Rišo: "Stál som na križovatke Karadžičova - Prievozská v Bratislave. Na semafore bola červená a bol som zaradený v jazdnom pruhu, asi štvrté auto pred križovatkou. Počas čakania na zelenú som si čítal e-mail na telefóne.
Vedľa mňa v jazdnom pruhu zastavili policajti a cez okno na mňa kričali, aby som si nečítal info v telefóne, lebo šoférujem. Slušne som im odpovedal, že predsa stojím na červenej a netelefonujem. Na to sa na mňa jeden z nich osopil, či nepoznám zákon. A že ho to fakt nebaví a či chcem, aby vyšiel z auta. Lebo porušujem zákon, ak počas čakania na zelenú čítam e-mail v telefóne.
Priznám sa, bol som touto situáciou zaskočený. Jednak arogantným správaním jedného z policajtov a na strane druhej situáciou ako takou. Skutočne nemôže šofér, ak čaká na križovatke a auto sa nehýbe, držať v ruke mobil a čítať si e-mail, noviny alebo čokoľvek iné?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákon o cestnej premávke zakazuje vodičovi počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj (výnimkou je "handsfree"), alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.
Podľa predpisov je vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo. Čo to znamená viesť vozidlo, zákon neuvádza. Keďže existujú rôzne výklady, konečné rozhodnutie o tom, či Rišo porušil predpisy, môže dať až súd.
Rôzne pohľady na vedenie vozidla
Podľa jedného výkladu vedie vodič vozidlo vždy, keď sedí za volantom so zjavným úmyslom pokračovať v jazde.
Druhý výklad považuje vedenie vozidla za činnosť, pri ktorej vodič udržiava vozidlo v pohybe. Vždy keď sa vozidlo nehýbe a je jedno, či na parkovisku, alebo stojac na červenú, osoba za volantom nie je vodičom.
Oba výklady majú svoje nedostatky, a dá sa proti nim úspešne argumentovať. Napríklad jazykovým významom slova viesť.
Niektorí by mohli tvrdiť, že človek niečo vedie, len ak to udržiava v pohybe. Stojace auto v pohybe nie je, a tak osoba za volantom nemôže byť vodič.
Ďalší by mohli oponovať, že netreba zabúdať na úmysel vodiča pokračovať v jazde. No úmysel sa ťažko dokazuje a v danom momente auto stojí.
A aj pri stojacom aute treba dávať pozor, napríklad, či nejde sanitka. A čo ak si vystúpim z auta, aj vtedy som vodič?
Je upozornenie dostatočný trest?
Ak by sme mali vychádzať z toho, čo je pre premávku bezpečnejšie a čo neohrozí jej plynulosť, tak by policajti v Rišovom prípade mali pravdu.
Vodič pred semaformi, aj keď stojí na červenú, by sa mal sústrediť na semafory a vozidlá okolo neho.
Stačí, že sa bude sústrediť na čítanie e-mailu v mobile a nezaregistruje zelenú, spomalí premávku. A ak ju aj zaregistruje, môže zareagovať nesprávne a naraziť do vozidla pred ním.
Pre úplnosť však treba dodať, že upozornenie na nebezpečenstvo čítania e-mailu za volantom, aj keď auto stojí na červenú, je podľa nás dostatočným trestom pre vodiča.
Preto si myslíme, že policajti zareagovali v Rišovom prípade správne. Mali však byť slušnejší, ak sa správali tak, ako o tom písal Rišo.