SME

Na Slovensku vyrobili vozidlo, ktoré prejde na liter paliva stovky kilometrov

Tím študentov Strojníckej fakulty STU skonštruoval vozidlo pre súťaž v úspornej jazde.

Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon.Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon. (Zdroj: Shell)

Už o niekoľko dní sa holandský Rotterdam stane dejiskom automobilových pretekov, kde o titul v úspornej jazde zabojuje viac ako dvesto vozidiel.

Cieľom pretekárov je prejsť na liter benzínu, nafty, etanolu, alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Jubilejného 30. ročníka Shell Eco-marathon Europe sa po druhýkrát zúčastní aj slovenský FME Racing Team študentov STU.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pravidlá pretekov (totožné s minuloročnými):

Prečítajte si tiež: Prototyp Slovákov prešiel 100 km na jeden liter paliva Čítajte 

Skonštruovali úplne nové vozidlo

Tím FME Racing Team sa v minulom roku dostal do prvej štyridsiatky vozidiel kategórie Prototyp. Za sebou nechali 50 vozidiel vrátane tých, ktoré preteky nedokončili.

SkryťVypnúť reklamu

Po získaných skúsenostiach sa študenti rozhodli pre radikálny krok a namiesto vylepšovania vlaňajšieho modelu skonštruovali úplne nové auto.

Rámovú konštrukciu vymenili za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. O dizajn sa postarali študenti z Fakulty architektúry STU.

Štvortaktný agregát Honda GX25 má v porovnaní s minuloročným motorom menší objem aj výkon. Benzínová jednotka tak vyprodukuje iba 0,72 kW výkonu a pre zlepšenie úspornosti na ňom študenti upravili piest, sacie a výfukové potrubie.

Pohonná jednotka má aj nový systém vstrekovania a riadiacu jednotku. Konkurenciu slovenského tímu predstavuje až 3 000 študentov z ďalších 25 krajín Európy.

Na nasledujúcom videu uvidíte, aká trať čaká pretekárov:

Načítavam video...

Rekord držia Francúzi

Preteky na mestskom okruhu v Rotterdame majú okrem kategórie Prototypy aj kategóriu vozidiel mestského typu Urban Concept.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo sa tak na štart postaví viac ako dvesto automobilov. Držiteľom absolútneho rekordu v počte prejdených kilometrov na jeden liter paliva je francúzsky tím Polytech, ktorý v roku 2010 prešiel až neuveriteľných 4896,1 kilometra.

Team STU na pretekoch v roku 2013:

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 083
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 006
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 970
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 656
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 966
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 438
  7. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 975
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 965
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Iveta Grootová: Aj moje Tatry
  2. Róbert Mačej: „Pán prezident, ako sa máte?“
  3. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  4. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  5. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 8
  6. Miroslav Ferkl: Chorý štát, či chorý muž?
  7. Daniel Guľaš: Svetový šašo
  8. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 284
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 648
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 239
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 911
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 853
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 382
  7. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 7 331
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 127
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
SkryťZatvoriť reklamu