SME

Nárast rýchlostného limitu zvýšil bezpečnosť na cestách

Podľa dánskej štúdie pomáha zvyšovanie rýchlostných limitov znížiť počet nehôd a smrteľných úrazov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Dánske cestné riaditeľstvo dva roky pozorovalo, ako sa zmenilo správanie sa vodiča a počtu nehôd, keď zvýšili rýchlostné limity na cestách a diaľniciach.

Jedným z hlavných zistení bolo, že po zvýšení limitov na obojsmerných vidieckych cestách z 80 km/h na 90 km/h počet nehôd klesol, a to pre pokles rozdielu rýchlosti medzi najrýchlejšími a najpomalšími vodičov, čo má za následok menej predbiehania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ čo najpomalší šoféri zrýchlili, 15 % z najrýchlejších vodičov išlo priemerne o 1,6 km/h pomalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Aj na úsekoch diaľnic, kde rýchlostné obmedzenie pred 9 rokmi zdvihli z 110 km/h na 130 km/h, klesol počet nehôd.

Hovorca Aliancie britských vodičov povedal pre autoexpress.co.uk: "Tento výskum, zdá sa, naznačuje, že vo Veľkej Británii sme zvolili zlú cestu. Ukázalo sa, že úmrtia a počet nehôd sa znížili aj napriek zvýšeniu rýchlostných limitov."

((anketa)) Náš názor:

Štúdia zrejme ukazuje, akí sú vodiči. Mnohí z nich sa ponáhľajú, lebo nestíhajú prísť do cieľa na čas. Považujú za väčšie riziko neskorý príchod do cieľa ako riskantné predchádzanie. A ak sa im riskantné predbiehanie podarilo prežiť raz, neváhajú tak jazdiť bežne.

Väčšina vodičov sa snaží jazdiť v blízkosti najvyššej povolenej rýchlosti. Ak ju zvýšite, zrýchli aj väčšina vodičov. A tí, ktorí za iných okolností riskantne predbiehajú, tak strácajú motiváciu. Do cieľa dôjdu skôr, možno načas a nemusia preto riskantne predbiehať.

SkryťVypnúť reklamu

Obávame sa však, že zníženie počtu nehôd na úsekoch so zvýšeným rýchlostným limitom môže byť len krátkodobé.

Stačí, aby sa ľudia rozhodli vyrážať z miesta štartu tak, že znovu nebudú stíhať a riskantné predchádzanie znovu zvýši počet nehôd. Zároveň sa zväčšia následky havárií, ktoré pri zvyšujúcich sa rýchlostiach rastú exponenciálne.

Myslíme si, že lepším spôsobom, ako znižovať nehodovosť, je skvalitňovať cesty a zvyšovať ich bezpečnosť, vzdelávať vodičov, zvyšovať ich šoférske zručnosti a upozorňovať ich na riziká, ktoré z nebezpečného spôsobu jazdy vyplývajú.

Otázkou ostáva, ako veľmi na dánsku štúdiu vplývali cesty, počasie, intenzita premávky, kvalita vozidiel, ktoré po úsekoch so zvýšeným limitom jazdili, ...

zdroj: autoexpress.co.uk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 411
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 561
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 353
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 938
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 080
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 693
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 559
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 553
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  2. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  3. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  4. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  5. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  6. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LI.
  8. Irena Šimuneková: Kvetnica
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 889
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 330
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 14 631
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 830
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 803
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 9 292
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 726
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 088
  1. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  2. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  3. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  4. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  5. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  6. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  7. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  8. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
reklama
SkryťZatvoriť reklamu