SME

Na Slovensku vyrobili vozidlo, ktoré prejde na liter paliva stovky kilometrov

Tím študentov Strojníckej fakulty STU skonštruoval vozidlo pre súťaž v úspornej jazde.

Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon.Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon. (Zdroj: Shell)

Už o niekoľko dní sa holandský Rotterdam stane dejiskom automobilových pretekov, kde o titul v úspornej jazde zabojuje viac ako dvesto vozidiel.

Cieľom pretekárov je prejsť na liter benzínu, nafty, etanolu, alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Jubilejného 30. ročníka Shell Eco-marathon Europe sa po druhýkrát zúčastní aj slovenský FME Racing Team študentov STU.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pravidlá pretekov (totožné s minuloročnými):

Prečítajte si tiež: Prototyp Slovákov prešiel 100 km na jeden liter paliva Čítajte 

Skonštruovali úplne nové vozidlo

Tím FME Racing Team sa v minulom roku dostal do prvej štyridsiatky vozidiel kategórie Prototyp. Za sebou nechali 50 vozidiel vrátane tých, ktoré preteky nedokončili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Po získaných skúsenostiach sa študenti rozhodli pre radikálny krok a namiesto vylepšovania vlaňajšieho modelu skonštruovali úplne nové auto.

Rámovú konštrukciu vymenili za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. O dizajn sa postarali študenti z Fakulty architektúry STU.

Štvortaktný agregát Honda GX25 má v porovnaní s minuloročným motorom menší objem aj výkon. Benzínová jednotka tak vyprodukuje iba 0,72 kW výkonu a pre zlepšenie úspornosti na ňom študenti upravili piest, sacie a výfukové potrubie.

Pohonná jednotka má aj nový systém vstrekovania a riadiacu jednotku. Konkurenciu slovenského tímu predstavuje až 3 000 študentov z ďalších 25 krajín Európy.

Na nasledujúcom videu uvidíte, aká trať čaká pretekárov:

Načítavam video...

Rekord držia Francúzi

Preteky na mestskom okruhu v Rotterdame majú okrem kategórie Prototypy aj kategóriu vozidiel mestského typu Urban Concept.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo sa tak na štart postaví viac ako dvesto automobilov. Držiteľom absolútneho rekordu v počte prejdených kilometrov na jeden liter paliva je francúzsky tím Polytech, ktorý v roku 2010 prešiel až neuveriteľných 4896,1 kilometra.

Team STU na pretekoch v roku 2013:

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 433
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 412
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 296
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 023
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 874
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 624
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 141
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 276
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jana Reková: Uhorkové dieťa
  2. Ján Bilohuščin: Nefunkčná inštitúcia EÚ na Slovensku má nového šéfa
  3. Vladimír Bojničan: Otvorený list pre Jána Valchára: O kolonializme, Grete Thunberg a sebaklame
  4. Dušan Piršel: Pandémia v politike – prehnané ambície a absencia talentu a charakteru
  5. Rado Surovka: Husársky kúsok Roberta Fica
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Radovan Čipka: Ak nemôžeš zrušiť, aspoň posuň Robo!
  8. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 867
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 214
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 731
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 6 760
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 748
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 610
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 386
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 205
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu