plne elektrickom e-Golfe nás bavila viac ako v papierovo športovejšom modeli GTE.

Autá Volkswagen

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 802
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 425
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 093
  4. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 030
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 828
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 210
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 148
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Diane a Tomášovi neubližujte, veď je to o vás
  2. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, prvá časť.
  3. Ernest Klotton: Oslobodenie, alebo podmanenie
  4. Vladimír Bojničan: Na svete máme tri základné skupiny ľudí – a prečo tak veľmi záleží na tom, ku ktorej skupine sa nakoniec pridáme
  5. Vladimír Hatara: "Iba Fico nám dopraje..."
  6. Adam Ustupsky : Čo núti človeka konať antisociálne,alebo genéza trestného činu.
  7. Ondřej Havelka: Africká náboženství. Kniha, která uvádí do bohatého světa subsaharské religiozity
  8. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 475
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 206
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 821
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 800
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 328
  6. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 193
  7. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 871
  8. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 5 694
  1. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  2. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  3. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  4. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  5. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  6. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  7. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  8. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
SkryťZatvoriť reklamu